آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

در بازار این روزهای صنعت خودرو کشورمان، خودروهای چینی به تنها آلترناتیو فرار از کیفیت ناجور خودروهای داخلی بدل شده اند. برای قشر بسیار بزرگی از مشتریانی که توان پرداخت اعداد 9 رقمی را برای خرید خودرو ندارند، عرضه یک خودرو چینی مُدرن و کم ایراد می تواند، نعمتی در حد و اندازه یافتن کمی آب در بیابان لم یزرعی باشد که خودروسازان داخلی برای مشتریانشان پدید آورده اند.

کافی است این شرایط را در کنار تمایل عمومی به خرید خودروهای جمع و جور (به دلیل نیازهای زندگی شهری) و کراس اوور قرار دهید تا دلایل استقبال گسترده از MVM X22 روشن شود.

X22 که در حدود 3 ماه قبل در بازار ایران معرفی شد حالا توانسته گوی سبقت را از سایر برادران خود برباید و بدل به پر فروش ترین محصول مدیران خودرو شود.

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

این کراس اوور کوچک که بر روی پلت فرم مشترکی با مدل 315 و چری آریزو شکل گرفته است از پیشرانه ای 1.5 لیتری به قدرت 105 اسب بخار سود می برد و برخلاف بسیاری از هم میهنان خود در نسخه اتوماتیک با گیربکس چهار سرعته عرضه می شود، نسخه دستی این خودرو نیز بهبود های را نسبت به مدل های پیشین ساخت چری (ام وی ام) تجربه کرده است که از جمله مهمترین آن ها می توان به بهود کیفیت مجموعه دیسک و صفحه و ارتقاء عملکرد گیربکس اشاره کرد.

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

مدیران خودرو برای این مدل شعار “حس جوانی” را برگزیده است و در راستای اثبات جوان پسند بودن این خودرو ظرف روزهای قبل امکان تجربه رانندگی با ام وی ام X22 را در پیست آزادی تهران برای مشتریان علاقه مند و خبرنگاران فراهم آورده بود.

چنین تست هایی در طول سال قبل نیز به شکل نسبتا منظم توسط مدیران خودرو انجام می شد و علاقه مندان می توانند با مراجعه به وب سایت شرکت یا ثبت نام در نمایندگی های فروش در چنین رویدادهای حضور داشته باشند و قبل از خرید، رانندگی کوتاه با خودرو مورد نظر خود را تجربه کنند.

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

با این اوصاف باید گفت که مدیران خودرو در زمینه بازار سازی و جلب نظر مشتریان، یک گام از سایر خودروسازان کشور جلوتر است وکمتر شرکت دیگری به شکل گسترده تاکنون حاضر شده تا امکان تست خودروهای خود را برای مشتریان بالقوه و علاقه مندان فراهم کند.

حال به سراغ تست کوچکترین کراس اوور ام وی ام و در پیست کوچک آزادی میرویم. با توجه به استقبال چشمگیر مشتریان از مدل اتوماتیک، اغلب افراد برای رانندگی با این نسخه ثبت نام کرده بودند و همین امر فرصت را برای خبرنگاران فراهم آورده بود تا مدل دنده دستی را در مدت زمانی بیشتری محک بزنند.

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

ارتفاع MVM X22 از سطح زمین به 18 سانتی متر می رسد که با کراس اوور های مشهوری مانند کیا اسپرتیج برابری می کند، هرچند به لطف طراحی هوشمندانه در نگاه نخست احساسی که بیننده منتقل می شود حتی بیشتر از اسپرتیج به خودروهای شاسی بلند نزدیک است و می توان گفت که X22 یک سر و گردن مرتفع تر از رقیبی نظیر ساندرو استپ وی یا چانگان CS35 به نظر می رسد.

از این جهت می توان تصور کرد که مهندسان چینی چالش های زیادی را برای تنظیم فنربندی این خودرو پشت سر گذاشته اند اما در کمال تعجب X22 در پیچ ها پایدار تر از آنچه که تصور داشتیم ظاهر شد و هندلینگ نسبتا خوبی را از خود به نمایش گذاشت.

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

ضرایب دنده در نسخه دستی به گونه ای انتخاب شده که شتاب و کشش نسبتا قابل قبولی در دنده های یک و دو تامین شود، شاهد این مدعا هرزگردی جزئی چرخ های جلو در تعویض دنده از یک به دو است که از ضریب نسبتا سنگین دنده دو حکایت می کند.

البته در مسیر کوتاه و مستقیم پیست آزادی امکان رسیدن به دنده های 4 و 5 وجود ندارد ولی با توجه به تجربیات قبلی با X22 در مسیر های اتوبانی باید گفت که این دنده ها در راستای کاستن از مصرف سوخت، تا حدی زیادی سبک در نظر گرفته شده اند و دنده 3 در این میان نقش واسطه ای بین دو دنده سنگین نخست و دنده های انتهایی سبک را بازی می کند.

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

به هر روی باید گفت که علیرغم قدرت نه چندان زیاد پیشرانه، طراحی گیربکس نسبت به محصولات قبلی چری با دقت بیشتری انجام شده و این نکته را می توان به حساب هوشمندی چینی ها در توجه به بازخورد مشتریان گذاشت.

با توجه به افزایش ارتفاع مرکز ثقل MVM X22 به شکل قابل توجهی از سطح زمین فاصله گرفته و این نکته ایست که در زمان تغییر مسیرهای ناگهانی یا انجام حرکات نمایشی توسط راننده حرفه ای حاضر در محل به چشم می آید.

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

در واقع وجود سامانه ESP در چنین خودرویی می تواند از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کند اما متاسفانه این تکنولوژی در نسخه عرضه شده در بازار ایران نصب نشده است.

البته باید تاکید کرد که هندلینگ و پایداری خودرو برای انجام مانورهای عادی و رانندگی روزمره کاملا قابل قبول و منطقی به نظر می رسد و مهندسان چینی با سفت تر کردن فنربندی از حرکات گهواره ای بدنه (بادی رول) کاسته اند.

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

در نسخه اتوماتیک نیز عملکرد گیربکس 4 سرعته قابل دفاع به نظر می رسد و برخلاف نمونه های CVT، احساس بهتری را به راننده منتقل می کند، هرچند که با گذر دور موتور از حدود 5500 دور بر دقیقه حجم صدای ورودی به کابین قابل توجه به نظر می رسد اما نحوه تعویض دنده ها و تمایل موتور به افزایش دور از نکات مثبت تخت گاز رفتن با X22 است که می تواند نظر مشتریان جوان را هم به سوی خود جلب کند.

برای مثال در تست شتاب مقایسه ای بین مدل های دنده دستی و اتوماتیک، برتری نسخه دنده دستی چندان چشمگیر نبود و این نکته حکایت از عملکرد خوب مدل اتوماتیک در تعویض دنده ها دارد.

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

در واقع برای مشتریانی که درگیر ترافیک روزمره هستند، انتخاب نسخه اتوماتیک باعث نمی شود که ناچار به صرف نظر از قابلیت های دینامیکی شوند.

البته با توجه به شتاب حدود 14 الی 15 ثانیه ای صفر تا صد، نمی توان MVM X22 را یک خودرو جوان پسند آتشین توصیف کرد و باید برای استفاده از چنین القابی برای عرضه مدل های قدرتمندتر در آینده دست به دعا برداشت، اما می توان گفت که این شتاب نسبتا کُند برای رفت و آمد درون شهری کفایت می کند و اگر از طریق جاده های کفی و غیر کوهستانی به سفر بروید، کار شما را در مسافرت نیز راه خواهد انداخت.

در مقابل ترمزها عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارند و علیرغم فشار سنگین وارده در طی پیمودن دورهای متمادی درون پیست، اثری از کاهش توان یا تصعید شدن لنت ها دیده نمی شود.

در مجموع می توان گفت که MVM X22 با طراحی ظاهری جذاب، رنگ های متنوع و مشخصات فنی قابل قبول به حق در زمره جذاب ترین خودروهای سگمنت خود قرار گرفته است و با صرفه نظر کردن از خودرو نه چندان هیجان انگیز نظیر ساندرو استپ وی، تنها باید با هموطن خود، یعنی چانگان CS35 رقابت کند که چندان از سوی سایپا حمایت نمی شود.

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

قیمت خرید نقدی MVM X22 بسته به نوع گیربکس و مدل بدنه (معمولی یا اسپرت) بین 56 الی 65 میلیون تومان متغییر است اما مدیران خودرو شرایط فروش اقساطی متنوعی را نیز برای این محصول در نظر گرفته که باعث جلب نظر خیل عظیمی از مشتریان به سوی این کراس اوور جمع و جور شده است.

آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *