نسخهٔ جدید لامبورگینی اونتادور که با پسوند S شناخته میشود، بهبودهایی را تجربه کرده است مانند تجهیز به سیستم فرمان گیری چهارچرخ. حال یک دستگاه از این گاو وحشی و سرکش ایتالیایی در اختیار ماست؛ اما این سوپراسپرت تا چه حد خوب است؟
لامبورگینی بهتازگی نسخهٔ جدیدی از سوپراسپرت اونتادور خود را معرفی کرده است که با نام اونتادور S شناخته میشود. این اونتادور جدید و بهبودیافته، 277 هزار پوند قیمت دارد اما از نظر بنیادین تا حد زیادی مشابه نسخهٔ اصلی است؛ ولی سازندهٔ ایتالیایی تغییرات و بهسازیهایی را هم در ماشین انجام داده است مانند تجهیز به سامانهٔ فرمان گیری هر چهارچرخ و همچنین تغییرات قابلتوجه در سیستم تعلیق و الکترونیک. علاوه بر این، قدرت نیروگاه 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی این گاو سنت آگاتا نیز به 730 اسب بخار افزایش یافته است که موجب شده اونتادور S بتواند در تنها 2.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسید و نهایتاً به حداکثر سرعت 350 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
اما لامبورگینی در ظاهر اونتادور S نیز تغییرات و ارتقائات آئرودینامیکی زیادی ایجاد کرده است بهگونهای که در قسمتهای جلو و عقب عناصر کاملاً جدیدی بکار رفته، قوس گلگیرهای عقب به سبک مدل نوستالژیک کانتاش طراحی شده و برای کمک به حرکت راحتتر هوا، در سراسر قسمت زیرین خودرو شامل زیر سپرها و رکابهای جانبی نیز قطعات آئرودینامیکی جدیدی تعبیه شده است. با انجام این تغییرات، لامبورگینی ادعا کرده است که داونفورس یا نیروی رو به پایین در اونتادور S در سرعتهای بالا تا 50 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، یک اسپویلر فعال جدید نیز در قسمت عقب ماشین نصب شده که در بهبود آئرودینامیک و افزایش داونفورس نقش مؤثری دارد.
اما غیرازاین، لامبورگینی یک حالت جدید بنام «Ego» را در برنامهٔ دینامیک رانندگی اونتادور اضافه کرده است. تا پیشازاین، در اونتادور تنها سه حالت رانندگی استرادا، اسپرت و کورسا قابل انتخاب بود که هریک تنظیمات موتور، گیربکس، دریچهٔ گاز و… را تغییر میدادند؛ اما حالا با انتخاب حالت Ego راننده میتواند هر میزان از پویایی و داینامیکی را که میخواهد بهصورت مجزا تنظیم کند؛ بنابراین اگر بخواهید نرمترین حالت تعلیق را همراه با واکنش سریع پیشرانه و پاسخ اسپرت و نه دیوانهوار گیربکس را در کنار هم داشته باشید، با این حالت جدید بدون هیچ مشکلی قادر به انجام آن خواهید بود. بدین ترتیب با حالت جدید Ego، اونتادور S درعینحالی که یک هیولا برای پیست است، ماشین مناسبی هم برای جادههای معمولی خواهد بود.
در سوی دیگر، سیستم جدیدی الکترونیکی فرمان گیری چهارچرخ نیز نهتنها باعث بهبود پاسخگویی خودرو در هر سرعتی شده است که موجب بهبود ثبات و قابلیتهای رانندگی اونتادور S در سرعتهای بالا نیز شده است. این سیستم برای افزایش چابکی خودرو در سرعتهای پایین چرخهای عقب را در جهت مخالف چرخهای جلو میچرخاند درحالیکه در سرعتهای بالا چرخهای عقب در همان جهت چرخهای جلو حرکت میکنند. این یکی از ویژگیهای کلیدی است که اونتادور S را از نسخهٔ قدیمی متمایز میکند.
این سیستم موجب شده که حتی در پیستها و مسیرهای خیس هم هیچ کمفرمانیای در اونتادور S وجود نداشته باشد درحالیکه خودرو از چابکی فوقالعادهای نیز بهرهمند شده است. مهندسان لامبورگینی ادعا میکنند که استفاده از سامانهٔ فرمان گیری چهارچرخ در اونتادور S موجب شده که راننده فاصلهٔ محوری خودرو را بسیار کمتر از آن چیزی که هست احساس کند.
هرچند اونتادور S در پویایی یک گام بزرگ نسبت به مدلهای قبلی به سمت جلو برداشته است اما درعینحال در جنبههای و بخشهای متعدد دیگری هم بهبودهایی را تجربه کرده است. موتور V12 تنفس طبیعی آن فوقالعاده است درحالیکه کمکفنرها و واکنش تعلیق الکترونیکی خودرو نیز در هر سه حالت مختلف رانندگی نرم و بی تکان به نظر میرسد. پاسخ فرمان نیز هنوز هم خوب است اما درحالیکه فرمان نسخههای قدیمی چندان واضح نبود، در مدل S کاملاً روان بوده و احساس بسیار خوبی دارد.
با توجه به اظهارات مهندسان لامبورگینی، در اونتادور S میتوان تمامی سیستمهای ایمنی الکترونیکی را برای تجربهٔ لذت خالص رانندگی غیرفعال کرد تا جایی که حتی سیستم فرمان گیری چهارچرخ کمک میکند که اگر راننده تمایل داشته باشد، اونتادور S را به بیشفرمانی وادار کند. دلیل چنین موضوعی این است که در حال حاضر گشتاور خیلی بیشتری نسبت به قبل به محور عقب انتقال پیدا میکند و این صرفاً بدین خاطر است که شاسی بسیار متعادلتر از قبل شده است.
اما کابین این هیولای وحشی نیز کمی بهینه سازی شده است. هماکنون صفحه آمپر دیجیتالی اونتادور بزرگتر شده و بسته به انتخاب هریک از حالات رانندگی تغییر شکل میدهد. همچنین یک نرمافزار جدید هم برای تنظیم خودکار گیربکس هفت سرعتهٔ اونتادور ارائه شده است که زمانی که خودرو در حالت تعویض دندهٔ دستی از طریق پدالهای پشت فرمان قرار میگیرد، تعویض دندهها را بهصورت ملایمتری انجام میدهد تا رانندگی و سواری روانتر و بهتری ارائه گردد.
نتیجه
اگر احساس کمی قدیمی شدن در نسخهٔ معمولی لامبورگینی اونتادور آغاز شده باشد، این مدل S جدید کاملاً ارتقاء یافته و دوباره به میدان نبرد بازگشته است. اونتادور S در هنگام حرکت هیولایی رعبانگیز احساس میشود و در بیرون نیز زیباتر از همیشه به نظر میرسد. بهطورکلی این هیولای رام نشدنی، احساس شگفتانگیزی داشته و در همهٔ قسمتها در جایگاه کاملاً برتری نسبت به تمامی انواع قدیمی اونتادور (حتی سوپر ولوچه) قرار میگیرد. همچنین غرش رعدآسای آن نیز گوشنوازتر از همیشه بوده و سمفونی فوقالعادهای مینوازد. البته برای تمامی این ویژگیهای خاص باید مبلغ چشمگیر 277 هزار پوند را پرداخت نمود.
مشخصات فنی
Lamborghini Aventador S 2017 | |
قیمت (حدودی) | 277,000 پوند |
پیشرانه | 6.5 لیتری V12 |
قدرت | 730 اسب بخار |
گشتاور | 690 نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | 2.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 350 کیلومتر در ساعت |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
مصرف سوخت | 17 لیتر (ترکیبی) |
منبع: AutoExpress