اهالی دنیای تکنولوژی که با علاقه اخبار مربوط به فناوری های نوین را دنبال می کنند، با شرکت های فعال در زمینه ساخت تکنولوژی های پاک و سبز آشنایی دارند و احتمالا تاکنون نام BYD را به عنوان یکی از بازیگران مطرح صنعت باتری سازی شنیده اند.
داستان مطرح شدن نام BYD در صنعت خودروسازی نخستین بار در سال 2014 در رسانه های فارسی زبان سر و صدا به راه انداخت، وقتی که این شرکت تکنولوژیک با استفاده از تجارب فنی و مهندسی خود SUV هیبریدی فوق العاده قدرتمندی را با عملکردی فراتر از پورشه کاین توربو معرفی کرد.
کمی بعد مشخص شد که این مدل نه تنها برای نمایش قدرت و توانایی های مهندسی شرکت، بلکه به عنوان یک محصول تولید انبوه روانه خیابان ها شده است و از این رو ناگفته پیدا بود که نگاه BYD نسبت به فناوری های صنعت خودروسازی با سایر هموطنانش متفاوت است.
اما ماجرای قدرت نمایی BYD برای ایرانیان زمانی جالب تر می شود که این شرکت در سال گذشته (94) حضور رسمی خود در بازار ایران را با مشارکت شرکت کارمانیا (نام قدیمی شهر کرمان و از زیر مجموعه های کرمان خودرو) اعلام کرد.
چنین پیش زمینه ای باعث شد که اشتیاق خبرنگاران برای بازدید از شرکت BYD چین بیشتر شود، در واقع فارغ از مباحث همیشگی مربوط به کیفیت و مهندسی صنعتی چین، بازدید از یک شرکت تکنولوژیک قدرتمند می توانست به خودی خود بسیار جالب باشد.
این رویدادچند هفته قبلبه دعوت شرکت کارمانیا اتفاق افتاد و جمعی از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو رهسپار مقر این کمپانی در نزدیکی شهر شنزن چین شدند.
آغاز تور بازدید ما از تاسیسات BYD با معرفی کلی شرکت توسط مدیران ارشد بخش فروش خاورمیانه (AD HUANG) و ریاست روابط عمومی (John Gabarra) همراه بود، جایی که مشخص شد این (BYD (BUILD YOUR DREAM با تنها21 سال سابقه موفقیتی مافوق تصور را تجربه کرده و شمار کارمندان آن در طول این مدت از حدود 20 نفر به بیش از 200 هزار نفر افزایش یافته است.
جالب تر آنکه حدود 30 هزار نفر از این تعداد تنها در بخش تحقیق و توسعه به کار مشغولند و زمینه فعالیت های بخش صنعتی BYD که از بخش الکترونیکی شرکت جداست شامل 4 حوزه گوناگون خودروهای سواری، خودروهای حمل و نقل عمومی (اتوبوس و تاکسی)، خودروهای کشاورزی و تجاری و مونو ریل می شود.
کمپانی بی وای دی چهار رویای سبز را دنبال می کند، استفاده مقرون به صرفه از انرژی خورشیدی، ذخیره سازی انرژی قابل اعتماد و برگشت پذیر، جابجایی انرژی و برق در مسافت های طولانی و استفاده از مونوریل تمام برقی.
این 4 آرمان از انتشار310 میلیون کیلوگرم آلایندگی کربن در طول پنج سال گذشته جلوگیری کرده است. این معادل کاشت 26 میلیون درخت است.
تمرکز اصلی BYD به عنوان یک شرکت تکنولوژی بر روی فناوری خودروهای برقی و ساخت مدل های هیبریدی و پاک اختصاص دارد، از این رو عجیب نیست که در کنار ساخت خودروهای برقی و هیبریدی، اتوبوس ها، مینی بوس ها و حتی لیفت تراک و کامیون های برقی این شرکت نیز در مراحل توسعه و ساخت قرار دارند و در شهرهای مختلف جهان به کار گرفته می شوند.
البته ایده کلی BYD مانند تسلا نه تنها به استفاده و ترویج خودروها و ماشین آلات برقی و سبز بلکه به تولید الکتریسیته سبز و تکمیل چرخه تولید و مصرف انرژی های پاک اختصاص دارد و از این رو این شرکت درست مانند تسلا، ایده استفاده فراگیر از سلول های خورشیدی برای تولید برق و ذخیره انرژی تولید شده در طول روز در باتری های بزرگ (UPS) را برای استفاده در طول شب در دستور کار قرار داده.
شاید برایتان این پرسش مطرح شود که با توجه به این حجم از پیشرفت و گستردگی زمینه های کاریBYD، چرا تاکنون نام این کمپانی کمتر در رسانه ها مطرح شده است.
پاسخ چندان محکمی برای این پرسش وجود ندارد اما آنطور که مدیران ارشد BYD می گویند، آن ها برخلاف شخصی مانند ایلان ماسک (مدیر عامل تسلا)، چندان علاقه ای به شوآف های رسانه ای ندارند و ترجیح می دهند تا به جای سر و صدای تبلیغاتی، در عمل پیشرفت خود را به جهانیان نشان دهند.
BYD این روزها هفت محصول هیبریدی و برقی را در ژانر خودروهای سواری در سبد محصولات خود دارد و چند نمونه خودروهای کار و تجاری را نیز توسعه داده است که یکی از آخرین آن ها کامیونتی با قابلیت پیمایش 300 کیلومتر است که در تاسیسات BYD در میشیگان آمریکا شکل گرفته است.
اما فعالیت این شرکت در ساخت مونو ریل زمینه ای کاملا جدید است که دامنه حضور BYD در حمل و نقل رو زمینی (از خیابان گرفته تا مونو ریل) را تکمیل می کند.
براساس اطلاعات ارائه شده توسطJohn Gabarra ساخت مونو ریل با هزینه ای در حدود یک پنجم مترو و زمانیدر حدود 4 برابر کمتر قابل انجام است و از این رو برای جا به جایی تعداد اندک مسافران در مسافت های نه چندان طولانی، توسعه مونوریل از ایستگاه های مترو بسیار به صرفه تر است.
در بازدید از خطوط تولید و مونتاژ BYD مشخص بود که رویکرد این شرکت در تولید نیز، رویکردی تکنولوژیک و منطبق بر پیشرفت های جهانی است، استفاده فراگیر از ربات های هوشمند در خطوط قالب سازی، مونتاژ و رنگ آمیزی BYD S7 (نسل بعدی S6) و BYD E6 شاهدی بر این مدعا بود.
بی وای دی همچینن در راستای مدیریت قیمت و کیفیت محصولات، درصد بسیار بالایی از قطعات مورد نیاز در محصولات را خود تولید و مونتاژ می کند که به گفته مهندس سالاری شریف، مدیر عامل شرکت کارمانیا، این رویکرد در خصوص برخی محصولات به 90 درصد تولید می رسد.
با این وجود مدیران ارشد BYD بر روی معقوله های ایمنی قطعات و خودروها تاکید بسیاری دارند و ساخت آزمایشگاه های تست تصادف و تست میزان هم پوشانی الکترومغناطیسی در همین راستا انجام شده است.
چرا که در خصوص خودروهای هیبریدی و الکتریکی، قرار گرفتن باتری ها در میدان های الکترومغناطیسی می تواند خطرساز باشد و از همین رو تست هایی برای سنجش میزان عایق کاری قطعات انجام می شود.
از طرف دیگر BYD برخلاف بسیار از خودروسازان چینی، با تاکید بر کیفیت و ایمنی خودروهای خود را با تایرهای کمپانی فرانسوی میشلن راهی خیابان ها می کند و در تست درایو خبرنگاران که در شرایط بارانی و بر روی مسیری آب گرفته انجام شد، ایمنی و عملکرد خودرو فوق العاده سریع و قدرتمندی مانند بی وای دی تانگ (با 505 اسب بخار قدرت) به لطف وجود این تایرها تامین شده بود که نشان از هوشمندی بالای مهندسان چینی در توجه به مشخصات ایمنی داشت.
گزارش تست خودروهای BYD در مقالات اختصاصی دیگر منتشر خواهند شد اما در مجموع می توان گفت که BYD نه تنها سازنده یک رویا برای نجات زمین از آلودگی هوا، بلکه یک معجزه تکنولوژیک است که در جنوب شرقی چین اتفاق افتاده.
امیدواریم زمینه فعالیت های این شرکت روز به روز در کشورمان نیز گسترده تر شود تا بلکه شاهد تحولی در صنعت خودروسازی و شرایط نامطلوب زیست محیطی ایران باشیم.
رویایی که تحقق آن به لطف تکنولوژی های به روز این شرکت چینی دور از دسترس به نظر نمی رسد و تنها به تدبیر و مساعدت قانون گذاران و مسئولان امر بستگی دارد.