تعویض سلول باتری‌ها؛ راه‌حلی برای کاهش زمان شارژ

تعویض سلول باتری‌ها؛ راه‌حلی برای کاهش زمان شارژ

شرکت تازه‌تأسیس فنلاندی-امریکایی تانک‌تو (Tanktwo) برای باتری خودروهای الکتریکی، به یک راه‌حل تازه، خارج از چارچوب‌های مرسوم و درون یک «مخزن» رسیده است. مالکان مدل‌های EV می‌توانند به جای استفاده از بسته‌های باتری دائمی معمولی، مخزن‌های داخلی خودرویشان را با تعدادی از ماژول‌های سلولی که به صورت غیرمنظم فضا را اشغال می‌کنند، پُر نمایند. هر کدام از این «تخم‌مرغ‌های کوچک» به یک سلول لیتیومی و یک پردازنده داخلی مجهّز هستند. در این حالت، سیستم تماس‌های مختلف بین آنها را بررسی می‌کند تا شرایط برای ایجاد بهینه‌ترین حالت زنجیره‌ای سلول‌ها فراهم گردد. در نتیجه، مخزن تبدیل به یک «باتری زنجیره‌ای» می‌شود. وقتی زمان شارژ فرا برسد، راننده می‌تواند خودروی خود را به شکلی ساده به درگاه شارژ متصل کند و یا اینکه سلول‌ها را در ایستگاه شارژ تعویض کند.

tanktwo-string-cell-seven-pcs_1024

تانک‌تو از برخی مزیّت‌های این سیستم باتری زنجیره‌ای خبر داده است. نخست اینکه، شما در این حالت تنها هزینه مقدار باتری‌ای را می‌پردازید که واقعاً به آن احتیاج دارید. به عنوان مثال، اگر هر روز بیشتر از ۵۰ کیلومتر رانندگی نمی‌کنید، مطابق با این مسافت، مخزن خود را از سلول‌های باتری پُر می‌کنید و در نتیجه در بودجه و وزن خودرویتان صرفه‌جویی خواهید داشت. در همین حال، اگر برای یک سفر طولانی‌تر به بُرد مسافت بیشتری احتیاج دارید، می‌توانید در ایستگاه سرویس (که می‌تواند سلول‌ها در ساعاتی غیر از پیک مصرف برق، شارژ نماید) تعدادی سلول باتری اضافی قرض بگیرید. نکته دیگر اینکه، تعویض کلیه سلول‌های یک مخزن تنها حدود ۳ دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

tank-two

همچنین نیازی به نگرانی در مورد فرسودگی یا از دست رفتن خاصیت شیمیایی باتری‌هایتان نخواهید داشت. اگر سلول‌ باتری‌ها ارتقا پیدا کنند، تنها کافی است که سلول‌های جدید را در مخزن خودرویتان جایگزین کنید تا از حداکثر ظرفیت ممکن در باتری‌ها بهره‌مند شوید. این امر در درازمدت می‌تواند از نظر تئوری، برای ارزش خودروهای برقی کارکرده، بسیار مفید باشد.

string_battery3

در باتری‌ها معمولی، اگر برخی سلول‌ها دچار فرسودگی شوند، عملکرد کلی باتری تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد؛ در حالی که در این باتری‌های زنجیره‌ای چنین نیست. تراشه موجود در هر کدام از سلول به سیستم این اجازه را می‌دهد که بهینه‌ترین مدار ممکن از بین احتمالات متعددی که وجود دارد، انتخاب کند. در این حالت، سلول‌های با قدرت بالا و سلول‌های ضعیف در گروه‌های خاص با استفاده از الگوریتم‌ها و پروتکل‌های سلولی به یکدیگر متصل می‌شوند. تانک‌تو این امکان را برای رانندگان نیز فراهم کرده که با پرداخت هزینه بالاتر، از سلول‌های با کیفیت بهتر استفاده نمایند؛ درست به مانند چیزی که در مورد انتخاب سوخت با اوکتان بالاتر وجود دارد.

tanktwo-string-cell-cutout

شاید بزرگترین مانع در برابر تانک‌تو این است که این سیستم باتری زنجیره‌ای چندان آشنا نیست. در مقایسه با چیزی که در حال حاضر انجام می‌شود، این روش برای شارژ باتری، بسیار عجیب است؛ تا جایی که برخی شاید آن را یک شوخی تلقی کنند. تغییر زاویه دید مردم در این زمینه، بسیار دشوار است. مطمئناً زیرساخت‌ها در این زمینه، مسئله مهمی هستند، امّا حتی اگر شرایط به گونه‌ای باشد که مالکان خودروها به ندرت سلول‌های خود را تعویض کنند، هنوز هم بسیاری از مزیّت‌های این سیستم در دسترس قرار خواهد گرفت. امّا علی‌رغم باتری‌های ارزان‌تر و مناسب‌تر در سیستم تانک‌تو، این سیستم چیزی است که نیاز به توضیحات قانع‌کننده برای مشتریان دارد؛ مخصوصاً اینکه باید رانندگان را قانع کرد که سلول‌های اولیه باتری‌هایشان به کجا خواهند رفت و چه چیزی به جای آنها قرار می‌گیرد.

tanktwo_service_station

cellswap1

[دانلود ویدئو]

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *