سوپراسپرت‌های ناشناختهٔ نمایشگاه ژنو 2017

سوپراسپرت‌های ناشناختهٔ نمایشگاه ژنو 2017

نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو که هرسال در ماه مارس برگزار می‌شود، محلی است برای نمایش جدیدترین دستاوردهای صنعت خودروسازی دنیا و اکثر خودروسازان معتبر جهان جدیدترین ساخته‌های خود را به ژنو می‌آورند. در این نمایشگاه همچنین هرسال سوپراسپرت‌های زیادی هم به نمایش درمی‌آیند که گل سرسبد خودروهای ژنو هستند و هرکدام برچسب قیمتی چند صد هزار دلاری و یا حتی میلیون دلاری دارند. امسال هم نمایشگاه ژنو میزبان سوپراسپرت‌های زیادی از برندهای معتبر جهان همچون لامبورگینی، فراری، مک‌لارن و… بود؛ اما در ژنو 2017 در میان سوپراسپرت‌های معتبر و شناخته‌شده، سوپراسپرت‌های دیگری هم به نمایش درآمدند که شاید خیلی از افراد آن‌ها را نشناخته و حتی نامشان را هم تاکنون نشنیده باشیم؛ بنابراین تصمیم داریم در این مطلب به پنج سوپراسپرت ناشناختهٔ نمایشگاه ژنو بپردازیم.

Vanda Electrics Dendrobium

vanda-electrics-dendrobium-front-three-quarter

شرکت نوپای سنگاپوری Vanda Electrics در حال حاضر به تولید یک مینی موتورسیکلت الکتریکی با نام Motochimp و یک وانت الکتریکی بنام Ant Truck می‌پردازد؛ اما در نمایشگاه ژنو مشخص شد که گام بعدی این شرکت ساخت یک هایپرکار الکتریکی میلیون دلاری است. البته ممکن است از این اقدام تعجب کنید اما شاید اگر شاسی و قوای محرکهٔ این هایپرکار با استایلی شبیه به خودروهای مسابقه‌ای توسط ویلیامز و با اقتباس از فرمول E طراحی شده باشد، انجام چنین کاری امکان‌پذیر به نظر برسد. این ابر خودروی الکتریکی که Dendrobium نام دارد، به دو موتور الکتریکی در جلو و عقب خود مجهز است؛ اما نکتهٔ جالب اینکه نیروی این موتورها توسط مبدل گشتاور انتقال پیدا نمی‌کند بلکه خروجی موتورها به‌صورت ترکیبی توسط دیفرانسیل‌هایی در هر محور با سیستم انتقال قدرت تک سرعته در جلو و چند سرعته در عقب به چرخ‌ها می‌رسد. سازندهٔ سنگاپوری فعلاً هیچ اطلاعاتی از این هایپرکار الکتریکی منتشر نکرده است اما انتظار می‌رود قدرتی بین 700 تا 900 اسب بخار و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت را داشته باشد. این شرکت قصد دارد تعداد محدودی بین 10 تا 25 دستگاه از Dendrobium را تولید نماید درحالی‌که در نمایشگاه ژنو نیز واکنش‌های مثبتی را برانگیخت.

Techrules Ren

techrules-ren-front-three-q

شرکت چینی Techrules در حال ‌توسعهٔ یک قوای محرکهٔ توربین-الکتریکی شارژی با نام مخفف TREV برای استفاده در وسایل نقلیهٔ آینده است. حال این شرکت برای اثبات فناوری خود، یک سوپراسپرت بنام Ren را با این قوای محرکهٔ نوآورانه در نمایشگاه ژنو رونمایی کرده است. شاسی این خودرو توسط شرکت L.M. Gianetti در تورین ایتالیا توسعه داده شده و طراحی آن نیز توسط جورجتو و فابریزو جوجارو انجام گرفته است. طراحی Ren از کاکپیت جنگنده‌ها الهام گرفته و در سه نوع تک کاناپی، دو کاناپی و یا سه کاناپی ارائه شده است. بدین ترتیب این خودرو می‌تواند از یک تا سه سرنشین را حمل نماید. همچنین در Ren مانند مک‌لارن F1 راننده همواره در وسط و کمی جلوتر از سرنشینان قرار می‌گیرد. برای این سوپراسپرت سه پکیج باطری با دو، چهار و یا شش موتور به همراه یک یا دو توربین در نظر گرفته شده است که نمونهٔ حاضر در ژنو از نوع چهار موتوره است.

toot_2d8437044b

توربین‌های کنونی این خودرو هرکدام 40 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند اما یک نسخهٔ 110 اسب بخاری نیز به‌زودی ارائه خواهد شد که بُرد آن با مصرف 80 لیتر گازوئیل برابر با 1170 کیلومتر برآورد شده است. بالاترین مدل Ren نسخهٔ مجهز به شش موتور و پکیج باطری 25 کیلووات ساعتی است که 1290 اسب بخار قدرت و 2340 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین جای تعجب نیست که شتاب صفر تا 96 کیلومتر آن 2.5 ثانیه تخمین زده شده است؛ اما نکتهٔ تعجب‌آور اینکه سوپراسپرت Ren می‌تواند با سیستم انتقال قدرت تک سرعته به حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت دست یابد. تولید این سوپراسپرت نوین از سال 2018 در ایتالیا آغاز خواهد شد و تولید اولیهٔ آن به میزان 10 دستگاه در هرسال پیش‌بینی شده است که البته بعداً خط تولیدش به چین منتقل خواهد شد. قیمت این ماشین هنوز اعلام نشده است اما انتظار می‌رود برچسب قیمتی هفت‌رقمی داشته باشد.

ریماک کانسپت وان

rimac-concept-one-front-three-quarters

چه کسی فکر می‌کرد که یوگسلاوی سابق و جمهوری کرواسی کنونی روزی به ساخت سوپراسپرت‌های بسیار سریع روی آورد؟ شرکت ریماک که در سال 2009 تأسیس شد، خودرویی بنام کانسپت وان را معرفی نمود که اولین هایپراسپرت تمام الکتریکی دنیا محسوب می‌شود. این ماشین مجهز به یک موتور الکتریکی بزرگ است که با قدرت و گشتاوری کلی 1225 اسب بخار و 1600 نیوتن متر، هر چهارچرخ را به حرکت درمی‌آورد. ادعا شده که کانسپت وان با تکیه بر این نیرو می‌تواند ظرف 2.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی‌که می‌تواند با استفاده از گیربکس دو سرعتهٔ دوکلاچه نیز به حداکثر سرعت 355 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. قیمت این هایپرکار الکتریکی 1.2 میلیون دلار اعلام شده است.

Sin R1 550

sin-r1-550-front-three-quarter

شرکت Sin Cars یک شرکت آلمانی-بلغاری است که به ساخت خودروهای مسابقه‌ای می‌پردازد. این شرکت که خودروهای مسابقه‌ای خود را در کلاس GT4 اروپا طراحی و تولید می‌کند، حالا یک نسخهٔ جاده‌ای از خودروی مسابقه‌ای خود را در نمایشگاه ژنو به نمایش درآورده است. این خودرو که R1 550 نام دارد همانند نسخهٔ مسابقه‌ای دارای یک شاسی فضایی فولادی با پانل‌های بدنهٔ فیبر کربنی است. تعلیق و ترمزهای این سوپراسپرت نیز همگی به‌صورت مسابقه‌ای تنظیم شده‌اند. R1 550 مجهز به یک پیشرانهٔ LS7 بلوک کوچک جنرال موتورز است که در میانهٔ خودرو نصب شده و همان‌طور که از نامش مشخص است 550 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. Sin Cars به دنبال یک شریک برای عرضهٔ سوپراسپرت خود در ایالات‌متحده است و اگر موفق شود انتظار می‌رود با قیمتی در حدود 190 هزار دلار به فروش برسد.

Tamo Strada

tata-motors-tamo-racemo-front-three-quarter

تامو یک زیربرند جدید از تاتا موتورز است که یک خودروی اسپرت موتور وسط دونفره را در نمایشگاه ژنو معرفی کرده است. این خودرو که برای بازار هند طراحی شده است، مجهز به یک پیشرانهٔ کوچک 1.2 لیتری سه سیلندر توربو است که 190 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ AMT با پدال‌های تعویض دنده انتقال پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که شبکهٔ جاده‌های هند بسیار ناهموار و پردست‌انداز است، تعلیق خودروی اسپرت تامو ارتفاع زیادی از سطح زمین داشته و به میزان 4 سانتیمتر نیز قابلیت تغییر ارتفاع دارد درحالی‌که فاق لاستیک‌های آن نیز بیش‌ازحد انتظار بلند است. این لاستیک‌ها که از نوع گودیر ایگل F1 هستند، در جلو 250 و در عقب 235 می‌باشند. البته این ماشین در یک نسخهٔ معمولی بنام Strada و یک نمونۀ مناسب برای پیست بنام Racemo+ S تولید می‌شود که دومی ارتفاع کمتری دارد. ساختار شاسی و پلت‌فرم این اسپرت هندی نیز با استفاده از فایبرگلاس شکل گرفته است اما احتمالاً درهای خودرو که در نمونهٔ حاضر در ژنو به سمت بالا باز می‌شدند در نمونه‌های تولیدی حذف خواهند شد. اعلام شده وزن این ماشین کمتر از 900 کیلوگرم خواهد بود و شتاب صفر تا 96 آن‌هم شش ثانیه برآورد شده است که برای چنین خودرویی مناسب به نظر می‌رسد. هنوز قیمت ساختهٔ جدید تاتا اعلام نشده است اما می‌توانیم بگوییم که قطعاً ارزان‌ترین خودروی این لیست محسوب می‌شود.

منبع: MotorTrend

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *