خرداد و فصل صعود قیمتها

خرداد و فصل صعود قیمتها

بعد از افزایش چراغ خاموش قیمتهای محصولات ایران خودرو در خرداد ماه، سایپا هم تصمیم گرفت رفیق قدیمی خود را در افزایش قیمتها همراهی کند. به گفته دبیر انجمن خودروسازان، سایپا درخواست افزایش 10 درصدی محصولات خود و پارس خودرو را به سازمان حمایت تقدیم کرده است. بنابراین باید تا چند وقت دیگر منتظر عکس العمل منفی ظاهری سازمان حمایت و سپس قبول این درخواست باشیم. ایران خودرو هم ممکن است درخواست بدهد یا بدون درخواست کار خود را انجام دهد!

سایپا 132
سایپا 132

نکته جالب اینکه یکی از دلایل تقاضای افزایش قیمت، حذف شکاف قیمتی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار و کوتاه کردن دست دلالان عنوان می شود. در حالیکه خود این دو شرکت با حذف فروش فوری محصولات پر طرفدار و کاهش تولید، این شکاف را ایجاد می کنند. واقعا این کلک ها فکر کرده اند ما نمی فهمیم!

در همین اوضاع جالبناک صعودی همه چیز (بجر کیفیت) رامک خودرو هم نشست خبری گذاشته و البته هیچ کسی را از مجله پدال دعوت نکرد. در این جلسه خودمانی و یواشکی اعلام شد که سانگ یانگ بزودی در ایران کارخانه مونتاژ خود را راه اندازی می کند. همچنین قیمتهای جدید محصولات سانگ یانگ هم اعلام شد که چند میلیون ناقابل پرش ارتفاع داشته اند.

سانگ یانگ کایرون 69 میلیونی
سانگ یانگ کایرون 69 میلیونی

الان که به پایگاه اطلاع رسانی قیمتها مراجعه کنید می بینید که بعضی از محصولات ایران خودرو بین یک تا دو میلیون نسبت به قیمت مصوب گرانتر فروخته می شوند. ظاهرا مصوبات سازمان حمایت در این عرصه زیاد جدی گرفته نمی شود. شاید سنگینتر باشد اگر لیست قیمتهای 177 خودرو را از این پایگاه حذف کنند.

راستی یادمان آمد که سال گذشته وزیر محترم صنعت، شرط کاهش نیافتن تعرفه واردات خودرو و بعد شرط موافقت با افزایش قیمت خودروهای داخلی را افزایش کیفیت خودروهای تولیدی و رضایتمندی مصرف کنندگان اعلام کرده بودند. الان به این نتیجه رسیدیم که ایشان این شرط ها را برای صنعت خودروسازی یک کشور دیگر گذاشته بودند. امان از این خبررسانی ناقص!

راستش دیگر حوصله نوشتن ماجراهای فراز و آقا پلیسه رو ندارم بس که داستان خنک شده. همچنین داستان وانتهای فوق استاندارد پیکان و نیسان (اسنادش در موسسه استاندارد موجوده) در گیر و دار شماره گذاری…

امروز مذاکرات ایران و 5+1 هم در بغداد شروع می شود. رسانه ها از توافق قریب الوقوع در این مذاکرات خبر می دهند. گشایش در پرونده هسته ای ایران می تواند به کاهش تحریم ها مخصوصا در حوزه خودرو و کاهش قیمت دلار بیانجامد. اما اگر فکر می کنید قیمتهای افزایش یافته باز هم کاهش می یابند، شما را به دیدن ادامه خواب خوشتان دعوت می کنم!

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *