سری مدل های Z شرکت نیسان بدون شک اسپرتترین خودروهای تولیدی این خودروساز ژاپنی به حساب می آیند که تقریبا برای اکثر افراد دسترسی به آنها کار چندان سختی به نظر نمی رسد. البته اگر ابرخودروی جنجالی نیسان؛ یعنی GT-R راجدای از این موضوع در نظر بگیریم بی تردید نسل نوین خودروهای اسپرت سری Z که بعد از خریداری بخشی از سهام نیسان توسط رنو با ظهور مدل 350Z همراه شده، اعتبار دوچندانی را برای آن به همراه آورده است. نسل ششم این خودرونیسان، 370Z نیز که از دو سال پیش تاکنون سکان هدایت موفقیت های فراوان 350Z را در دست گرفته برای سال 2011 تغییرات و بهینه سازی های قابل توجهی را در خود می بیند که در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر مدل روباز اینخودروی محبوب می پردازیم.
طراحی و شکل دهی به نیسان 370Z در پروژه ای مجزا به صورت موازی در کنار مدل کوپه این خودرو صورت گرفته تا نتیجه کار همان طور که مشخص است خودرویی باشد که ذاتا از یک سقف جمع شونده پارچه ای و ظاهری کاملا هماهنگ و متناسب با آن بهره می برد. خطوط منحنی و نرم تشکیل دهنده بدنه خودرو به خوبی حالتی عضلانی و جسور را برای خودرو فراهم می کنند و به سرعت می توان وجه تشابه آن را با نسل پیشین 350Z دریافت. چراغ های بوم رنگ مانند خودرو که در عقب از تکنولوژی LED نیز بهره می گیرد عینا از مدل کوپه به عاریت گرفته شده اند تا در کنار دستگیره درهای عمودی، خروجهای اگزوز دوگانه و در نهایت نشان بزرگ Z تعبیه شده بر روی گلگیرهای جلو زیبایی به مراتب بیش تری را به مدلرودستر اعطا کنند همچنین سقف پارچه ای این خودرو به صورت کاملا اتوماتیک بدون نیاز به دست حتی از بیرون کابین با ریموت قابلیت باز و بسته شدن را دارد که کل این فرایند تنها در زمانی برابر با 20 ثانیه انجام می شود.
یکی از بزرگ ترین بهینه سازی های صورت گرفته در مدل جدید نیسان 370Z ، بازنگری مجدد در شاسی و سیستم تعلیق این خودرو بوده است. حداکثر سرعت مجاز در اروپا در مقایسه با دیگر نقاط جهان بالاتر است و به همین دلیل خودروهای اسپرت قدرت مانور و عرض و اندام بیش تری دارند. در عین حال وضعیت جاده ها در کشورهای دیگر شاید تاحدودی متفاوت باشد و نتوان کیفیت قابل قبولی را در آن یافت. از آن جایی که نیسان 370Z در کشور های مختلفی عرضه می شود باید از شاسی مناسب و منعطفی برخوردار باشد تا هم در اتوبان ها و هم در جاده های شهری و بین شهری بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. به همین دلیل مرکز فنی نیسان در اروپا (NTCE)مسوول این پروژه شد که نتیجه حاصل استفاده از سیستم تعلیق جناغی دوبل در محور جلو و چند بازویی در اکسل عقب شد تا بالانس مناسبی میان راحتی و فرمان پذیری به خصوص در سرعت های بالا برای مدل روباز آن فراهم شود.
در مجموع میزان چسبندگی نیسان 2011 370Z در مسیرهای صاف و مسطح و در عین حال پیست مسابقه و بزرگ راه ها در مقایسه با مدل قبلی بهبود قابل توجهی را در خود می بیند. پایداری خودرو نیز تحت تاثیر ارتقاهای صورت گرفته درسیستم تعلیق و شاسی و همچنین استفاده از رینگ و تایر جدید کاملا بهبود یافته است که البته باید عایق بندی خوب اتاق را نیز به این موارد اضافه کرد تا راحتی و آرامش در این خودروی اسپرت از دیگر مشخصات آن به حساب آید! جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده برای این خودرو (به صورت سفارشی) در مدل 2011 مجهز به حالت برف نیز شده که در صورت فعال بودن در مسیر های لغزنده چسبندگی خودرو را به جاده حفظ می کند.( مثال در زمان حرکت از دنده دو به جای یک استفاده می کند و … ) از جمله دیگر موارد اضافه شده به مدل جدید باید به دوربین دید عقب اشاره کرد که البته جزئی از سیستم ردیاب ماهواره ای پیشرفته نیسان محسوب می شود ضمن این که سیستم نمایش میزان فشار باد تایرها به صورت استاندارد نیز در این خودرو در نظر گرفته شده است.
طراحی با نگاهی کلی به بدنه نیسان 370Z به وضوح می توان برخی مشخصات 240Z ( در حدود چهل سال پیش ) را در آن مشاهده کرد. در واقع طراحی 370Z همانند نسل پیشین خود به گونه ای بوده که دقیقا خصوصیات خودروهای کلاسیک اسپرت را به بیننده دیکته می کند، کاپوتی کشیده و عضلانی، کابینی کوچک و جمع جور در مقایسه با ابعاد بدنه، اوورهنگ بسیار کم در جلو و صندوق عقب قابل استفاده از جمله برخی از این مشخصات به حساب می آیند.
نیسان 370Z از طولی برابر با 4245 میلی متر بهره می برد (سپر به سپر) و فاصله بین دو محور آن 2550 میلی متر است که به این ترتیب دقیقا 100 میلی متر کوتاه تر از نیسان 350Z است اما در نقطه مقابل با ارتفاعی برابر با 1315 و پهنایی معادل 1845 میلی متر به ترتیب 10 و 30 میلی متر کوتاه تر و عریضتر از نسل قبلی شکل گرفته است. صندلی راننده نیز برای ایجاد تناسب با سقف پارچه ای جمع شونده پایینتر نصب شده و در مجموع مرکز ثقل خودرو تاحدودی به زمین نزدیک تر شده است.
نیسان در این خودرو از آلومینیوم به شکل گسترده تری استفاده کرده و درها، در صندوق عقب نیز به کاپوت آلومینیومی آن اضافه شده تا در مجموع 32 کیلوگرم وزن کلی خودرو را کاهش دهد ضمن این که مقاومت پیچشی بدنه در حدود 30 درصد افزایش یافته تا از هر لحاظ در موقعیتی برتر از 350Z قرار گیرد.
پیشرانه و جعبه دنده قلب تپنده نیسان 370Z همچون قبل از یک پیشرانه قدرتمند 3.7 لیتری V6 نیرو می گیرد. این پیشرانه که در واقع نمونه بهینه سازی شده نیسان 350Z محسوب می شود دارای 24 سوپاپ و دو میل سوپاپ است تا در کنار سیستم متغیر زمان بندی سوپاپ ها این امکان را فراهم سازد تا حداکثر قدرتی برابر با 328 اسب بخار و گشتاور 366 نیوتن متر را در اختیار راننده قرار دهد. این نیروی تولیدی به وسیله یک جعبه دنده شش سرعته دستی و یا یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود.
سنسورهای نصب شده در سیستم کلاچ و سیستم تعویض دنده این امکان را مهیا می سازند تا متناسب با وضعیتهای مختلف رانندگی و همچنین میزان فشار بر پدال گاز بهترین دنده انتخاب شود. در عین حال سیستم SRC نیز به طور خودکار وارد مدار می شود و با آنالیز اطلاعات دریافتی به صورت هوشمندانه تشخیص می دهد که راننده نیاز به افزایش سرعت متوالی دارد و یا مثال در حال کاهش سرعت برای ورود به یک پیچ است، به این ترتیب خودرو بهترین عکس العمل را در شرایط جاری به فرمان راننده می دهد.
چرخ ، تایر و سیستم ترمزهمان طور که در ابتدای مطلب عنوان شد نیسان در مدل 370Z 2011 از رینگ و لاستیک های جدیدی استفاده کرده تا بر چسبندگی خودرو به سطح مسیر بیفزاید. بدین منظور تایرهای Advan اسپرت ساخت شرکت ژاپنی یوکوهاما به ترتیب با ابعاد R18 50/225 در محور جلو و R18 45/245 در محور عقب قرار گرفته است. البته در صورت درخواست مشتری رینگهای سبک وزن آلیاژی بزرگ تری نیز بر روی خودرو قابل نصبند که در نتیجه تایرهای بریجستون پوتنزا به ابعاد 40/245 R19 و R19 35/275 به ترتیب در محور جلو و عقب جایگزین نمونههای استاندارد می شوند.
دیفرانسیل لغزش محدود در کنار سیستم کنترل دینامیک خودرو و سیستم ثبات پایداری الکتریکی به صورت استاندارد بر روی 370z در نظر گرفته شده اند تا در مقوله ایمنی هدایتی نیز این خودرو قابل اطمینان باشد. سیستم دنده شانه ای فرمان برای جواب گویی بهتر به فرامین سریع راننده از نوع مورد بهینه سازی قرار گرفته و سیستم کمکی الکتریکی حساسیت به سرعت نیز در این مدل به آن اضافه شده تا کنترل بهتری را به خصوص در اتوبان ها برای خودرو به ارمغان آورد.
دیسک های ترمز خنک شونده که به ترتیب در محور جلو و عقب دارای 14 و 13.8 اینچ قطر هستند مجهز به کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دو پیستونه در اکسل عقب به طور حتم این بچه هیولای نیسان را در کوتاه ترین مسافت ممکن متوقف خواهد کرد. در عین حال انواع سیستم های کمکی مانند سیستم ضد بلوکه ترمز، سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز بین چرخ ها و سیستم کمکی ترمز (BA) نیز به صورت استاندارد در نیسان 370Z وجود دارد.
یقینا نیسان 370Z رودستر با توجه به تغییراتی که در مدل 2011 در خود می بیند همانند گذشته یکی از برترین خودروهای اسپرت در سگمنت مربوطه به حساب می آید به خصوص آن که قیمت در نظر گرفته شده برای آن نیز کاملا رقابتی است.
آیدین وحید محمدی – هفته نامه ایران خودرو شماره 204