خانمها جزئینگر هستند و در مرحله بعدی انتظار میرود که مهندسان خودروسازی هم همینقدر جزئینگر و دقیق باشند. اما گاهی انتظارات برآورده نمیشود و شاهد نواقصی جزئی اما آزاردهنده در خودروها هستیم. در اینجا به بخش دوم این نوع مشکلات میپردازیم.
مشکلات باموها منطقیاش این است که وقتی که در پایان یک دور رانندگی، از کلید on/off استفاده میکنید، خودروی شما به صورت کامل خاموش گردد. امّا در این میان، خودروهایی نیز وجود دارند که تا زمانی که در را باز نکردهاید، سیستم رادیو را روشن نگه میدارند. این موضوع نیز شاید مشکلی نداشته باشد، ولی وضعیت در یک بامو به این سادگیها نیست. اگر میخواهید که وسیله نقلیه خود را به صورت کامل خاموش کنید، یا باید دکمه استارت را برای بار دوم فشار دهید و یا اینکه از خودرو خارج شوید و درها را قفل کنید. در همین حال، اگر در حالی که پایتان بر روی پدال ترمز است (یا بر روی پدال کلاچ، در هنگام استفاده از گیربکس دستی)، برای بار دوم دکمه استارت را فشار دهید، خودروی شما دوباره روشن خواهد شد. البته مطابق دفترچه راهنمای بامو، زمانی «تقریباً برابر ۸ دقیقه» لازم است تا خودرو به صورت اتوماتیک خاموش گردد، امّا کدام رانندهای را سراغ دارید که در حالی که رادیو در حال پخش است، خودروی قفلنشده خود را در پارکینگ رها کند؟!
همچنین در تمام محصولات بامو، به نظر میرسد که هیچ راهی برای از قفل درآوردن درها به صورت اتوماتیک، پس از خاموش کردن، قرار دادن خودرو در پارکینگ، و یا باز کردن درب سمت راننده وجود نداشته باشد. اگر قبل از اینکه برای برداشتن چیزی از خودرو خارج شوید، قفل درها را به صورت دستی باز نکنید، احتمالاً در بازگشت با دربهای قفلشده روبرو خواهید شد؛ مگر اینکه سیستم «کامفورت اکسس» داشته باشید و با همراه داشتن کلید، پس از لمس دستگیره در، درها به صورت اتوماتیک برای شما باز شوند.
نکته آخر اینکه، واقعاً ارائه یک سرعتسنج دیجیتالی به همراه یک نشانگر مسافت سفر چه دردسری برای خودروساز میتواند داشته باشد؟ در یک بامو سری 3 برای داشتن یک سرعتسنج دیجیتالی در نمایشگر سربالا، شما میبایست یک پکیج تکنولوژی به ارزشی تقریباً برابر ۳ هزار دلار تهیه کنید. در M3 یک نمایشگر بزرگ دیجیتالی در داشبورد وجود دارد که سرعت لحظهای خودرو را نمایش میدهد و این در حالی است که خبری از این قابلیت در مدلهای پایینتر سری 3 نیست.
نمایشگرهایی که اطلاعات را به صورت واضح نمایش نمیدهند وقتی در پشت فرمان یک اتومبیل مدرن هستیم، برخی اطلاعات پایه که همیشه میخواهیم آنها را در جلوی چشمانمان ببینیم. یک سرعتسنج بزرگ دیجیتالی، همچنان که در بالا گفته شد، میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. یک نشانگر دقیق مصرف سوخت با قابلیت نمایش فاصله باقیمانده تا خالیشدن مخزن سوخت، فایده بسیاری برای راننده خواهد داشت. همچنین درجه حرارت سیستم خنککننده و در یک حالت ایدهآل، نشانگر دمای روغن نیز میتواند اطلاعات مفیدی در بر داشته باشند؛ چرا که راننده میتواند با توجه به آن، زمان مناسب را برای افزایش دور موتور انتخاب کند. تمام این اطلاعات، چیزهایی هستند که میبایست بدون لمس دکمه و یا حرکت در یک منو، در دسترس راننده قرار گیرند.
حالا یک ولوو V60 مدل ۲۰۱۶ را تصوّر کنید که هیچگونه نشانگر درجه حرارت روغنی در آن دیده نمیشود و از یک قالب ۸ خطه دیجیتالی عجیب و غریب برای نمایش وضعیت سوخت استفاده می کند. جالب اینکه وقتی تنها ۳ خط از این نوار باقی مانده باشد، سیستم به شما هشدار میدهد که تنها سههشتم باک پُر است. در این حالت، به نظر میرسد که هنوز سوخت زیادی به همراه داشته باشید. امّا وقتی یک خط دیگر از این نوار کم میشود، شما مخزن سوختی دارید که تنها یکچهارم آن پُر است و این طور به نظر میرسد که در حال تمامکردن بنزین هستید و باید هرچه زودتر یک ایستگاه سوخت پیدا کنید. نمایشگر دیجیتالی برای میزان سوخت باقیمانده، چیز خوبی است، امّا حتماً باید از خطوط بیشتری در نوار وضعیت آن استفاده شود.
دسترسی به کیلومترشمار و فاصله تا سرویس بعدی واقعاً چرا دسترسی به کیلومترشمار و یا پیدا کردن زمان سرویس بعدی در برخی خودروها، باید این اندازه مشکل باشد؟ وقتی قفل درها را باز میکنید و وارد خودرو میشوید، کیلومتراژ و فاصله ( و همینطور روزهای باقیمانده) تا سرویس بعدی، میبایست به صورت واضح در مجموعه ابزارها نمایش داده شوند.
در بسیاری از مدلهای جدید فورد، زمان پیشنهادی برای تعویض روغن بر اساس نحوه رانندگی خودرو نمایش داده میشود؛ ویژگیای که کمپانی از آن با عنوان «مانیتور هوشمند سرویس روغن» یاد میکند، امّا فاصله زیادی با «هوشمند بودن» دارد. تنها زمانی میتوانید که از زمان سرویس آینده خودروی فورد آگاه شوید که یک پیغام هشدار مبنی بر نیاز به تعویض روغن برای شما ظاهر گردد. به گفته فورد، پس از نشان دادن این پیغام، خودرو باید ظرف ۲ هفته یا ۵۰۰ مایل (۸۰۰ کیلومتر) سرویس گردد. عدمهوشمندی این سیستم، زمانی مشخص میشود که بدون اعلام قبلی در یک سفر طولانی، راننده به صورت ناگهانی، هشدار سرویس را در جلوی چشمان خود میبیند.
امّا به نظر میرسد که خودروسازان آلمانی درک بهتری نسبت به اطلاعات سرویس داشته باشند؛ چرا که در بسیاری از محصولات آنها، زمان و مسافت سرویس بعدی، درست پس از روشن کردن خودرو نمایش داده میشود. نکته دیگر اینکه در تمام خودروها میبایست راهاندازی مجدد سیستم یادآوری سرویس، بهراحتی امکانپذیر باشد و نیازی مراجعه به نمایندگی یا خرید ابزار و یا نرمافزار وجود نداشته باشد.
صندلیهایی که بهخوبی تنظیم نمیشوند تجربه زندگی با یک فورد فوکوس RS واقعاً لذتبخش است، ولی یکی از جزئیاتی میتواند ذهن شما را آشفته کند، صندلیهای ریکارو در آن هستند. در این صندلیها هیچگونه کنترل جداگانهای برای تنظیم زاویه پایه وجود ندارد. برای داشتن موقعیت بالشتک زیرین به شکل دلخواه، مجبور میشوید که تنظیم صندلی راننده را به هم بزنید. اگر هم صندلی را در یک ارتفاع مناسب و پایینتر تنظیم کنید، صندلی جلو ارتفاع زیادی پیدا میکند؛ شرایط واقعاً ناامیدکننده است.
در آپشن «فول باکت سیتز» در پورشه 911 GT3 RS و کیمن GT4 نیز شرایط کمابیش مشابهی شاهد هستیم. تنها در اینجا، در گرانتر بودن صندلیهایی است که توسط کمپانی آلمانی ارائه میشوند و به همین نسبت، از راحتی و تکیهگاه بهتری برخوردارند. بهعلاوه برای تنظیم موقعیت صندلیهای پورشه در زاویه مناسب، به شکلی ساده، صندلیها را به پایینترین ارتفاع ممکن میبریم که بسیار بهتر از شرایط نشستن در ارتفاع بسیار بالاست. مزیّت مدلهای پورشه در این است که امکان گزینههای دیگر صندلی برای آنها وجود دارد. این در حالی است که فورد تنها همین صندلی پایه «ریکارو» را با کنترلهای دستی یا اتوماتیک در فوکوس RS نسخه امریکا ارائه میدهد.
منبع: automobilemag
ویژگیهای آزاردهنده در خودروهای مختلف (بخش اول)