از اوایل قرن جدید میلادی شاهد حضور اتومبیلهای کوچک بیهویتی در خیابانها بودیم که نه شباهتی بهSUV های با قابلیت ژاپنی داشتند نه شباهتی به هاچبکهای کوچک و کم مصرف اروپایی، آنها را کراساوور صدا میزدند.
در گذر زمان اقبال بازار به روی اتومبیلهایی با مختصات ظاهری SUV و قابلیتهای حرکتی یک سدان کوچک و مصرف پایین یک موتور سیکلت گشوده شد و به جز خودروسازان کرهای که برای هر بازاری، خودرویی در آستین دارند حتی خودروسازان آمریکایی و ژاپنی شروع به ساخت کراساوورهای شهری کردند با موتورهای 2 لیتری و 2.5 لیتری کوچک 4 یا 6 سیلندر با قابلیتهای دو دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل و کم صرف برای استفاده روزانه.
یکی از این خودروسازان میتسوبیشی بود که مردم ایران آنرا با خودروی با کیفیت و قدرتمند پاجرو به یاد میآوردند خودرویی که بسیاری از نهاد و سازمانهای دولتی آن را با موتور 6 سیلندر 3 لیتری استفاده میکردند و بعد ها خودروسازی بهمن نمونه 3.5 لیتری آن را در ایران مونتاژ کرد.
ASX جدید برای سال 95 (2016) فیس لیفت مختصری را تجربه کرده و خشن تر از قبل به نظر می رسد، در نمای روبهرو ما با چهره ای مشابه لنسر 2014 مواجه هستیم که ارتفاع بیشتری دارد البته دلیل آن خط مشی طراحی میتسوبیشی در طراحی جلو پنجره و چراغ های خودرو های خود است.
جلوپنجره بزرگ ذوزنقهای که توسط بخشی از جنس فایبر گلاس برای نسب پلاک به دو بخش تقسیم شده است و چراغهای کشیده و بزرگ جلو با امکاناتی نظیر سیستم روشنایی خودکار و سیستم شست وشوی چراغ و در بخش مه شکنها که نسبت به نسل قبلی حاشیه باریک LED روشنایی در روز به مه شکنهای زنون اصلی آن اضافه شده است.
در نمای عقب اتومبیل همانند نسل قبلی از چراغهای دو تکه استفاده شده اما هنوز هم از اگزوز تکی در سمت راست سپر عقب استفاده میشود که آنرا بسیار قدیمی جلوه میدهد.
اما در نمای فیس لیفت شده ASX 2016 میتسوبیشی با کمترین هزینه و استفاده از مقداری پلاستیک در نمای جلو سعی در تغییر ظاهر آن داشته که میتوان در تغییر شکل جلوپنجره خودرو و نه در بخش های دیگر شاهد آن بود.
در نمای داخلی اتومبیل همه چیز دقیقا مانند بیرون اتومبیل ساده و بدون هیچ اضافه گویی طراحی شده بر خلاف خودرو های کرهای که شما را با انبوهی از کلید و دکمه مواجه میکنند میتسوبیشی همه چیز را خلاصه و مفید در اختیار میگذارد تا برای فعال کردن کروز کنترل خودرو مجبور نباشید در محیطی خلوت پارک کنید و دفترچه آنرا مطالعه کنید.
اما در پیشرانه شاید بتوان گفت که میتسوبیشی ASX فیس لیفت با موتور 2.0 لیتری و قدرتی در حدود 150 اسب بخار بر روی کاغذ در مقایسه با رقابایی همچون RAV4 ، اسپورتیج، IX 35، نیسان قشقایی، آنچنان حرفی برای گفتن نداشته باشد اما میتوان به وزن کمتر آن اعتماد کرد که می تواند کمبود قدرت را نسبت به رقبا جبران کند.
همچنینبر اساس شنیده هاشرکت وارد کننده برای سال 95 احتمالا اقدام به عرضه نسخه ارزان قیمت تری از ASX خواهد کرد،نسخهای که برای پایینتر آمدن قیمت تمام شده بسیای از امکانات آن حذف شده و از موتور 1.6 لیتری به همراه گیربکس دستی استفاده میکند و همچنین کاهش تعداد ایربگها از 7 عدد به 2 عدد تنها برای سرنشین جلو و راننده عدم وجود روکشهای صندلی چرمی و چراغهای زنون به همراه شیشه شور چراغ و سقف پانورما و… .
البته این نسخه ارزان که احتمالا کمتر از یکصد میلیون تومان قیمت خواهد داشت، برخلاف مدل اصلی در قالب مدل های قبل از فیس لیفت عرضه می شود و بدین ترتتیب تشخیص این دو خودرو از یکدیگر در خیابان نیز به راحتی ممکن خواهد بود،
اما نکته کلیدی اینجاست که در این صورت، عملا تفاوت ظاهری عمده ای بین نمونه های قبلی اتوماتیک (با قیمت حدود 150 میلیون تومان) و این سری جدید ارزان قیمت وجود نخواد داشت، نکته ای که شاید به مذاق مشتریان قبلی ASX چندان خوش نیاید.
با چنین توصیفی می توان گفت که این مدل دستی و 1.6 لیتری از ASX برای رفتن به جنگ انواع و اقسام کراس اوور های چینی موجود در بازار آماده شده و مشتریان بعد از عرضه این خودرو می توانند بین خودروهای گمنام و نسبتا پر امکانات چینی، یا این ژاپنی اصیل اما سبک سازی شده و دنده دستی، یکی را برگزینند.
قلب تپنده 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ این مدل ارزان سازی شده، توان تولید 117 اسببخار نیرو را دارد و حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت را برای آن به ارمغان میآورد.
اما در نمونههای فیس لیفت شده با موتورهای 2 لیتری برای مصرف کننده عرضه میشود که مجموعه نیرو به وسیله گیربکس هوشمند CVT به دیفرانسیل جلو و در صورت فعال کردن سیستم به هر دو دیفرانسیل میرسد که در این بخشمیتسوبیشیدر نمونههای فیسلیفت برای افزایش لذت رانندگی از شیفترهای پشت فرمان استفاده کرده است.