در 45 کیلومتری جنوب شهر لایبزیک آلمان، درAltenburg ، کمپانی خودروسازی مشغول به فعالیت است که به دور از جنجالهای سایر سوپراسپرتها، روزگار خود را میگذراند؛ روزگاری که البته با چاشنی دیوانگی همراه است!
سال 2000 میلادی آقای رولاند گامپرت (Roland Gumpert) به فکر ساخت خودرویی نیمهمسابقهای افتاده بود که هم مشخصه یک سوپراسپرت را داشته باشد و هم بتواند بدون محدودیتی در خیابانها حاضر شود. «رولاند» برای محقق کردن این ایده، اواخر سال 2001 و بعد از آنکه بیش از 3سال در چین اقامت داشت، به آلمان بازگشت.
وی درحالیکه مسئولیت توسعه فروش و بازاریابی آئودی/فولکسواگن را برعهده داشت، با یک پیشنهاد وسوسهانگیز از طرف طراح معروفی همچون رولاند مایر (Roland Mayer) مواجه شد؛ مایر به گامپرت گفته بود که اگر تمایل دارد به او در پروژه ساخت یک خودروی اسپرت کمک کند.
اما گامپرت بدون اجازه مدیران آئودی قادر به انجام این کار نبود، او یا باید استعفا میداد و یا اینکه رضایت آئودی را جلب میکرد. اندکی بعد سرانجام آئودی این پیشنهاد (حضور گاپرت در پروژه ساخت یک خودروی اسپرت با حمایت آئودی) را تنها با یک شرط پذیرفت؛ اینکه اگر پروژه آنها نتیجه داد، الزاما بایستی آن خودرو را تولید کنند چرا که آئودی علاقهای به سرمایهگذاری روی پروتوتایپهای سایر کمپانیها ندارد.
زمان گذشت تا آنکه در سال 2004 همه مقدمات برای شروع کار مهیا شده بود؛ رولاند گامپرت در آن سال توانست کارخانه بسیار کوچک خود را با نام کاملGumpert Sportwagenmanufaktur GmbH در شهرAltenburg آلمان تاسیس کند. کارخانه کوچک او تنها 45 نفر را به استخدام درآورده بود.
گامپرت کار خود را با نمونهای با مقیاس یکچهارم آغاز کرد که نخستینبار توسط مارکو وانتا (Marco Vanetta) در سال 2001 میلادی پیشنهاد شده بود. گامپرت در کنار تیم طراحی این خودرو، نیازمند گروهی از مهندسین خبره بود اما دیگر فرصت جمعکردن این گروه را نداشت. از اینرو به سراغ دانشکده فنی مونیخ و همچنین دانشکده علوم کاربردیIngolstadt رفت تا نهایتا به کمک دانش آنها، شبیهسازیهای کامیوتری و تستهای تونل باد سرانجام مقیاسی یکچهارم (1/4) مارکو وانتا با برخی اصلاحات صورت گرفته، به مقیاس یکیکم (1/1) مبدل شد. بعد از آن دو پروتوتایپ اولیه گامپرت برای تستهای جادهای ساخته شد و در آخر نیز خط تولید آن در اکتبر 2005 رسما افتتاح گشت؛ گامپرت نام این خودروی جدید را آپولو گذاشت.
گامپرت بدون هیچگونه نگرانی، در آوریل همان سال (2005) نسخه مسابقهای آپولو را به مسابقاتDivinol Cup فرستاد که با رانندگیRuben Maes هلندی توانست به جایگاه سومی دست یابد. سه سال بعد نیز گامپرت نسخه هیبریدی آپولو را برای شرکت در مسابقات 24ساعته لمانز سال 2008 آماده کرد که Dirk Müller (قهرمان سال 2004) وHeinz Harald Frentzen (راننده فرمولا)پشت فرمان آن نشستند.
نسخه هیبریدی آپولو بگونهای ساخت شده بود که علاوه بر قدرت 512 اسبی پیشرانه 3.3 لیتری دو توربویی آن، از قدرت یک موتور الکتریکی 134 اسبی نیز کمک میگرفت که در زمان ترمزگیری باطریهای آن شارژ میشد.
حال با این مقدمه کوتاه به سراغ جزییات فنی بازگردیم؛ گامپرت آپولو کوپهای دو نفره است که متناسب با آپشنهایش وزن خالص 1,100 تا 1,200 کیلوگرمی دارد. وزن ناخالص آن تا 1,500 کیلوگرم نیز افزایش مییابد.
طول، عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب معادل 4,460 میلیمتر،1,998 میلیمتر و1,114 میلیمتر و فاصله محوری آن 2,700 میلیمتراست.شاسی آن از اتصال رولبارهای کرومی ساخته شده و بدنهای از جنس فایبرگلاس بر روی آن سوار شده که البته میتوان قطعات فیبرکربنی را نیز برای بدنه سفارش داد. جالب است بدانید که گامپرت آپولو اگر با سرعتی بیش از 190 مایل برساعت (305 کیلومتر برساعت) حرکت کند، به لطف طراحی فوقالعادهاش، نیروی رو با پایینی که به آن وارد میشود از وزن خودرو بیشتر است؛ یعنی اگر آپولو را روی سقف یک تونل برانید، نمیافتد!
پیشرانه نسخههای خیابانی آپولو که توسط مهندسین آئودی شکل گرفته، یک موتور V8 با زاویه مرکزی 90 درجه است که حجمی برابر 4,163 سیسی دارد. قطر هر سیلندر آن 93 میلیمتر و کورس پیستونها نیز 84.5 میلیمتر است. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این پیشرانه وجود پنج سوپاپ برای هر سیلندر آن بوده که از این حیث میتوان آنرا یکی از ابداعات بسیار جالب آپولو در برابر سایر سوپراسپرتها دانست.
با نست تراکم 9.3:1 و در کنار دو توربوشارژر نصب شده که هوای ورودیشان توسط اینترکولر خنک میشود، قدرت خروجی این پیشرانه به حدود 640 اسببخار در دور موتور 6,000 میرسد؛ یعنی 153.7 اسببخار برای هر لیتر از حجم پیشرانه یا 581.8 اسببخار به ازای هر 1000 کیلوگرم از وزن خودرو، قدرت تولید میکند.
گشتاور تولیدی آن نیز 850 نیوتنمتر است که در فاصله دورهای 4,500 تا 7,500 در دسترس خواهد بود.اما 640 اسببخار تنها برای نمونههای استاندارد آپولوست چرا که نسخههای Sport آن 690 اسببخار و نسخههای Race آن نیز تا 790 اسببخار قدرت دارند.
قدرت تولیدی موتور آپولو توسط گیربکس شش سرعته ترتیبی دوکلاچه و همچنین دیفرانسیل ضدلغزش، به چرخهای عقب منتقل میشود. تعلیق آن، هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب از نوع دوجناغی با کمکهای پویا بوده که البته در جلو آنتیرولبار نیز نصب شده است.
رینگهای 19 اینچی استاندارد آن در جلو با تایرهای 255 میلیمتری و در عقب با تایرهای 345 میلیمتری همراه شده؛ سایز دیسکهای ترمز آپولو نیز 32×378 میلیمتر بوده که هم در جلو و هم در عقب به کالیبرهای 6 پیستونی مجهزه شدهاند.
گامپرت آپولو در مدت زمان 3.1 ثانیه به سرعت 100 و در 9.1 ثانیه نیز به سرعت 200 کیلومتر برساعت میرسد. حداکثر سرعتش بالغبر 360 کیلومتر برساعت خواهد بود. اگرچه میزان مصرف سوخت آن بصورت رسمی اعلام نشده اما احتمالا باک 120 لیتری آن برای چندین دقیقه کافی است!
گامپرت آپولو سال 2006 میلادی 288,000 دلار، سال 2007 نسخه اسپرت آن 435,600 دلار و سال 2008 نیز 438,800 دلار قیمت داشت. سال 2010 میلادی نیز قیمت پایهای آن در ایالات متحده 550,000 دلار بوده است.