روزی نیست که در دنیای فناوری، خبری از پرجمعیت ترین کشور جهان و کمپانی های ریز و درشت آن در رسانه ها منتشر نشود. چینی ها که به صورت عجیبی در حال پیشرفت هستند، گاه و بی گاه با محصولات جدید نگاه جهانیان را به سمت خود جلب می کنند.
در یکی از آخرین موارد، کمپانی Hanergy که در زمینه انرژی های پاک و ساخت پنل های خورشیدی فعال است اقدام به معرفی چهار خودروی کانسپت کرده که انرژی لازم برای حرکت را از نور خورشید می گیرند.
بر روی هر کدام از این خودروها پنل هایی نصب شده که در عرض 5 الی 6 ساعت بین 8 تا 10 کیلو وات ساعت انرژی جذب کرده و در باتری های تعبیه شده ذخیره سازی می کنند.
اگر چه این ادعا اغراق آمیز به نظر می رسد اما هانرژی ادعا می کند این انرژی از طریق ماژول ها و پنل هایی به مساحت 38 الی 81 فوت مربع (3.5 الی 7.5 متر مربع) که سطح خودروها رو پوشانده جذب می شود.
با این میزان انرژی ذخیره شده کانسپت های هانرژی قابلیت پیمایش مسافت 50 مایلی (برابر با 80 کیلومتر) را دارند که در صورت تبدیل شدن به واقعیت خبر بسیار خوبی برای دوست داران محیط زیست خواهد بود.
پنل های نصب شده نرخ تبدیل 31.6 درصدی دارند؛ به این معنی که 31.6 درصد از نور خورشید تابیده شده بر روی سطح این پنل ها به صورت انرژی الکتریکی ذخیره می شود که طبق گفته های هانرژی یک رکورد در نوع خود محسوب می شود.
برای رانندگی در مسافت های طولانی تر و یا در مواقعی که هوا ابری است، باتری های لیتیوم-یونی هر کدام از این چهار خودرو همانند سایر اتومبیل های برقی قابل شارژ هستند.
میزان حداکثر مسافت پیمایش با باتری های فول 217 مایل (برابر با 350 کیلومتر) اعلام شده که حتی بدون در نظر گرفتن قابلیت شارژ خورشیدی نیز رقم مناسبی است.
هر چهار کانسپتی که کمپانی هانرژی در مراسم معرفی رونمایی کرده، از ظاهری نسبتا عجیب و غریب برخوردار هستند. نکته جالب اینکه هر یک از این خودروها برای طیف خاصی طراحی شده اند؛ برای مثال نسخه سولار R که ظاهری مشابه ب ام و i8 دارد، جوان پسندتر بوده و خصوصیات اسپورت تری نسبت به بقیه دارد.
سولار L شبیه خودروهای چند منظوره (MPV) بوده و فضای داخلی زیادی ارایه می کند.
سولار A هم تقریبا مشابه هاچ بک های دو در طراحی شده است، آخرین و زشت ترین کانسپت هم سولار O نام دارد که یک خودروی کوچک شهری است. طبق گفته های هانرژی احتمالا از سال 2020 این خودروها تولید شوند.
شرکت های چینی درست است که در حال حاضر نقش پر رنگی در صنعت خودروسازی جهان ندارند، اما چند سالی است که شدیدا به تکاپو افتاده و برنامه هایی را برای تبدیل شدن به یکی از قطب های اصلیدر سال های آتی تدوین کرده اند.
شاید بهترین سند برای استراتژی بلند مدت چینی ها همکاری با کمپانی های بزرگ و البته همین کانسپت های آینده نگرانه باشد که در سال های اخیر تعداد آنها رو به فزونی گذاشته است.
به هر حال چینی ها هم روزی به جایگاه فعلی کره ای ها دست خواهند یافت؛ اما در آن زمان هم احتمالا هنوز خواهند بود شرکت هایی که باتغییر شکل چراغ ها یا تبدیل محصولات چینی فعلی به وانت، ماشین های زمانی برای سفر به گذشته یا وسیله برای کاهش ناگهانی طول عمر خلقکنند.