گوانگژو به عنوان سومین شهر بزرگ چین بعد از پکن و شانگهای با 13 میلیون نفر جمعیت از اهمیت بالایی در حاشیه جنوب شرقی این کشور پرهیاهوبرخوردار است.
در واقع این شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و فاصله اندکش با منطقه تحت مناقشه هنگ کنگ و کشور پیشرفته ماکائو، یکی از نقاط حساس چین از نظر جمعیتی، جغرافیایی و حتی سیاسی به حساب می آید.
اما شرایط گوانگژو از نظر پیشرفت و توسعهبه عنوان سومین شهر بزرگ چین به چه صورت است؟
برای یافتن پاسخ چنین پرسشی تنهاکافی است که سفری کوتاه به این شهر داشته باشید تا شاهد میزانتوسعه سومین شهر بزرگ چینرا از نزدیک مشاهده کنید.
پیشرفتی که به شکل شگفت آوری گوانگژو را به عنوان یک شهر نه چندان مشهور در آسیای جنوبی شرقی در ردیف شهر های چند فرهنگی نظیر لندن یا پاریس قرار می دهد.
نمایشگاه خودرو سالانه گوانگژو نیز به خوبی می تواند اهمیت این شهر را به نمایش بگذارد. در شرایطی که زیر مجموعه های لوکس و گران قیمت فولکس واگن نظیر بنتلی و لامبورگینی به دلیل صرفه جویی در هزینه های ناشی از تقلب زیست محیطی فولکس واگن، در نمایشگاهی نظیر پاریس غایب هستند، در نمایشگاه گوانگژو غرفه های بزرگی را به خود اختصاص می دهند.
این در شرایطی است که نمایشگاه گوانگژو در واقع بزرگترین نمایشگاه خودرو چین نیز محسوب نمی شود و این عنوان به رویداد سالانه پکن/ شانگهای اختصاص دارد که نقش نمایشگاه خودرو بین المللی را در سرزمین اژدهای زرد بازی می کند.
با این حساب پر واضح است که اهمیت این رویداد محلی و استانی برای خودروسازان لوکسی چون رولزرویس، جگوار، بنتلی، آستون مارتین و لامبورگینی، حتی از نمایشگاه اروپایی با اصل و نسبی چون پاریس نیز بیشتر است.
حضور پر رنگ برندهای بین المللی در کنار پیشرفت فوق العاده سریع خودروسازان چینی در سال های اخیر باعث شده است که بازدید از چنین نمایشگاهی به رویدادی پر هیجان و جالب بدل شود.
از طرف دیگر بازار خودرو چین این روزها یکی از بزرگترین و رو به رشد ترین بازارهای خودرو جهان محسوب می شود ومشتریان چینی با شور و شوقی وصف ناپذیر از چنین رویدادی استقبال می کنند.
همین مسئله باعث افزایش انگیزه کمپانی های بزرگ خودروسازی برای قدرت نمایی در نمایشگاه گوانگژو می شود.
گوانگژونیز مانند پکن و شانگهانی با مشکل آلودگی هوا روبروست و از این رو دولت چین با تعریف حدود 10 هزار دلار یارانه و کمک مالی، خودروسازان و مشتریان را به خرید مدل های برقی و هیبریدی ترغیب می کند.
به همین دلیل اکثر قریب به اتفاق خودروسازان بزرگ چین محصولات برقی و هیبریدی را در سبد تولیدات خود لحاظ کرده اند و در نمایشگاه امسال نیز سالنی مجزا به غرفه خودروهای پاک و سبز اختصاص داشت.
در این سالن بازدید کنندگان می توانستند محصولاتی شاخصی از تسلا گرفته تا مدل های هیبریدی مرسدس بنز، ب ام و، کادیلاک و فولکس واگن را در غرفه مجاور خودروهای هیبریدی و برقی چینی مشاهده کنند.
جالبتر آنکه حداقل بر روی کاغذ تفاوت چشمگیری در اعداد و ارقام مربوط به عملکرد و میزان پیمایش خودروهای برقی تسلا و BYD به عنوان شاخص ترین کمپانی های غربی و شرقی فعال در ساخت خودروهای پاک به چشم نمی خورد و هر دو شرکت محصولاتی با پیمایش چند صد کیلومتری به ازای هر بار شارژ را به بازار می فرستند.
با این حال اگر قرار به ارزیابی سلیقه مشتریان چینی از روی توجه آن ها به خودروهای حاضر در نمایشگاه باشیم، باید گفت که چینی ها نیز مانند تمامی مردم جهان به برند های شاخص خودرو اهمیت زیادی می دهند و تقریبا برای هیچ یک از خودروسازان کشورشان هیجان زده نمی شوند.
حضور علاقه مندان در غرفه و سالن مربوط به شرکت های فراری، پورشه، لامبورگینی، مرسدس بنز و ب ام و تا حدی چشمگیر بود که تهیه گزارش و عکس برداری از خودروها ممکن نبود اما در مقابل غرفه شرکت های چینی بسیار خلوت و کم هیاهو جلوه می کردند.
بخش دوم این گزارش در شب های آتی منتشر خواهد شد.