شاید در نگاه اول هیچ گونه ارتباطی بین رهبر سابق و مرحوم کوبا با استفاده پر شمار مردم کوبا از خودروهای کلاسیک وجود نداشته باشد ولی در ادامه این مقاله متوجه ارتباط فیدل کاسترو و خودروهای کلاسیک خواهید شد.
رهبر مرحوم کوبا پس از به قدرت رسیدن و پیروزی انقلابش در سال 1959 ورود کلیه محصولات خارجی را به این کشور ممنوع اعلام کرد.
حتی تا قبل از سال 2011 شهروندان کوبا نمی توانستند خودروهایی که بعد از پیروزی انقلاب یعنی سال 1959 وارد کرده بودند را خرید و فروش کنند. بعد از سال 2011 خرید و فروش این گونه خودروها آزاد شد ولی با کسب مجوز مربوطه از دولت، که شرایط را بدتر کرد.
البته این قوانین نیز پس از مدتی، دستخوش تغییراتی شد. “گرانما” که روزنامه رسمی حزب کمونیست محسوب میشود، در گزارشی در سال 2014 اعلام کرد که هیئت دولت قصد دارد تا پیش از پایان سال میلادی، قوانینی تنظیم کند که باعث از بین رفتن ساز و کارهای قدیمی خواهد شد و شهروندان دیگر برای خرید خودرو نیازی به مجوز دولت نداشته باشند.
این روزنامه در پایان نوشت: خرید وسائل نقلیه جدید و دست دوم شامل خودروهای سواری، ونها، وانتها و مینیبوسها برای تمام کارخانهها، دیپلماتها، مهاجران و شهروندان کوبایی آزاد شده است.
این موضوع که شهروندان کوبایی می توانند بدون اجازه دولت خودروی خود را خریداری کنند، بسیار خوشحال کننده بود، ولی همچنان واردات خودرو توسط شهروندان ممنوع بود و مردم باید از نمایشگاه های خودروی دولتی خرید می کردند.
در واقع این قانون سودی برای مردم نداشت زیرا وضعیت کوبایی ها آنچنان اسف ناک بود که توان خرید خودروهای جدید را نداشتند.
بنابراین شهروندان کوبایی تصمیم گرفتند به خودروهای قدیمی خود عشق بورزند، که عمدتا تولید قبل از سال 1959 بودند، یعنی دقیقا قبل از وقوع انقلاب به کشور وارد شده بودند.
اینگونه شد که پایتخت کوبا یعنی هاوانا مملو از خودروهای کلاسیک شد و به جاذبه ای توریستی برای خودرودوستان بدل گشت.
حتی گروه تولید سری فیلم های سری و آتشین نیز تصمیم گرفتند بخشی از سری هشتم این مجموعه را در هاوانا تصویربرداری کنند، تا از پتانسیل بالای خیابان های آن برای فیلم خود سود ببرند.
باید عنوان کرد که طبق آمارهای موجود در کوبا بیشتر از 50 هزار خودروی آمریکایی که تولیدشان مربوط به قبل از دهه 60 میلادی است وجود دارد که همچنان در خیابان ها در حال تردد هستند.
البته خودروهای تولیدی شوروی سابق نیز در این کشور به وفور یافت می شوندکه تا سال 2002 به طور مدارمبه این کشور وارد می شدند.
این خودروها بعضا از نظر فنی آنچنان مشکل دار هستند که موتورهایشان بانمونه های جدیدتر تعویض می شود و هویت اصلی خود را از دست می دهند.
در واقع دانش و هنر تعمیر و بازسازی خودروهای قدیمی این روزها در کوبا بی نظیر است، مکانیک ها و صافکاران کوبایی در طول این سال ها ناچار شده اند تا بسیاری از قطعات را خود بسازند و با خلاقیت و استفاده از قطعات خودروهای مختلف، معدود وسایل نقلیه باقی مانده در شهر را برای مدت نیم قرن زنده نگه دارند.
به هر صورت هاوانا شهری است که در آن انواع خودروهای کلاسیک در رنگ های مختلف را خواهید دید و برای علاقمندان به خودروهای کلاسیک بسیار هیجان انگیزو جذاب به نظر می رسد.