خودروهای هاچبک امروزه از محبوبترین خودروهای بازار محسوب میشوند و اکثر خودروسازان نمایندههایی در این کلاس دارند؛ اما گاهاً شرکتهای خودروسازی تصمیم میگیرند برای بازارهای خاصی، یک صندوق به هاچبکهای خود اضافه کرده و آنها را بهصورت ناچبک یا همان صندوقدار به بازار عرضه کنند. ملموسترین مثال این اتفاق برای ما ایرانیان، پژو 206 صندوقدار یا SD است که با همکاری ایرانخودرو و پژو بر اساس نسخهٔ هاچبک این خودرو ساخته شد؛ اما در سوی دیگر پژو نسخهٔ سدان مدل 307 خود را نیز جهت عرضه در کشورهایی چون چین و آرژانتین تولید نمود؛ بنابراین قصد داریم در ادامه طراحی این دو هاچبک صندوقدار شده را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بفهمیم کدامیک در اضافه کردن صندوق موفقتر عمل کردهاند.
معرفی خودروها
پژو 206 یک هاچبک کلاس B است که در سال 1998 بهعنوان جایگزین پژو 205 معرفی شد و سپس نسخههای کابریولت یا CC و استیشن یا SW آن هم تولید شد. این خودرو که در زمان خود از طراحی بسیار جذابی بهره میبرد، آغازگر زبان طراحی جدید پژو بود و بعداً محصولات دیگر این خودروساز فرانسوی در طراحی راه 206 را ادامه دادند. پژو 206 به دلیل طراحی جذاب، هندلینگ خوب و تیپهای فراوان در سراسر جهان به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت تا جایی که حتی به مدت چهار سال پس از معرفی نسل جدیدش بنام 207، همچنان تولید میشد و حتی نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ آن نیز که ظاهری شبیه به 207 پیدا کرده بود با نام 206 پلاس تا سال 2012 در اروپا تولید شد. این هاچبک محبوب در سال 1380 توسط ایرانخودرو به بازار کشورمان هم عرضه شد و در ایران هم به موفقیت بسیار بالای دست یافت.
در سوی دیگر پژو 307 نیز بهعنوان نسل جدید 306 در سال 2001 معرفی شد. این خودرو، هاچبکی در کلاس C است و مانند 206 نمونههای استیشن و کابریولت آنهم ساخته شد. 307 در طراحی کاملاً از 206 الهام گرفته بود و شباهت بسیار زیادی به برادر کوچکترش داشت. همچنین 307 هم خودروی بسیار موفقی بود و حتی توانست عنوان خودروی سال 2002 اروپا را هم کسب کند. هرچند تولید این خودرو در سال 2008 در اروپا متوقف شده و مدل جدید 308 جایگزین آن شد اما تولید 307 همچنان در چین ادامه دارد آنهم درحالیکه هماکنون نسل دوم 308 در بازارهای جهانی عرضه میشود.
هاچبکها صندوقدار میشوند!
همانطور که اشاره شد، پژو 206 بهعنوان یک هاچبک جمعوجور و جوانپسند در بازار کشورمان بسیار موفق عمل کرد؛ اما ازآنجاییکه خودروهای صندوقدار هم در ایران بسیار پرطرفدار هستند، ایرانخودرو تصمیم گرفت با همکاری پژو، نسخهٔ سدان یا صندوقدار 206 را هم تولید کند تا این خودرو بتواند توسط خانوادهها هم مورداستفاده قرار گیرد. بدین ترتیب پروژهٔ صندوقدار کردن 206 با سرمایهٔ ایرانخودرو توسط مرکز طراحی پژو برای ایرانخودرو آغاز شد. سرانجام در سال 2006 نسخهٔ صندوقدار پژو 206 معرفی شد درحالیکه ایرانخودرو قصد داشت آنرا با نام پژو آریان به بازار عرضه کند اما این امر با مخالفت پژو روبرو شد و نهایتاً این خودرو با نام پژو 206 SD در ایران عرضه شد. البته 206 صندوقدار توسط ایرانخودرو به کشورهایی چون ترکیه، روسیه و الجزایر صادر شد و سپس تولید آن در سال 2007 در آمریکای جنوبی هم آغاز شد.
پژو 307 هم از این لحاظ سرنوشتی تقریباً مشابه 206 دارد بهگونهای که پژو تصمیم گرفت برای بازارهای چین و آمریکای جنوبی نسخهٔ صندوقدار 307 را تولید کند. بدین ترتیب در سال 2004 نسخهٔ سدان 307 توسط پژو معرفی گردیده و در چین و بازارهای آمریکای جنوبی عرضه شد. همانطور که در بالا اشاره شد، تولید این خودرو همچنان با انجام چند فیسلیفت در چین ادامه دارد.
کدام سدان طراحی بهتری دارد؟
اضافه کردن صندوق به خودروهای هاچبک امر پیچیدهای است خصوصاً هاچبکهایی مثل پژو 206 و 307 که طراحی خاصی داشته و اضافه کردن صندوق به آنها چالشبرانگیزتر است. بااینحال این کار برای هردوی این خودروها انجام شده است اما کدامیک در این زمینه بهتر عمل کرده و طراحی هماهنگتری دارند؟ برای پاسخ به این سؤال مقایسهای میان طراحی آنها خواهیم داشت.
ابتدا با 206 شروع میکنیم. این خودرو در نسخهٔ هاچبک طراحی بسیار هماهنگ و زیبایی دارد اما اضافه شدن صندوق موجب شده کمی این هماهنگی و زیبایی مخدوش شود. با توجه به اینکه در طراحی 206 صندوقدار پای ایرانخودرو به میان بوده است، همواره به کاهش هزینهها توجه شده است بهگونهای که در بخش جانبی خودرو تا ستون C، هیچ تفاوتی میان نسخهٔ هاچبک و صندوقدار وجود ندارد. به همین دلیل با نگاه به قسمت جانبی 206 SD، صندوق مانند قطعهای اضافه به نظر میرسد که به بخش عقبی خودرو چسبانده شده است. برای طراحی صندوق نیز از نسخهٔ کابریولت 206 و همینطور پژو 607 الهام گرفته شده است اما بازهم به دلیل کاهش هزینهها، برای چراغهای عقب از همان چراغهای نسخهٔ هاچبک استفاده شده است درحالیکه عمدتاً هاچبکهایی که صندوقدار میشوند از چراغهای عقب متفاوتی بهره میبرند.
در سوی دیگر 307 اما رویهٔ متفاوتی در پیشگرفته است. در نسخهٔ سدان این خودرو برخلاف 206 در قسمت ستون C تغییراتی ایجاد شده و یک لچکی به آن اضافه شده است؛ بنابراین همین تغییر کوچک تأثیر زیادی در زیبایی نمای جانبی 307 سدان داشته و کاملاً هماهنگتر از 206 SD به نظر میرسد. همچنین در این بخش حس اضافه بودن صندوق نیز به چشم نمیآید چراکه صندوق فرم معقولتری داشته و کاملاً با بدنهٔ اصلی ماشین یکپارچه و هماهنگ به نظر میرسد. در قسمت عقب 307 سدان نیز بازهم برخلاف 206 شاهد استفاده از چراغهای کاملاً متفاوتی با نسخهٔ هاچبک هستیم که این هم موجب برتری طراحی 307 نسبت به 206 میشود. البته هرچند چراغهای عقب 307 سدان طراحی جذابی ندارند اما هماهنگی کاملی با این بخش داشته و مناسب یک خودروی سدان هستند درحالیکه چراغهای عقب 206 هاچبک در نسخهٔ سدان چندان نمای جالبی ندارند.
بااینحال هرچند هردوی این خودروها سالها است که از سبد محصولات اصلی و جهانی پژو کنار گذاشته شدهاند اما به دلیل اینکه هر دو در کشورهای ایران و چین همچنان در حال تولید هستند، بد نبود که مقایسهای میان طراحی آنها داشته باشیم تا ببینیم کدامیک در امر تبدیل یک هاچبک به یک سدان موفقتر عمل کردهاند. در پاسخ به این سؤال میتوان گفت که پژو 307 سدان تا حدودی در این زمینه برتر است چراکه با لچکی ستون C، چراغهای عقب متفاوت و فرم زیباتر صندوق، طراحی هماهنگتری نسبت به 206 SD دارد که در آن بیشتر به کاهش هزینهها توجه شده است.