سال 2016 بدون شک سالی پر سر و صدا برای صنعت خودرو بوده است.
هیوندای برند لوکس خود با نام جنسیس را راه انداخت. تویوتا برند سایون را به محاق برد. بوگاتی از شیرون به عنوان جانشین ویرون و شروع عصر جدیدی از این کمپانی رونمایی کرد؛ اما هدف این نوشته چیزی دیگری است: جابجاییهای مدیران عامل کمپانیهای سوپراسپورت ساز.
البته موضوع تنها به مدیران عامل خلاصه نمیشود. سال گذشته شاهد جابجایی چندین مهندس ارشد کمپانیهای خودروسازی نیز بودیم؛ و البته چندین طراح کاربلد نیز جابجا شدند.
البته شرکتهای کوچکی چون کونیخزگ و پاگانی هنوز هم توسط مؤسسان خود اداره میشوند؛ اما 4 شرکتی که از نامآوران این صنعت هستند و خودروهای گرانبهایی تولید میکنند شاهد آویختن نام جدیدی بر سر در اتاق مدیرعامل بودند. با ما همراه باشید تا از چندوچون این جابجاییها مطلع شوید.
- فراری
بزرگترین تغییر بدون هیچ شکی در فراری رخ داد. موضوع از اواخر سال 2014 شروع شد، زمانی که مدیرعامل فیات کرایسلر سرجیو مارکیونه رئیس فراری Luca di Montezemolo را کنار گذاشته و خود بر مسند قدرت نشست؛ اما قدرت گیری مارکیونه در مارانللو تا سال گذشته که Amedeo Felisa بازنشسته نشده بود تکمیل نمیشد. فلیسا بیش از 25 سال در فراری و نزدیک نیم قرن بود که در گروه فیات خدمت میکرد و البته موقعیت خود را به مارکیونه واگذار کرد.
- لامبورگینی
فراری تنها سوپراسپورت ساز ایتالیایی نبود که امسال مدیرعامل جدیدی را پذیرفت. رهبری این شرکت را به مدت بیش از یک دهه استفان وینکلمن بر عهده داشت؛ اما فوریهی سال گذشته کمپانی مادر یعنی آئودی وینکلمن را از سنت آگاتا کنار گذاشت و او را در بخش اسپورت آئودی به کار گرفت. هماکنون استفانو دومنیکالی که قبلاً برای فراری کار کرده مدیرعامل لامبورگینی است.
- مزراتی
انتقال قدرت در مارانللو تنها تغییر بزرگ مارکیونه نبوده است. او همچنین مدیرعامل آلفارومئو و مزراتی را نیز عوض کرد. این شغل به هارالد وستر تعلق داشت اما ماه می سال پیش فیات کرایسلر اعلام کرد که مدیر اسبق برندهای روج و رم یعنی رید بیگ لند جای او را گرفته است؛ اما مارکیونه که هیچ رقمه راضی نمیشود بیگ لند را به عنوان مدیرکل فروش فیات کرایسلر در آمریکا و کانادا منصوب کرد و وستر نیز مدیر ارشد تکنولوژی گروه شد.
- مک لارن
پس از نزاعی طولانیمدت با سایر سهامداران، ران دنیس همین ماه پیش از مدیرعاملی گروه کنار گذاشته شد. هنوز جایگزین دنیس معرفی نشده اما تا زمان معرفی، زاک براون در این سمت انجام وظیفه خواهد کرد و البته انتظار میرود قرارداد جاست کاپیتو را به عنوان مدیرعامل بخش مسابقه لغو کند. البته مایک فلوویت، رئیس بخش خودرویی جایی نخواهد رفت.
- دربارهی دیگران چه؟
اما اوضاع در سایر شرکتها چگونه بوده است؟ به دلیل اینکه افراد زیر به تازگی سمت خود را به دست آوردهاند انتظار نمیرود تغییر ناگهانی داشته باشیم. اندی پالمر (استون مارتین)، جان مارک گیلز (لوتوس) و ولفگانگ دورهایمر (بوگاتی/بنتلی) همگی در سال 2014 به سمت مدیرعاملی دست یافتهاند. به همین ترتیب اولیور بلوم در اواخر سال 2015 سکان هدایت پورشه را در دست گرفته و احتمالاً در سال آینده نیز به صندلی خود با خیال راحت تکیه خواهد زد.
منبع: carscoops