اینجانب حدود 4 ماه است كه یك دستگاه مزدا 3 جدید خریداری نموده ام كه سعی میكنم تجربیات خود را در مورد این اتومبیل بازگو نمایم. همانطور كه می دانید این اتومبیل دارای موتوری پر قدرت (148 اسب در 5500 دور ) میباشد كه به نظر من نسبت به بدنه سبك این اتومبیل شتاب فوقالعادهای را القا می نماید.
لازم می دانم كه بگویم من نزدیك به 9 ماه مالك یك دستگاه SAAB 9-3 بودم كه مشخصات فنی شبیه همین اتومبیل را داشت (4 سیلندر 2000 سی سی و152 اسب در 6000 دور ) و بجز مصرف پایین این ژاپنی و هندلینگ و ایمنی بالای سوئدی مذكور تفاوتی از لحاظ ترمز و شتاب و صدا داخل اتاق احساس نمی كنم . همچنین مدتی هم مزدا6 مدل 2004 داشتم كه حدودا همین مشخصات را داشت . بجز اتاق بزرگتر مزیت چندانی را نسبت به مزدا3 جدید قابل ذكر نمی دانم البته حتماً مزدا6 جدید بسیار كاملتر است .
دارا بودن تعادل بسیار خوب مدیون سیستم dfs و پهنای بسیار خوب اتاق و تعلیق مجزای آن است كه به خوبی سر هر پیچ خودنمایی میكند . حتماً مستحضر هستید كه ژاپنیها به دلیل اینكه اغلب جثه نحیفی دارند استاد طراحی اگونومیك هستند و حتی در اتومبیلهای دهه 70 ژاپن هم این امر كاملاً محسوس است درنتیجه دید بسیار عالی از طرفین و آینه وسط ، دسترسی مناسب به ابزارهای كنترلی اتاق دور از انتظار نیست . استهلاك پایین مخصوصا در جلوبندی خودرو از نقاط قوت آن است. با این همه اگر اتومبیل مونتاژی در ایران بدون اشكال باشد باید تعجب كرد . مخصوصاً اگر كمی آشنا به فنی خودرو هم باشید خودتان دنبال ایرادهای آن می گردید. بنابراین نقاط ضعف این اتومبیل قابل تامل است . شما حدود 50 میلیون پول برای اتومبیل 16هزار دلاری میپردازید و ناگهان متوجه می شوید كه پخش صوت تاچ جای خودرا به یك سیستم پخش تك CD داده است كه البته در صورت پرداخت 700 هزارتومان به گروه بهمن در نمایندگیها قابل نصب است، سیستم GPS و كنترل باد لاستیكها هم از مصادیق غربزدگی می باشند و از اتومبیل جمع شدهاند. شركت بهمن خودرو همچنین دریافته است كه تنظیم ارتفاع چراغها نیز خیلی مهم نیست و برای همین تنها جای كلید خالی آن هر روز شما را آزار می دهد. در هنگامی كه چرخهای جلو در چاله میافتند و اصطلاحاً زیر چرخ خالی میشود صدای غیر عادی به گوش می رسد كه تقریباً تمام مزدا3هایجدیدازآنرنجمیبرندکهمنشااینصدا وجود خلاصی در زیز پیچهای طبقهای جلو می باشد درنتیجه رفع آن خارج از گارانتی بوده و نمایندگی 8هزارتومان بابت رفع آن از صاحبان مرفه اتومبیل دریافت میكنند. دیگران را نمیدانم اما در خودرو من آب پاش چراغهای جلو به درستی عمل نمی كنند و نمایندگی هم با برخورد خوب به شما می فهمانند كه اشتباه می كنید . شاید یكی از ایرادات سلیقه ای این خودرو ارتفاع كم آن از سطح زمین است كه بسیاری از صاحبان آن را نگران كرده است . در كل نمی توان گفت به این قیمت از اتومبیل فوقالعاده ای برخوردار هستید اما این حقیر آنرا به رقبای كرهای ترجیح دادم.
دارا بودن تعادل بسیار خوب مدیون سیستم dfs و پهنای بسیار خوب اتاق و تعلیق مجزای آن است كه به خوبی سر هر پیچ خودنمایی میكند . حتماً مستحضر هستید كه ژاپنیها به دلیل اینكه اغلب جثه نحیفی دارند استاد طراحی اگونومیك هستند و حتی در اتومبیلهای دهه 70 ژاپن هم این امر كاملاً محسوس است درنتیجه دید بسیار عالی از طرفین و آینه وسط ، دسترسی مناسب به ابزارهای كنترلی اتاق دور از انتظار نیست . استهلاك پایین مخصوصا در جلوبندی خودرو از نقاط قوت آن است. با این همه اگر اتومبیل مونتاژی در ایران بدون اشكال باشد باید تعجب كرد . مخصوصاً اگر كمی آشنا به فنی خودرو هم باشید خودتان دنبال ایرادهای آن می گردید. بنابراین نقاط ضعف این اتومبیل قابل تامل است . شما حدود 50 میلیون پول برای اتومبیل 16هزار دلاری میپردازید و ناگهان متوجه می شوید كه پخش صوت تاچ جای خودرا به یك سیستم پخش تك CD داده است كه البته در صورت پرداخت 700 هزارتومان به گروه بهمن در نمایندگیها قابل نصب است، سیستم GPS و كنترل باد لاستیكها هم از مصادیق غربزدگی می باشند و از اتومبیل جمع شدهاند. شركت بهمن خودرو همچنین دریافته است كه تنظیم ارتفاع چراغها نیز خیلی مهم نیست و برای همین تنها جای كلید خالی آن هر روز شما را آزار می دهد. در هنگامی كه چرخهای جلو در چاله میافتند و اصطلاحاً زیر چرخ خالی میشود صدای غیر عادی به گوش می رسد كه تقریباً تمام مزدا3هایجدیدازآنرنجمیبرندکهمنشااینصدا وجود خلاصی در زیز پیچهای طبقهای جلو می باشد درنتیجه رفع آن خارج از گارانتی بوده و نمایندگی 8هزارتومان بابت رفع آن از صاحبان مرفه اتومبیل دریافت میكنند. دیگران را نمیدانم اما در خودرو من آب پاش چراغهای جلو به درستی عمل نمی كنند و نمایندگی هم با برخورد خوب به شما می فهمانند كه اشتباه می كنید . شاید یكی از ایرادات سلیقه ای این خودرو ارتفاع كم آن از سطح زمین است كه بسیاری از صاحبان آن را نگران كرده است . در كل نمی توان گفت به این قیمت از اتومبیل فوقالعاده ای برخوردار هستید اما این حقیر آنرا به رقبای كرهای ترجیح دادم.
با سپاس از آقای هوتن دلارام برای نوشتن تجربیات خویش