تا قبل از سال 2002، براي مردم آلمان و مخصوصا علاقه منداننام پرافتخار پورشه، دیدن یک SUV از این خودروساز غیرقابل باور بود اما با معرفي مدل کاین این خودروساز توانست در بخششاسي بلندهاي اسپرت هم جزء برترینها باشد.نام پورشه همیشه باعث شده تا خودرویي با موتور وسط یاعقب همراه با قدرت بالا و هندلینگ خوب در ذهن هر فرديپدیدار شود.اینبار قصد داریم، یکي از بهترین نمونههاي تیونینگ شده که از موسسه ENCO Exklusive واقع در اشمنیتز و تحت عنوان گلادیاتور خارج شده را برایتان به اختصار بیاوریم.
در همان نگاه اول ظاهر خشن تر و البته بزرگ تر گلادیاتور نسبت به مدل اصلی کاین نمودار می شود و بیننده با دقت در جزییات مختلف به خوبی متوجه رعایت اصول و همچنین توجهبسیار زیاد متخصصان این موسسه نسبت به تمام اجزای این بخش می شود.در قسمت جلوی خودرو، مهم ترین نکته ای که به چشم می خورد، ورودیهای هوای بسیار بزرگ آن است که مشخصا نیاز به خنک کنندگی بیشتر را گوشزد می کند. رکابهای جانب این گلادیاتور هم کف خودرو را به زمین نزدیک تر کرده اند.
یکی از جذاب ترین بخشهای این کاین نمای عقبی آن است، اسپویلر سقفی به همراه دیفیوزر سپر و محل قرار گیری اگزوز سبب شدهاند تا علاوه بر افزایش پایداری و جلوگیری از انحراف در سرعتهای بالا، چشم هر بینندهای برای لحظاتی چند خیره شود. تمام این قطعات از فیبرکربن ساخته شدهاند و پس از قرار گرفتن در در تونل باد مراحل تست را گذراندهاند.برای رنگ آمیزی بدنه این مدل هم از دو رنگ مشکی و قرمز تیره و استفاده شده که ظاهری سنگین و جذاب به آن بخشیده،رینگهای این گلادیاتور هم از همین طیف بهره برده اند.
برای افزایش قدرت تا حدنهایی، کارهای دقیقي انجام شده که مهم ترین آنها افزودن توربوهایی بزرگ تر به همراه تغییر کلی در سیستم اگزوز و کاتالیزورها بوده است. نتیجه این تغییرات فنی 700 اسب بخار قدرت خالص و 850 نیوتن متر تورك است که سبب می شود این غول 2.5 تنی ظرف مدت تنها 4.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و آنرا تا بالاتر از 290 کیلومتر هم ادامه دهد.
در این سرعتهای بسیار بالا و با این وزن، گلادیاتور حالت یک موشک بازوکا را پیدا می کند و همین امر اهمیت دوچندانی برای سیستم ترمز ایجاد می کند. توانایی نگه داشتن این گلادیاتور در کوتاه ترین مسافت با تغییرات ایجاد شده در بخش سیستم ترمز بسیار بالا است. دیسکهای جلو از نو با توانایی بالا انتخاب شدهاند که سایزی برابر 410 میلیتر در 36 میلیمتر دارند و کالیپرهایی با 12 پیستون آنها را متوقف می کنند، محورعقب هم از دیسکهایی با سایز 380 میلیمتر در 32 میلیمتر بهره می برد که چهار پیستون هم بر روی کالیپرهایشان قرارداده شده است.
مسلما متوجه شده اید که قرار دادن این دیسکهای بسیار بزرگ نیاز به فضایی مناسب دارند، برای این منظور از رینگهای انکو مدل Jura استفاده شده که در هر چهار چرخ سایزی برابر 23 اینچ و پهنای 11 اینچی دارند. لاستیکهای اسپرت مکس دانلوپ هم با اندازههای 23/25/315 علاوه بر پوشش دادن این رینگها، چسبندگی خوبی را به زمین ممکن کردهاند. در کنار تمام این نکات باید به سیستم تعلیق جدید که ارتفاع بدنه را تا 50 میلیمتر کاهش داده نیز اشاره کرد.
برای فضای داخلی این کاین جذاب، انکو از فیبرکربن قرمز رنگ استفاده کرده که جذابیتی دوچندان به آن می بخشد. صندلیها هم از جنس چرم و آلکانترا هستند که بدنهشان از جنس فیبرکربن ساخته شده و از وزن کمتری برخوردارند، این صندلیها متعلق به پورشه911 جی تی 3 هستند. برای افزودن به ایمنی سرنشینان، انکو رولکیج کاملی هم تدارك دیده که در داخل اتاق نصب می شود و هنگام واژگونی مانع آسیب دیدگی جدی افراد میشود.