کیا چند وقت پیش SUV جدیدی بنام KX7 را در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2016 رونمایی کرد. این خودرو بر اساس نسل سوم مدل سورنتو ساخته شده و صرفاً در بازار چین عرضه خواهد شد. حال تصاویری از نسخهٔ تولیدی KX7 با رنگ قرمز منتشر شده است که نشان میدهد این خودرو کاملاً برای عرضه به بازار آماده است. KX7 که پرچمدار SUVهای کیا در چین محسوب میشود، از ماه مارس به بازار این کشور عرضه خواهد شد. البته در حال حاضر کیا سورنتو هم بهصورت وارداتی در بازار چین عرضه میشود که کمی قیمت بیشتری نسبت به بازار کرهٔ جنوبی دارد اما نه خیلی گرانتر چراکه کرهٔ جنوبی و چین یک قرارداد تجاری با یکدیگر منعقد کردهاند که طبق آن مالیاتهای واردات خودرو حذف میگردد. بااینحال کیا معتقد است که تغییر رویه به انجام تولید داخلی خودرو در چین بجای واردات، عاقلانهتر است.
قیمت سورنتو در چین از 230 هزار یوآن (33,400 دلار) شروع شده و به 370 هزار یوآن (53,800 دلار) ختم میشود. پیشرانههای آن نیز شامل یک واحد 2.4 لیتری بنزینی با 188 اسب بخار، یک 2.2 لیتری توربودیزل با 200 اسب بخار و یک 2 لیتری توربو با 241 اسب بخار میشود. البته در شهرهای بزرگ چین عمدتاً عرضهٔ خودروهای سواری دیزل ممنوع است و به همین دلیل نسخهٔ دیزلی سورنتو در خارج از شهرهای بزرگ به فروش میرسد.
KX7 اما در چین توسط سرمایهگذاری مشترک کیا-دانگفنگ-Yueda تولید خواهد شد. این مدل دقیقاً با همان پیشرانههای سورنتو عرضه خواهد شد و برای انتقال نیروی آنها هم گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. بالاترین تیپهای KX7 نیز مجهز به سیستم چهارچرخ محرک هستند. قیمت این ماشین از تنها 200 هزار یوآن (29,100 دلار) آغاز شده و نهایتاً به حدود 300 هزار دلار (43,600 دلار) میرسد. استفادهٔ یک جلوپنجرهٔ جدید در KX7 موجب شده که طراحی آن کمی جوانتر به نظر برسد اما این واقعاً یک خودروی نسبتاً قدیمی است. نسل سوم سورنتو در سال 2014 به بازار عرضه شد و سن بالای آن بهوضوح در داخل مشخص است.
نمای داخلی کیا KX7 همانند یک خودروی مدل 2017 به نظر نمیرسد. در این قسمت از رنگ خاکستری استفاده شده که نمای تاریکی داشته و پلاستیکهای بکار روفته در کابین نیز ارزانقیمت به نظر میرسند. یک صفحهنمایش نسبتاً کوچک نیز در میانهٔ داشبورد به چشم میخورد که بهاحتمالزیاد 8 اینچی است. همچنین کیا برای صفحه آمپر KX7 نیز از همان شیوهٔ سنتی آنالوگ استفاده کرده و یک صفحهنمایش TFT نیز در میانهٔ آن تعبیه شده است.
بنابراین باید به میزان فروش کیا KX7 تا حدودی بدبینانه نگریست زیرا این ماشین در اصل یک خودروی قدیمی است که برای بازار چین ظاهری جدید به آن وصله شده است. البته در گذشته خودروسازان چنین کارهایی را انجام میدادند و این روش زمانی که بازار خودرو محدود بود و خریداران هر خودرویی که در توانشان بود را میخریدند، کار میکرد؛ اما بازار به آهستگی بسیار رقابتی شده است و مصرفکنندگان اطلاعات بیشتری کسب کردهاند و بسیار بیشتر از قبل آنچه را که قصد خریدش را دارند بررسی میکنند؛ بنابراین به اعتقاد ما کیا KX7 فروش سختی خواهد داشت.
منبع: CarNewsChina