تیونینگ ممنوع؛ قوانین مربوط به نصب سانروف، شیشه دودی و تغییرات فنی خودرو

تیونینگ ممنوع؛ قوانین مربوط به نصب سانروف، شیشه دودی و تغییرات فنی خودرو

سال هاست که بسیاری از مشتریان خودروهای داخلی با پیروی از الگوهای جهانی به تیونینگ ظاهری و باطنی خودروهای تولید داخل دست می زنند ولی همچنان چنین تغییراتی از دید پلیس ممنوع بوده و غیر مجاز تلقی می شود.

امروز سرهنگ داوود قاسمیان، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا درمورد قوانین مربوط به نصب سانروف، شیشه دودی، تغییر شاسی و فرمان خودرو توضیحاتی را ارائه کرده اند.

تیونینگ ممنوع؛ قوانین مربوط به نصب سانروف، شیشه دودی و تغییرات فنی خودرو

طبق اظهارات رئیس پلیس ترافیک شهری راهنمایی و رانندگی، هرگونه تغییرات در سیستم موتوری و ارکان خوردو ممنوع است و استفاده از رینگ و لاستیک های اسپرت و غیراستاندارد، کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از فرمان های کوچک که تسلط راننده بر خودرو را کاهش می دهد و نصب آینه های غیر استاندارد و نا متعارف، ممنوع بوده و پلیس درصورت مشاهده با چنین مواردی برخورد می کند.

تیونینگ ممنوع؛ قوانین مربوط به نصب سانروف، شیشه دودی و تغییرات فنی خودرو

همچنین استفاده از شیشه دودی (برچسپ های مربوط به دودی کردن شیشه) که بسیار تیره بوده و امکان رویت داخل خودرو وجود ندارد غیر مجاز تلقی خواهد شد.

دستکاری در سیستم اگزوز خودرو به نوعی که باعث ایجاد صدای ناهنجار شود ممنوع بوده و مطابق بند 94 آیین نامه راهنمایی و رانندگی با آن ها برخورد شده و ضمن اعمال قانون مالک ملزم به رفع نقص خواهد بود.

تیونینگ ممنوع؛ قوانین مربوط به نصب سانروف، شیشه دودی و تغییرات فنی خودرو

وی درمورد نصب سانروف و دیگر قطعات در خودرو گفت: اگر نصب قطعات توسط کارخانه تولید کننده و با هماهنگی با پلیس انجام شود مشکلی نخواهد داشت ولی در مواردی که به صورت دستی و در مراکز خارج از مجموعه انجام شود تخلف محسوب می شود و مراکز تغییر پلاک به خودروهایی که دارای چنین تغییراتی باشند، خدمات ارائه نمی دهند.

تیونینگ ممنوع؛ قوانین مربوط به نصب سانروف، شیشه دودی و تغییرات فنی خودرو

اعمال چنین محدودیت هاییدرحالیست که در بسیاری کشورهای حتی پیشرفته جهان تیونینگ خودرو با شرایطی کاملا مجاز و قانونی تلقی شده و صنعتی چند صد میلیون دلاری و جذاب برای کار آفرینی و اشتغال افزایی به شمار می آید، اما خودروسازان داخلی نه تنها خود محصولات جذاب و مهیجی نمیسازند، بلکه عملا در راستای توسعه مراکز تیونینگ رسمی نیز تلاشی نمی کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *