مسابقات 24 ساعته لمانز یکی از مهم ترین رقابت های ورزشی است که هر ساله در کشور فرانسه برگزار می شود.
در این رقابت جان فرسا، از خودروهای تمام مسابقه ای کلاس LMP1 که در ساخت آن ها از تکنولوژی های بسیار بالایی استفاده می شود تا خودروهای سوپراسپرت شهری که توسط سازندگانشان تبدیل به مدل های مسابقه ای می شود، در 4 کلاس مختلف به مدت 24 ساعت پیاپی با هم به رقابت می پردازند.
مسابقات 24 ساعته لمانز مشهورترین مسابقه در سری رقابت های WEC و مهم ترین مسابقه این رقابت ها شمرده می شود. در واقع رقابت کنندگان در این مسابقه نسبت به رقابت های دیگر فصل دو برابر امتیاز می گیرند. به همین دلیل پیروزی در این رقابت می تواند ادامه مسیر را برای تیم های شرکت کننده هموار تر کند.
این رقابت در پیست “”de la Sarthe در شمال فرانسه که در بین دو شهر لمانز و مولسان قرار گرفته برگزار می شود. مسیر مستقیم مولسان که در دو نقطه به یک پیچ بسیار باریک منتها می شود از معروف ترین نقاط این پیست است.
این پیست پس از پایان جنگ جهانی دوم تغییراتی را به خود دیده است. اما بخش های دیگر پیست به همان شکل باقی مانده است. قرار دادن دو پیچ باریک در مسیر مستقیم بسیار بلند این پیست که به دلیل نکات امنیتی صورت پذیرفته از جمله مهمترین تغییراتی است که ضمن افزایش امنیت باعث کاهش حداکثر سرعت خودروها در مسابقه می شود.
در سال 1990 خودروها در این مسیر مستقیم به سرعت بیش از 250 مایل بر ساعت (حدود 405کیلومتر در ساعت) می رسیدند.
طول این مسیر در حدود 5.9 کیلومتر و طول کلی پیست هم 13.62 کیلومتر است. این رقابت از 18 تا19 JUNE ادامه پیدا می کند (یکشنبه 30 خرداد).
در رقابت های امسال بیش از 60 خودرو در 4 کلاس LMP1،LMP2،LM GTE Pro،LM GTE Am به رقابت خواهند پرداخت. گرچه در سال های اخیر حضور خودروی الکتریکی همچون Delta Wing و نیسان ZEOD RC که با آرایش کاملا متفاوتی در این رقابت به شرکت پرداختند، کلاسی با نام کلاس نوآورانه هم به این رقابت ها اضافه شد. اما امسال شرکت کننده ای در این کلاس حضور ندارد.
کلاس LMP1 مهم ترین کلاس این رقابت شمرده می شود زیرا سریع ترین مدل ها در این کلاس حضور دارند و نیروی محرکه آن ها هم به صورت هیبرید است و برنده کلی رقابت یکی از مدل های LMP1 خواهد بود.
در این کلاس پورشه، آئودی و تویوتا به عنوان سه تولید کننده مهم خودرو حضور دارند و تیم های Bykolles Racing و Rebellion Racing در این کلاس طبقه بندی شده اند.
کلاس LMP2 با حضور بیش از 23 رقابت کننده شلوغ ترین کلاس است و خودروهای غیر مسقف هم در این کلاس شرکت می کنند. کلاس های GTE هم بر پایه مدل های شهری بنا نهاده شده است که شامل فراری 488، شوی کوروت، فوردGT، آستون مارتین ونتیج و پورشه 911 است.
هر خودرو 3 راننده دارد که در طی 24 ساعت می توانند جا به جا شوند و خودروها هم در حین سوخت گیری ملزم به خاموش کردن موتور هستند تا میزان استقامت واقعی آن در طی 24 ساعت مسابقه سنجیده شود.
سال گذشته پورشه توانست به پیروزی های پی در پی آئودی خاتمه دهد و امسال هم اولین بخت پیروزی این رقابت ها به شمار می رود. همچنین پورشه پرافتخار ترین شرکت کننده این مسابقات است.
نکته مهم دیگر رقابت های امسال بازگشت شرکت فورد به این مسابقات پس از سالها دوری است. این کمپانی که در کلاس GTE Pro با فورد GT افسانه ای که در سال های میانی دهه 60 میلادی توانست فراری ها را شکست دهد و به پیروزی های پی در پی برسد، به این رقابت ها بازگشته است تا بار دیگر مهارت های فنی خود را نشان دهد اما باید تا روز مسابقه صبر کرد و عملکرد واقعی این تیم را در میدان نبرد دید.