نمایشگاه بینالمللی خودروی آمریکای شمالی معروف به دیترویت، در تاریخ نهم لغایت بیستو دوم ژانویه 2012 برابر نوزدهم دیماه الی دوم بهمنماه 1390 برگزار شد. اما در اتوشوی امسال حقیقتا چه گذشت؟
امسال از بیش از 2,000 شرکت خودروساز و شرکتهای اقماری وابسته به آنان که در نمایشگاه حضور داشتند، 53 خودروی جدید را آوردند که از میان آنها 32 مدل برای اولینبار در جهان، رسما رونمایی و معرفی شد.
بیش از 5,000 خبرنگار که نزدیک به 30درصد آنان از رسانههای بینالمللی جهان بودند، اخبار و تحولات نمایشگاه امسال را پوشش دادند. گفته میشود بیش از 735,000 بازدیدکننده از روزهای 14 الی 22 ژانویه که مختص عموم مردم بود، از دربهای ورودی نمایشگاه گذشتهاند. هزینه بلیط های نمایشگاه دیترویت امسال نیز 12 دلار برای بزرگسالان و 6 دلار برای نوجوانان زیر 16سال بود.
با عبور از این مقدمه کوتاه به سراغ برترین مدلهای امسال میرویم. تمام تلاشمان بر این بوده که متنها مفید باشند تا ضمن آشنایی با خودروها، فضایی کلی از آنچه که در دیترویت گذشته را تداعی کنیم. البته ناگفته نماند متن بسیاری از خودروهای نمایشگاه از هفتهها پیش در پدال آمده بود؛ اما اینجا همه چیز را کنسرو شده میبینید!
*** معرفی برترین خودروهای نمایشگاه دیترویت 2012 ***
اگر از طرفداران محصولات هوندا هستید، حتما بدترین خاطره زندگی خود را به ماه دسامبر 2005 نسبت میدهید! همان تاریخی که آخرین NSX در آمریکای شمالی فروخته شد و هوندا تنها سوپر اسپرت خود را از دست داد. اما زمان شادی فرا رسیده! NSX افسانهای با ظاهری بسیار درخشانتر از گذشته و با پیشرانهای هیبریدی به میدان آمده. پیشرانهای V6 بنزینی با تکنولوژی VTEC هوندا که پیشبینی میشود مابین 3.5 تا 3.7 لیتر حجم داشته باشد، برای چرخهای عقب و همچنین دو موتورالکتریکی که برای چرخهای جلو مهیا شده ، از NSX یک سوپرجیتی دو دیفرانسیل ساختهاند. از آنجایی که آکورا، NSX را هنوز در فاز تحقیقاتی قرار داده پس به ناچار برای دیدن آن در خیابان باید تا 2015 منتظر ماند.
**********************************************
آکورا RDX یک کراساور جمعوجور اما لوکس است که هوندا فروش آنرا از بهار 2012 و به عنوان مدل 2013 آغاز میکند. نسل جدید این خودرو نسبت به گذشته که از 2007 تاکنون بر خط تولید قرارداشت، همعریضتر است و هم فاصله محوری بیشتری دارد. بر روی RDX پیشرانه V6 به حجم 3.5 لیتر قرار گرفته که میتواند قدرتی معادل 273 اسببخار را به هر چهارچرخ خودرو منتقل کند. این در حالیست که نسخههای سابق آن از پیشرانهای چهارسیلندر توروبوشارژ شده با قدرت 240 اسببخار بهره میبردند.
مصرف سوخت آن در سیکل شهری 11.7 لیتر و مصرف جادهای آن نیز به 8.4 لیتر میرسد. استارت دکمهای، فرمان الکترونیکی، دوربین سهگانه عقب، GPS، سامانه تشخیص صدا و سیستم چندرسانهای خودرو با قابلیتهایی مانند سامانه تشخیص صدا، خواندن متن SMS برای تلفن همراه و حافظه 15گیگابایتی داخلی، از دیگر مشخصههای آن است.
**********************************************
فاصله سالهای 1992 تا 1996 یک بازه طلایی برای فرود بود که به لطف نسل دوم مدل تاروس خود توانست لقب پرفروشترین سدان ایالاتمتحده را از آن خود کند. اما امروز دیگر تاروس یک خودروی پرفروش نیست چرا که محصولات مختلف ژاپنی در این بازار همان کیفیت را با مبلغی نسبتا کمتر ارائه میدهند! پس قابل پیشبینی بود که فورد دیر یازود یا یک سدان جدید را معرفی میکند یا استراتژی تولید یکی از محصولات خود را تغییر میدهد که البته گزینه دوم در دستور کار مدیران قرار گرفت تا نهایتا قرعه به نام سدان فیوژن بیفتد.
نسل دوم فیوژن هیچکدام از خصلتهای سابق خود را نداشت چرا که فورد یک تصمیم انقلابی گرفته بود؛ آنان با دگرگونی کامل المانهای طراحی فیوژن اینبار خودرویی را معرفی نمودند که بجای آنکه حجم تولیدش بالا باشد کیفیتش فوقالعاده بالا بود! درحالیکه تویوتا به فکر تیراژ 500,000 دستگاهی کمری است، فورد برنامه تولید 400,000 دستگاهی فیوژن جدید را درسر دارد . ناگفته نماند که سال گذشته میلادی فورد 240,000 دستگاه فیوژن و تویوتا 308,000 کمری را روانه بازارهای جهانی کردند.
**********************************************
آکورا ILX یک سدان خانوادگی کوچک است واگرچه بر پلتفرم هوندا سیویک ساخته شده ولی درعوض هر ویژگی لوکسی که درسیویک نیست در او هست! آکورا در نمایشگاه دیترویت، ILX را ابتدا یک مدل مفهومی نامید اما اندکی بعد مشخص شد که فروش آن از اوایل تابستان 2012 و با قیمتی کمتر از 30,000 دلار آغاز میشود. تیراژ سالیانه این خودرو فعلا 40,000 دستگاه درنظر گرفته شده است. از جزئیات پیشرانه 2 لیتری و یا گیربکس اتوماتیک آن هنوز خبری منتشر نشده.
**********************************************
هرکسی تحمل دیدن تویوتا NS4 را ندارد! معلوم نیست چه زمانی تویوتا از طراحی کلیشهای هیبریدیهایش دست برمیدارد. تویوتا این مفهومی را با چهار ویژگی در دیترویت معرفی نمود: ایمن، سازگار با طبیعت، عملکرد بالا و طراحی ایدهآل. آخرین تکنولوژی هیبریدهای تویوتا که به Synergy Drive معروف است در این خودرو بکار گرفته شده تا کارآیی آن یک سروگردن بالاتر از پریوسهای هیبریدی باشد. اگر تویوتا تصمیم به عرضه این خودرو داشته باشد مطمئنا این زمان ، زودتر از سال 2014 میلادی نخواهد بود.
**********************************************
بعد از گذشت سه سال از عرضه Enclave ، بیوک عضو جدید خانواده کراساورهای خود را با نام اینکور معرفی نمود. اینکور بشدت جمعوجور طراحی شده به طوریکه تنها 240 میلیمتر از شورولت سونیک بزرگتر است. البته آنقدرها هم کوچک نیست چرا که با خواباندن صندلیهای عقب فضایی در حدود 1370 لیتر را در اختیار خواهید داشت. پیشرانه 1.4 لیتری توروبوی آن توانایی تولید 140 اسببخار قدرت و همچنین 200 نیوتنمتر گشتاور در دورهای 1850 تا 4900 را دارد. این کراساور کوچک اما لوکس از اواخر بهار 2012 به رقابت با مدلهایی همچون بامو X1 و آئودی Q3 میرود.
**********************************************
سدانهای خانوادگی کوچک در سال 2011 میلادی در حدود 15 درصد کل بازار ایالات متحده و همچنین 25 درصد بازار کانادا را به خود اختصاص دادهاند. قاعدتا کرایسلر از مدتها پیش به فکر این موضوع بوده تا با همکاری فیات و استفاده از پلتفرم آلفارومئو جولیتا، سدانی متمایز را ارائه کند. دارت قرارست با حدود قیمیتی 16,000 دلار در تابستان 2012 راهی بازار شود. پیشرانههای در نظر گرفته شده برای آن نیز شامل 1.4 لیتری توروشارژ شده فیات باقدرت 160 اسببخار، 2 لیتری کرایسلر با تنفس طبیعی 160 اسبی و همچنین 2.4 لیتری 184 اسبی است. خط تولید دوج دارت به احتمال فراوان در ایلینویز است.
**********************************************
سرانجام بنتلی به قولی که در نمایشگاه ژنو 2008 داده بود عمل کرد؛ آنها قرار بود تا سال 2012 یک پیشرانه جدید را معرفی کنند که در نمایشگاه دیترویت نیز این کار انجام شد. بنتلی برای نخستینبار پیشرانهای هشتسیلندر با توربوهای دوگانه به حجم 4 لیتر را درون سینه کانتیننتال GT قرار داد تا این کوپه انگلیسی بتواند 500 اسببخار به همراه 660 نیوتنمتر گشتاور را در اختیار راننده خود قرار دهد. گیربکس هشتسرعته اتومات آن نیز قدرت را به هر چهارچرخ این خودروی 2313 کیلوگرمی منتقل میکند. پائیز 2012 میتوان این خودروی 170,000 دلاری را خریداری کرد.
**********************************************
این نخستینباری است که از نسل جدید سری3 در آمریکا رونمایی میشود. مدلی که به نمایشگاه آمده بود 328i نام داشت که گفته میشد طول آن حدودا 90 میلیمتر و ارتفاع آن نیز کمتر از 10 میلیمتر بیشتر از سابق است. فضای سرنشینان نیز 100 لیتر افزایش یافته درحالیکه از وزن کلی خودرو 40 کیلوگرم کاسته شده است. 328i با یک موتور 2لیتری 240 اسبی آمده بود که میتوانست گشتاور 353 نیوتنمتری را به چرخهای عقب منتقل کند. هماکنون مدلهای مختلف سری3 با قیمتی درحدود 35,000 تا 45,000 دلار در ایالاتمتحده پیش فروش میشوند.
**********************************************
اگر از علاقهمندان خودروهای کلاسیک اما پرقدرتی همچون BMW 2002 یا داتسون 510 هستید؛ پیشنهاد میکنیم که از امسال یک مدل دیگر را به لیست خاطراتتان اضافه کنید! مفهومی 130R خودرویی است که بر یکی از پلتفرمهای دیفرانسیل عقب آلفای جنرالموتورز ساخته شده؛ از اینرو بعید نیست که ساختار آن با کادیلاک ATS یکی باشد. پیشرانه 1.4 لیتری چهارسیلندر با قدرت 150 اسب، گیربکس شش دنده دستی، مصرفی در حدود 5.8 لیتر در سیکل جادهای، رینگهای 20 اینچی و فاصله محوری 2768 میلیمتری از جمله مشخصههای این خودروست.
**********************************************
مفهومی دیگر شورولت به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نسبت به 130R هم زیباتر و هم بخاطر پلتفرمش احتمالا کارآمدتر از آن است. 140S برپایه شورولت کروز ساخته شده و حتی پیشرانه چهارسیلندر آنرا در زیر کاپوت خود دارد با این تفاوت که قدرت تولیدی آن از 138 به بیش از 150 اسببخار افزایش یافته. آقای «فرانک سائدو» سرپرست گروه طراحی GM در آمریکای شمالی که هماکنون در شهر لسآنجلس قرار دارد، میگوید: مفهومیهای 130R و 140S هر دو پاسخی به سوال طیفی از مشتریان جوان ماست که بدنبال کوپهای با عملکرد قابل قبول و ظاهری متمایزتر و البته زیباتر از نمونههای موجود در بازار بودند.
**********************************************
پروژه ساخت ATS یکی از چند برنامههایی است که جنرال موتورز حتی در دوران بحران مالی خود نیز دستبردارش نبود؛ اما این همه پافشاری GM برای ساخت این کادیلاک در چیست؟ جواب مشخص است، جنرالموتورز با ساخت این کادیلاک رسما وارد بازار سدانهای بزرگ اسپرت جهان شد و این یعنی اعلام جنگ با سری3 آلمانها در آمریکا! پیشرانههایی که فعلا برای آن پیشنهاد شده، 2 لیتری 200 اسبی، 2.5 لیتری توربوی 270 اسبی و احتمالا 3.6 لیتری 318 اسبی است. خط تولید این خودرو قبل از کریسمس 2012 در میشیگان افتتاح شده بود. کادیلاک مصم است تا سه سال آینده نسخههای کوپه، کانورتیبل و استیشن آنرا راهی بازار کند.
**********************************************
شورولت با رونمایی RS که نمونهای ارتقا یافته از سونیکهای استاندارد است، کار شاخصی در دیترویت انجام نداد چرا که تغییرات اعمال شده بر آن بعضا آنقدر جزئی بودند که میبایست مدتها به آن خیره ماند تا شاید تفاوتی احساس شود! به هرحال بارزترین این تغییرات شامل رینگهای 17 اینچی پنج پرهای، تعبیه مهشکنهای جدید، تغییر ورودی هوای جلو و نصب باله سقفی عقب است. نکته آخر اینکه پیشرانه 1.4 لیتری آن که مجهز به توربو نیز بوده بدون هیچگونه تغییریست و همچنان همان 138 اسببخار قدرت و 200 نیوتنمتر گشتاور سابق را دارد.
**********************************************
پیشرانهای شش سیلندر 3.6 لیتری با قدرت 283 اسببخار را میتوان از اواخر سال 2012 در سوپرS مشاهده کرد. اما تفاوتهایش با نسخه 200 عبارتند از رینگهای ۱۸ اینچی جدید، تیرهشدن چراغها و رنگ مشکی جلوپنجره، اسپویلر قرارگرفته در انتهای درب صندوق و همچنین نصب دیفیوزرهایی با رنگ مشکی مات.
**********************************************
مینیون 700C تنها یک ایده جدید برای سالهای آینده کرایسلر است و تولید آن نه برای کرایسلر منطقی است و نه برای ما ! به نظر میرسد که مدلهای گرند کاروان یا Town&Country کرایسلر یا نیاز به یک تغییر اساسی دارند یا باید مدلی جدید را به خانواده خود راه دهند. جالب است که کرایسلر در تمام مدت زمان برگزاری نمایشگاه و علیالخصوص هنگام کنفرانس خبری خود، گروهی از بازاریابهای شرکتش را مسئول جمعآوری پیشنهادات یا انتقادات کارشناسان، خبرنگاران و حتی بازدیدکنندگان کرده بود. این همه عجله؟!
**********************************************
موپار علاوه بر کرایسلر سوپرS ، یک دستگاه چارجرR/T تقیوت شده را نیز به دیترویت آورده بود. ایده ساخت ردلاین برای اولینبار در سما 2010 و در قالب خودرویی مفهومی مطرح شد؛ وحال این چارجر نه تنها نام آنرا با خود یدک میکشد بلکه بسیاری از مشخصه های ظاهری خود را نیز مدیون آن است؛ از جمله استفاده از فیبرکربن در ساخت اسپلیترهای زیر سپر جلو، خروجیهای هوای روی دربها و رینگهای 20 اینچی پولیششده به رنگ مشکی. مدلهای 370، 570 و نهایتا 590 اسبی از این خودرو تا اواسط امسال قابل سفارش است.
**********************************************
بعد از معرفی نسل هشتم سیویک، هوندا به این فکر بود چرا از محبوبترین و البته پرفروشترین محصول خود یعنی آکورد غافل مانده. اما هوندا شتابزده کاری انجام نداد که از آن پشیمان شود! او منتظر ماند تا هیوندای آخرین چهره الانترا را آشکار کند، فورد مدل فیوژن خود را تکمیل کند و در آخر شورولت، مالیبو را راهی بازار کند. حال نوبت به آکورد رسید اما ابتدا با یک مدل مفهومی. پیشرانه این کوپه همان موتور چهارسیلندر سابق هونداست با این تفاوت که قدرت آن به مرز 181 اسببخار و گشتاورش به عدد 240 نیوتنمتر رسیده. اینکه واقعا این خودرو به خط تولید خواهد رسید یا خیر هنوز معلوم نیست اما مطمئن هستیم که نسخه هیبریدی آکورد که از یک موتور الکتریکی 160 اسبی به همراه باطریهای لیتیوم/یونی 6 کیلوواتی بهره میبرد، زمستان 2012 به بازار عرضه خواهد شد.
**********************************************
جنسیس کوپه که نخستین خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب هیونداست واقعا دل شیر داشت که وارد محفل خصوصی بزرگان آمریکایی شد! اینکه برخی از نشریات خودرویی جنسیس را مدام با نسخههای شش سیلندر موستانگ GT، کاماروRS و چلنجر روبرو میکنند تا به لطف وزن کمترش غالبا پیروز این میدان شود واقعا بیانصافی است. ماهم معتقدیم که جنسیس به لطف عملکرد نسبتا بالایش که تنها در ازای 22,000 دلار قابل دسترس است، حرفهای زیادی برای گفتن دارد ولیکن زیرسوال بردن ماسلکارهای آمریکایی که اصلا فلسفه ساخت آنها متفاوت بوده و همچنین هرکدام تقریبا به اندازه قدمت خود هیوندای درخط تولید بودهاند (!) کار چندان جالبی نیست.
اما نسل جدید جنسیس کوپه مانند گذشته با دو پیشرانه قابل سفارش است؛ نسخههای چهارسیلندر توربوی 2لیتری با قدرت 274 اسببخار و گشتاور 373 نیوتنمتر که نسبت به نمونههای موجود در قدرت و گشتاور به ترتیب 64 و 70 واحد افزایش داشتهاند؛ همچنین نسخههای معروف شش سیلندر 3.8 لیتری که اینبار توانایی تولید 348 اسببخار قدرت و 400 نیوتنمتر گشتاور را دارند. با مقایسه این اعداد خواهیم دید که به قدرت 42 اسب و به گشتاور حدود 40 واحد افزوده شده.
**********************************************
طراحی ولاستر زیبا و پرهیجان است اما 138 اسببخار به درد چه کسی میخورد؟! عرضه نسخه توربوی ولاستر که از تابستان 2012 آغاز میشود توانست اندکی از نا امیدی هواداران هیوندای بکاهد. موتور 1.6 لیتری توربوی این خودرو که 201 اسب بخار و 265 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، ولاستر را سرانجام به بازی هاچبکهای خطرناک بازار آمریکا یعنی مینی کوپرS، فولکسواگن GTi و هوندا سیویکSi راه داد. رینگهای 18 اینچی با تایرهای 245 میلیمتری، گیربکس شش سرعته دستی و مصرف 8.7 لیتری در شهر و 6.1 لیتری در جاده از دیگر مشخصههای آن است.
**********************************************
آقای «کِوین هانتر» سرپرست استودیوی طراحی تویوتا در کالیفرنیا گفته بود: «ما با زبان لکسوس تفسیری زیبا از آن داشتیم؛ تفسیری که هم روح مدلهای سابق ما را داشت و هم ایدههای جدید برای سالهای آینده». ورژن نهایی این کوپه 2+2 نفره در سال 2015 با پیشرانهای هیبریدی و احتمالا با نام LC600h عرضه خواهد شد. فقط باید امیدوار باشیم که این مفهومی، همچون LFA سروصدای زیادی به پا کند؛ حداقل ظاهر زیبایش که این چنین میگوید.
**********************************************
بعد از پنج سال که از نسل سوم LX میگذشت سرانجام در دیترویت نسل جدید آن معرفی شد. در کنار سپر جدید و چراغهای LED با نور روز، بزرگترین تغییر را باید جلوپنجره این خودرو دانست؛ جلوپنجرهای که همچون نسل جدید سدان GS، میرود به نماد لکسوسهای جدید تبدیل شود. همچنان که از اسم خودرو برمیآید، بر روی LX پیشرانهای V8 به حجم5.7 لیتر نصب شده که میتواند 388 اسببخار قدرت در دور 5600 و 547 نیوتنمتر گشتاور را در دور 3600 تولید کند.
**********************************************
فرود حتما همان چیزی که جنرالموتور در کادیلاک میدید، در لینکلن دیده و گرنه صرف بیش از یک میلیارد دلار برای درمان این برند بحرانزده به هیچ وجه منطقی نبود. مدیر تولیدات جهانی فورد آقای «کینگپین دِریک» در رونمایی این محصول گفت: «با MKZ مفهومی، ما یک خودروی جدید را معرفی نکردهایم بلکه یک برند جدید را از نو ساختهایم. این خودرو یک گام روبه جلو برای لینکلن است؛ گامی که هرچند آرام برداشته شده اما آیندهای درخشان انتظارش را میکشد».
**********************************************
برای معرفی این خودرو تنها یک جمله کافی است: بهینهترین E کلاسی که به لحاظ مصرف سوخت تاکنون به آمریکا آمده. یک پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر با قدرت 306 اسب و گشتاور 370 نیوتنمتر، درکنار یک موتور الکتریکی که قدرت را 27 اسببخار و گشتاور را 250نیوتنمتر خواهد افزود، اعداد بسیار مناسبی را برای مصرف سوخت این هیبریدی به ارمغان آوردهاند: 9.8 لیتر در شهر، 7.5 لیتر در سیکل جادهای و نهایتا 8.7 لیتر در سیکل ترکیبی.
**********************************************
امسال، پسفایندر بیست و پنجمین سال حضور خود را در آمریکا جشن میگیرید. نیسان نسخه نهایی این کراساور هفت سرنشینه را پائیز 2012 راهی بازار خواهد کرد که بعیدست تفاوتهای چندانی با این مدل مفهومی داشته باشد. احتمال زیادی میرود که در آینده، پیشرانهای شش سیلندر با حجمی کمتر از 4 لیتر و با قدرتی در حدود 300 اسببخار بر روی این خودرو گذاشته شود.
**********************************************
مینی در امر زیبایی برای تولید یک محصول جدید زحمت زیادی به خود نمیدهد! اگر کمی منصف باشیم خواهیم دید که مینی کوپه، مینی کوپر کابریو، مینی کِلابمن، مینی E، مینی کانتریمن و هماکنون مینی رودستر تفاوت چندانی باهم ندارند. نصب یک توربو بر موتور 1.6 لیتری آن، قدرت تولیدی را از 120 به 181 اسببخار و گشتاور را نیز از 154 به 240 نیوتنمتر افزایش داده است. بزودی قرارست نسخههای تیونینگ شده جانکوپر نیز با قدرت 208 و گشتاور 280 نیوتنمتر که میتوانند در کمتر از 6.3 ثانیه به سرعت 100 و نهایتا به سرعت 235 کیلومتر برساعت دست یابند نیز عرضه شود. مینی به رغم تکراری بودنش بشدت دوستداشتنی است؛ شاید به همین دلیل است که پس از نیمقرن هنوز هم خریداران خاص خودش را دارد.
**********************************************
معلوم نیست ژاپنیها چه بلایی بر سر این خودرو آوردهاند که قدرت خروجی آن به مرز 600 اسببخار رسیده؛ چرا که پیشرانه چهارسیلندر 2 لیتری آن درحالت عادی تنها 200 اسببخار قدرت دارد. با این قدرت بالا و این ظاهر تمام مسابقهای، سایون یک هدف بیشتر ندارد: شرکت در مسابقات فرمولا دریفت 2012.
**********************************************
اسمارت ذاتا کوچک است حتی اگر یک کراساور دو درب پیکاپ بسازد درست مثل فورآس. این مدل مفهومی بر پلتفرم ارتقا یافته ForTwo ساخته شده، طول آن 3546 میلیمتر و فاصله محوری آن 2481 میلیمتر است. فورآس یک پیشرانه تمام برقی شامل یک موتور الکتریکی 55 کیلوواتی و باطریهای لیتیوم/یونی با توان 17.6 کیلووات ساعت دارد. قدرت این پیشرانه که به چرخهای عقب منتقل میشود، میتواند خودرو را تا حداکثر سرعت 128 کیلومتر برساعت به جلو حرکت دهد. با یک شارژ کامل، بصورت متوسط میتوان مسافت 140 کیلومتری را با آن پیمود.
**********************************************
برای تکمیل اعضای خانواده A4 در آمریکا ، ضروری بود که نسل جدید نسخه استیشن آن در نمایشگاه دیترویت رونمایی شود. نمونههای Allroad آن نیز هر چند مشابه سایر بازارهاست اما برای آمریکاییها یک آپشن کاملا جدید است و تازگی دارد. میگویند این خودرو نسبت به نمونه استاندارد آن 63.5 میلیمتر بزرگترست.
**********************************************
باگستر الکتریکی برای سال آینده میلادی درنظر گرفته شده. موتور الکتریکی آن در حدود 114 اسببخار قدرت و بیش از 270 نیوتنمتر گشتاور دارد. باطریهای لیتیوم/یونی آنرا میتوان با ولتاژ 120، 240 وحتی 400 نیز شارژ نمود که در مورد آخر، بیش از 80 درصد ظرفیت آن کمتر از 30 دقیقه شارژ خواهد شد.
**********************************************
برای نسل جدید 911 کاررا، این اولینباری نیست که در آمریکا معرفی میشود اما در عوض نسخه کابریولت آن نخستین رونمایی خود را تجربه میکرد. برای بهار 2012، کاررا کابریو با قیمت 98,250 دلار، کارراS کابریو با قیمت 108,950 دلار، کاررا کوپه با قیمت 113,450 دلار و نهایتا کارراS کوپه نیز با قیمت 120,550 در ایالاتمتحده هماکنون پیش فروش میشوند.
**********************************************
ولوو این هیبریدی را در سال 2014 آن هم فقط در بازار ایالاتمتحده و چین خواهد فروخت. به لحاظ عملکرد، XC60 هیبریدی را میتوان با ولووV60 هیبریدی استیشن قیاس نمود؛ با این تفاوت که اولی با موتوری بنزینی کار میکند و دومی با موتور دیزلی. این کراساور دارای یک موتور چهارسیلندر دو لیتری با قدرت 280 اسببخار و گشتاور 380 نیوتنمتر است. گیربکس هشت سرعته اتومات آن نیز قدرت موتور بنزینی را تماما به چرخهای جلو انتقال میدهد. علاوه بر این، یک موتور الکتریکی با قدرت 70 اسببخار و گشتاور 150 نیوتنمتر نیز برای آن درنظر گرفته شده که باطریهایی با توان 12کیلووات ساعت آنرا تغذیه میکند. XC60 درحالت تمام الکتریکی 57 کیلومتر و در حالت هیبریدی نیز مجموعا 965 کیلومتر را میپیماید. شارژ باطریهای آن نیز که در زیر محفظه بار قرار گرفته، با برق 240 ولت 3.5 ساعت و با 110 ولت، 7.5 ساعت زمان میبرد.