نام | کرایسلر فایرپاور |
معرفی | نمایشگاه دیترویت 2005 |
ترکیب | موتور جلو |
پیشرانه | 6.1 لیتری V8 همی |
قدرت | 425 اسب بخار |
گشتاور | 570 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
وزن | 1540 کیلوگرم |
کانسپت کرایسلر فایرپاور (Firepower) بهعنوان پیشنهاد ایدهٔ ساخت یک گرند تورر بر اساس دوج وایپر ارائه شد. این کانسپت رویکردی لوکستر از وایپر داشت. فایرپاور تقریباً 12 سال پیش در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد و کرایسلر قصد داشت با آن نمایشی از یک گرند تورر لوکس و زیبا را ارائه کند. فایرپاور در برخی قسمتهای طراحی بیرونی از آستونمارتین DB9 تأثیر گرفته بود هرچند که در روز رونمایی گفته شد که این کانسپت تحت تأثیر کانسپت کرایسلر ME 4-12 که یک سال قبل معرفی شده بود طراحی شده است.
کانسپت فایرپاور لباسی از رنگ نقرهای مرواریدی بر تن کرده بود و از رینگهای آلومینیومی براق بزرگ برای آن استفاده شده بود که در جلو 19 اینچی و در عقب 20 اینچی بودند. در قسمت جلویی این خودرو، جلوپنجرهٔ معروف کرایسلر در ابعادی بزرگ خودنمایی میکرد که در اطراف آن نیز چراغهای روشنایی در روز نصب شده بودند. فایرپاور در قیمت عقبی با فرم شیشه و چراغهای عقب، شباهتهایی با آستونمارتین DB9 داشت.
داخل کابین فایرپاور اما بهصورت قابلتوجهی از وایپر فاصله گرفته بود و نمایی کاملاً لوکس و درخور یک GT بزرگ داشت. طراحان در این قسمت از چرم سفیدرنگ باکیفیت و به همراه قطعاتی از جنس آلومینیوم براق استفاده کرده بودند که نمایی لوکس و پرزرقوبرق به اتاق فایرپاور بخشیده بود. در مرکز دریچههای تهویهٔ این خودرو نمایشگرهای کوچکی تعبیه شده بودند که با اعدادی دیجیتال دما را نشان میدادند. چیزی که امروزه در آئودی TT بکار رفته است.
هرچند کرایسلر فایرپاور بر اساس دوج وایپر ساخته شده بود اما از یک پیشرانهٔ 6.1 لیتری V8 همی استفاده میکرد که 425 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور داشت. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب انتقال میافت و خودرو را در کمتر از 4.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرساند درحالیکه حداکثر سرعت آن نیز 280 کیلومتر در ساعت اعلام شده بود.
البته گفته میشد که این اعداد صرفاً برآورد کرایسلر از عملکرد فایرپاور بودهاند و هرگز این خودرو مورد آزمایش عملی قرار نگرفت. همچنین فایرپاور صرفاً بهعنوان یک کانسپت باقی ماند چراکه با توجه به اظهارات معاون ارشد سابق طراحی کرایسلر «Trevor Creed»، این شرکت نمیتوانست راه مناسبی برای تولید آن پیدا کند. بااینحال اگر فایرپاور تولید میشد با توجه به مشخصات و طراحی مناسبش میتوانست رقیبی مناسب برای کوپههای لوکسی چون آستونمارتین DB9، بنتلی کانتیننتال و مرسدس بنز CL باشد.
منبع: Motor1