می گویند یکی از قوانین ورود به باشگاه سوپر اسپرت ها شتاب صفرتاصد خودروست که اگر زیر 4.0 ثانیه نباشد چندان تحویلش نمی گیرند! داستان ما با مازراتی گرن توریسمو همین است . . .
سال 2007 که گرن توریسمو برای نخستین بار راهی بازارهای جهانی شد؛ همه هوادارانش انتظار تقابل آنرا با سایر سوپر اسپرت ها می کشیدند درحالیکه به اعتقاد ما هدف مازراتی از ساخت چنین خودرویی، عرضه یک سوپر اسپرت تمام عیار نبود؛ نگاهی منتقدانه به مدل های سابق مازراتی نشان می دهد که از اواسط دهه هشتاد میلادی تا سال 2004، مدل های این شرکت با آنکه به لحاظ فنی کم و بیش تفاوتی با سایر خودروهای اسپرت مطرح جهان نداشتند اما با لحاظ ظاهری اکثرا از یک چیز رنج می بردند و آن هم بلا تکلیفی ظاهرشان بود.
نداشتن روح ایتالیایی در خودروها یا نزدیکتر شدن زبان طراحی آنها (به ویژه در دهه نود) به خودروهای آلمانی شاید دو نکته مهمی باشند که مازراتی در سال های آغازین هزاره سوم میلادی برای برطرف کردن آن اصرار و پافشاری زیادی داشت. با آمدن نسل پنجم کواتروپرورته در سال 2003 دیگر همه چیز برای یک تحول انقلابی آماده بود؛ پنین فارینا رگ خواب مازراتی را به خوبی پیدا کرد؛ او بود که سال 1948 نخستین اسپایدر مازراتی یعنی مدل A6GCSرا طراحی کرد پس بهتر از هر کسی می دانست که مازراتی بدنبال چه چیزی است.
جالب است که از آن سال پنین فارینا در طراحی هیچ کدام از مدل های مازراتی دستی نداشت تا 55 سال بعد که طراحی کواتروپورته نسل پنجم را برعهده گرفت. با استقبال از کواتروپورته، مازراتی به دنبال سومین همکاری خود با پنین فارینا رفت که نهایتا این همکاری در سال 2007 به ثمر نشست و گرن توریسمو به تولید رسید؛ خودرویی که نسبت به مدل های سابق مازراتی بی نهایت زیبا بود و طراحی بی نظیرش همه را به تحسین واداشت.
اما همه این چیزها را که گفتیم مقدمه ویدئوی بسیار جالب و البته قابل تامل زیر است که توسط بخش خبری سیما تهیه شده؛ ویدئویی که به مخاطبانش قصد القا کردن مفاهیمی دارد که به حقایق موجود جامعه 180 درجه در تناقض است؛ با دیدنش چنان برق سه فاز ما را گرفت که تصمیم گرفتیم همین ولتاژ را به شما هم منتقل کنیم!
# آدم اگه زحمت بکشه میتونه ماشین گرون قیمتی هم بخره . . . ؟؟؟ آقای مجری شما را که نمی دانیم ولی ما هم اکنون در شرایطی هستیم که ارزان ترین خودرویمان پراید 12 میلیونی است که بیشتر خانواده ها بعد از سال ها پس انداز، توانایی خرید آنرا پیدا می کنند. حالا این خودروی میلیاردی دقیقا صحبت چندسال زحمت است؟!
# خرید یک خودروی میلیاردی اصولا چه ارتباطی با حاشیه امنیت سرمایه گذاری در ایران دارد؟؟؟ وقتی سرمایه شخصی آنقدر هست که حدود یک میلیارد آنرا فقط برای خودرویش خرج می کند پس از کجا می دانید که مابقی پول خود را در کجا و به چه صورتی سرمایه گذاری کرده؟!
# خبرنگار می گوید: برای خیلی ها رویایی و دست نیافتنیه؛ خودروهای شیک و لوکسی که نظر هرکسی رو به خودش جذب میکنه . . . ما که بالاخره نفهمیدیم حرف آقای مجری را گوش کنیم که می گفت اگر زحمت بکشید می خرید یا باور قلبی آقای خبرنگار را که معتقد است خرید چنین خودرویی در حد یک رویاست؛ آقایان بالاخره ما زحمت بکشیم یا نکشیم؟!
# ماهم با این جمله مالک محترم که: آدم اگه کار کنه میتونه یه ماشین مازراتی یا حتی بهترشم داشته باشه . . . . کاملا موافقیم ولی طبق کنجکاویمان یک سوال هم از ایشان داریم؛ این چه کاری است که فقط ده تا بیست نفر در کشور قادر به انجام آن هستند؟! چرا که مازراتی های وارداتی هم تقریبا همین تعدادند!
# وقتی مجری تحصیلات و کار مالک را پرسید ناخودآگاه به این فکر افتادیم که مثلا چند نفر از دکترین عمران هم اکنون شغلی برای خودشان دارند؟! یا مثلا چند نفر از آنها در 32 سالگی قادر به خرید یک خودروی معمولی هستند چه رسد به خودروی چند صد میلیونی؟! ولی از آنجایی که این سوالات و سوالات دیگر مربوط به وزارتخانه های خاصی می شدند از پی گرفتن رشته افکارمان منصرف شدیم.
# طبق گفته های مالک شتاب صفرتاصد این خودرو 3.0 ثانیه و حداکثر سرعتش 320 کیلومتر برساعت است که احتمالا به خاطر استرس موقع فیلمبرداری این اعداد را گفته! بالاخره همه ما وقتی دچار استرس می شویم ممکن است تصمیمات نادرست یا حرف های اشتباهی بزنیم که کاملا هم منطقی است! برای یادآوری سایر مالکین محترم می گوییم که شتاب صفرتاصد گرن توریسمو معادل 5.2 ثانیه و حداکثر سرعتش 285 کیلومتر برساعت است که اگر مدل گرن توریسموS باشد این اعداد به ترتیب 4.8 ثانیه و 300 کیلومتر برساعت خواهند بود.
# نکته آخری که در این ویدئو جلب توجه می کند، آهنگ پس زمینه آن است که ذهنمان را به جاهای بدی می کشاند! درحالیکه مالک صراحتا اظهار می کند که از خانواده ای عادی است پس تدوینگر این ویدئو چه اصراری داشته تا از این موسیقی استفاده کند؟؟؟! یعنی باور کنیم که فقط بخاطر ایتالیایی بودن این خودروست یا اینکه … !
اجازه دهید در پایان این متن اندکی هم اطلاعات کاتالوگی را چاشنی این مقاله کنیم؛ می گویند آرتا تاک موتورز وابسته به گروه صنعتی آرتا بوده که از سال 1359 تاکنون پابرجاست! خودروهای وارداتی این نمایندگی شامل سه مدل گرن توریسمو، گرن کابریو و کواتروپورته هستند.
گرن توریزمواگرچه ارزان ترین مدل مازراتی است ولی باز هم 117,600 دلار قیمت پایه ای دارد! طول و عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 4881، 1915 و 1353 میلیمتر و فاصله محوری آن هم 2942 میلیمتر است. خروجی موتور 4.2 لیتری V8 گرن توریسمو معادل 405 اسب بخار قدرت در 7100rpm و گشتاور آن 460 نیوتن متر در 4750rpm است که توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود. این خودروی 1880 کیلوگرمی قاتل بنزین است طوریکه در شهر 23.8 لیتر، در جاده 10.7 لیتر و به صورت ترکیبی 15.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می کند. حجم باک گرن توریسمو نیز 86 لیتر است.
حال به سراغ گرن توریسموS می رویم که تفاوت اصلی آن با گرن توریسمو در دو چیز است: اول آنکه موتور 4.7 لیتری آن توانایی تولید 433 اسب بخار قدرت در 7000rpm و 490 نیوتن متر گشتاور در 4750rpm دارد و دیگر آنکه گیربکس شش سرعته اتوماتیک آن مجهز به پدال شیفتر است. این خودروی با قیمت پایه ای 123,000 دلار در شهر 21.4 لیتر و در جاده 13 لیتر بنزین می سوزاند. به لحاظ ظاهری هم ساده ترین روش برای تشخیص مدل های S این است که نسخه های گرن توریسموS رکاب های جانبی و اسپویلر انتهای صندوق دارند؛ البته اگر اندکی ریزبین هم باشید می یابید که بدنه مدل های S حدود 69 میلیمتر عریض تر از مدل های پایه ای است!
نوبتی هم باشد نوبت گرن کابریوست که در واقع نسخه کانورتیبل گرن توریسموS خواهد بود. این خودرو در سال 2010 راهی بازار شد و قیمت 137,000 دلاری آن باعث شده هرکسی به سمت آن نرود! گرن کابریو با آنکه 98 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به مدلS دارد اما در شتاب صفرتاصد می تواند پابه پای آن حرکت کند ولی 400 متر را در 13.9 ثانیه طی می کند که حدودا 0.5 ثانیه بیشتر از گرن توریسموS است.
باسپاس از هفته نامه دنیای خودرو، سایت خبری ایران کانترست، دوستانمان در اسپیدبکس و همچنین تشکر ویژه از Carccx جهت تصاویر.