نام: آئودی Avus کواترو
زمان و مکان معرفی: نمایشگاه خودروی توکیو 1991
مشخصات فنی: پیشرانهی 12 سیلندر 6 لیتری، قدرت 502 اسب بخار، سیستم چهار چرخ محرک کواترو، گیربکس 6 سرعته ی دستی، بدنهی آلومینیومی
چرا حالا آن را به یاد آوردیم؟
این خودرو که نام پیستی در برلین را به خود گرفته نه تنها پیشنمایشی از پیشرانهی 12 سیلندر و ساختار آلومینیومی آئودی بوده بلکه نشانههایی از ورود به دنیای یک سوپرکار پیشرانه وسط را نیز با خود به همراه داشته است.
Avus با بدنهی زیبای خود که پانلهای دستساز با ضخامت تنها 1.5 میلیمتر داشته توجهات را در نمایشگاه خودروی توکیو به خود جلب کرده بود. به خاطر ادای احترام به خودروهای مسابقهای دههی 30 میلادی Auto Union این خودرو رنگآمیزی نشده بود.
به لطف ساختار آلومینیومی و فریم فضایی آئودی، Avus چهار چرخ محرک تنها 1250 کیلوگرم وزن داشت. میتوان به خاطر شتاب 3 ثانیهای و سقف سرعت 334 کیلومتر در ساعتی، لقب سوپرکار را به این خودرو داد.
هرچند همهی اینها تنها اعداد پرفورمنس فرضی هستند چراکه این خودروی مفهومی از پیشرانهی 12 سیلندر واقعی استفاده نمیکرد! در آن زمان آئودی هنوز در حال توسعهی پیشرانهی 12 سیلندر خود بود بنابراین Avus در واقع پیشرانهی مصنوعی ساخته شده از چوب و پلاستیک داشت.
با این وجود Avus از مهندسی بالایی سود میبرد چراکه دارای سه دیفرانسیل قفل شونده، فرمان پذیری چرخهای عقب و مجرای هوای روی سقف بود. دیگر جنبهی جالبتوجه این خودرو این حقیقت بود که تقریباً نصف ارتفاع خودرو در تسلط رینگ و لاستیکهای 20 اینچی است.
منبع: motor1