نمایشگاه خودروهای کلاسیک رعد

نمایشگاه خودروهای کلاسیک رعد

اختصاصی پدال: جمعه سی یکم شهریورماه 91 جمعی از کلاسیک های پایتخت به میزبانی مجتمع آموزشی/نیکوکاری رعد و با همکاری کمیته کلاسیک فدراسیون اتوموبیلرانی به شهرک غرب آمدند تا از ساعت 11 صبح الی 22 شب پذیرای عموم بازدیدکنندگان باشند . . .

نمایی از محوطه نمایشگاه رعد
نمایی از محوطه نمایشگاه رعد

همانطور که گفته شد این گردهمایی با تلاش مجمتع رعد برگزار شد و قرارست بخشی از درآمدهای حاصله از آن برای بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان و بخشی دیگر نیز صرف آموزش های رایگان به توان یابان شود.

اگر در مورد مجمتع رعد جویای اطلاعات بیشتری هستید باید بگوییم این مجمتع در سال 1363 تاسیس شده و عمده فعالیت های آن نیز شامل برگزاری کلاس های آموزشی، کلاس های مهارت های زندگی و همچنین ارائه خدمات توانبخشی به افراد دارای معلولیت جسمی می شود. آنگونه که ما می دانیم تمام هزینه های ناشی از این فعالیت ها از کمک های مردمی و حامیان مالی این موسسه تامین شده و بخش دیگر آن نیز از برپایی برنامه های مختلف فرهنگی مانند بازارچه خیریه، جشنواره غذا و کنسرت های موسیقی و … حاصل می شود.

**** گزارشی از نمایشگاه خیریه خودروهای کلاسیک رعد ****

با گرفتن بلیط به سمت خودروها راهی شدیم؛ پنج خودرو در فضای داخلی موسسه پارک شده بودند و مابقی کلاسیک ها نیز در فضای باز کنار مجتمع قرار داشتند. ابتدا از آن پنج خودرو شروع می کنیم که به عنوان Special Show به داخل فضای VIP موسسه آمده بودند؛ یعنی پونتیاک، فورد، شورولت و دو دستگاه مرسدس بنز . . .

ورودی VIP نمایشگاه خودروهای کلاسیک رعد
ورودی VIP نمایشگاه خودروهای کلاسیک رعد

دقایق ابتدایی شروع کار نمایشگاه فقط پنج خودرو در VIP حاضر بودند که به خاطر خاص بودنشان ظاهرا قرار بود بجای قرار گرفتن در زیر آفتاب در زیر چادر پارک شوند اما در آن زمان دو چادر بیشتر در محوطه موجود نبود که به جگوار و پونتیاک رسید. به همین دلیل حدود بیست دقیقه بعد از شروع کار، هر دو بنز به همراه کامارو RS راهی فضای باز پشت موسسه شدند تا در زیر چادرهایی که برای آنها تدارک دیده شده بود، قرار بگیرند که البته بازهم قرعه بنز 500SLC نور آفتاب شد!

*** جـگـــوار XJ کــوپــه ***

Jaguar XJ Series II
Jaguar XJ Series II

این جگوار متعلق به سری دوم XJ است که در سال های 1973 تا 1978 در بریتانیا تولید می شد. همانطور که از عدد حک شده در انتهای خودرو نمایان است، پیشرانه این کوپه انگلیسی یک موتور شش سیلندر خطی با حجم دقیق4,235cc بود که تا نوع کاربراتور آن مشخص نشود نمی توان به قدرت دقیق آن پی برد چرا که جگوار آنرا در سه مدل مختلف راهی بازار کرده: 168 یا 246 یا 265 اسب بخار. بد نیست این را هم بگوییم که جگوار مدل 5.3 لیتری V12 این کوپه را نیز از سال 73 به بازار فرستاد که برخلاف مدل 4.2 لیتری آن با استقبال زیادی روبرو نشد.

Jaguar XJ Series II
Jaguar XJ Series II
Jaguar XJ Series II
Jaguar XJ Series II
Jaguar XJ Series II
Jaguar XJ Series II

*** پونتیــاک فــایربرد تــرنس ام ***

Pontiac Firebird Trans Am
Pontiac Firebird Trans Am

ترنس AM نام پکیجی است که پونتیاک برای مدل های فایربرد درنظر گرفته بود؛ ترنس AM ها علاوه بر ظاهری جدیدتر بویژه در کاپوت، اسپویلر انتهای صندوق، مه شکن های سپر جلو و رینگ ها و … به لحاظ فنی نیز تعلیقی اسپرت تر و موتورشان قدرت بیشتری نسبت به مدل های استاندارد فایربرد تولید می کرد. این ترنس AM که متعلق به نسل دوم فایربرد است، به حدی تمیز و سالم نگه داری شده بود که انگار همین هفته پیش از کالیفرنیا آمده!

Pontiac Firebird Trans Am
Pontiac Firebird Trans Am
Pontiac Firebird Trans Am
Pontiac Firebird Trans Am
Pontiac Firebird Trans Am
Pontiac Firebird Trans Am

*** فـورد موستــانگ مــک وان ***

Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1

مک وان یک پاسخ فوق العاده سریع فورد به پونتیاک ترنس AM بود که نه قیمت بالای مدل های شلبی GT500 را داشت و نه ظاهر ساده مدل های GT موستانگ. پکیج مک وان تا پایان سال 1978 که در آن تولید نسل دوم موستانگ به پایان رسید نیز همچنان عرضه می شد اما با این وجود هواداران موستانگ تنها مدل های 1971 تا 1973 را یک «مک وان واقعی» می دانند؛ یعنی همین خودرو!

Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1

*** شــورولـت کـــامــارو RS ***

Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS

این کامارو RS برای نسل اول کاماروست پس سال تولید آن مابین 1966 تا 1969 خواهد بود. اما با کمی دقت در چراغ های جلوی آن که در پشت خطوط افقی پنهان شده می توان حدس زد که برای مدل 69 باشد. پیشرانه هشت سیلندر این کامارو 350 اینچ مکعبی (5.7 لیتری) است که 250 یا 255 اسب بخار قدرت دارد. صدای پیشرانه این خودرو در برابر غرغرهای پیشرانه موستانگ مک وان کاملا گم می شد؛ مک وان واقعا چیز دیگری بود.

Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro RS

*** مــرســدس بنـــز 170 ***

Mercedes-Benz 170
Mercedes-Benz 170

از هر که می پرسیدیم این چه بنزی است می گفت بنز 170. ولی حال که می خواهیم در مورد او بیشتر صحبت کنیم و اندکی اطلاعات فنی را هم چاشنی کار کنیم نمی دانیم چه بگوییم؛ بنز 170 از سال 1935 تا 1953 در تولید می شد پس مردم 170 کدام سال را می گفتند؟! بگذریم، این خودرو هرچه باشد مسن ترین کلاسیک نمایشگاه بود. شنیدیم که موتور دیزلی چهار سیلندر آن با حجم 1.7 لیتر قدرتی در حدود 40 اسب بخار و گشتاوری 100 نیوتن متری دارد. همچنین این خودرو تاحدود 110 کیلومتر برساعت سرعت می گیرد. مرسدس علاوه بر مدل سدان، نسخه های ون، رودستر، استیشن و پیکاپ 170 را نیز تولید کرده است.

Mercedes-Benz 170
Mercedes-Benz 170
Mercedes-Benz 170
Mercedes-Benz 170
Mercedes-Benz 170
Mercedes-Benz 170

*** مــرســدس بنــز 500SLC ***

Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC

اگر به ظاهر این خودرو نگاه کنید می گویید یک SLC است ولی عدد حک شده پشت آن می گفت که SEC است! و آنطور که می دانیم این دو مدل از زمین تا آسمان باهم متفاوتند. 500SLC با اتاق C107 و تنها در سال های 81-1980 تولید شد ولی 500SEC در سال 1981 به عنوان جایگزین 500SLC با اتاق W126 معرفی شد و تا انتهای 1985 نیز در خط تولید مرسدس قرار داشت. حال که در صحت عدد حک شده پشت خودرو تردید داریم بهترست در مورد پیشرانه آن اظهار نظری نکنیم چراکه احتمال دستکاری آن هم هست! اگر شما اطلاعات بیشتری در مورد این خودرو دارید لطفا به ما هم بگویید که بالاخره این چه بنزی است . . .

Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC
Mercedes-Benz 500 SLC

*** کلـوپ مــرسـدس بنــز ***

در فضای باز مجتمع جای کافی برای قرارگیری بیش از 40 خودرو بود که البته تا ساعت دو بعد از ظهر که در نمایشگاه حاضر بودیم به این تعداد رسید. با ورود به محوطه در سمت راست مرسدس ها صف آرایی کرده بودند که 450SLکروک اول از همه ایستاده بود که پیشرانه 4.5 لیتری V8 آن بیش از 200 اسب بخار قدرت داشت. می توان گفت که تعداد خودروهای موجود در نمایشگاه کمتر از یک دهم اعضای کلوپ مرسدس بنز ایرانبودند؛ به همین دلیل سعی شده بود تنها تعدادی از اعضای خاص کلوپ در نمایشگاه رعد حضور داشته باشند؛ از بنزهای اتاق W108 گرفته که اواخر دهه شصت میلادی تولید می شد تا بنز W113 یا همان دومین نسل SLهای معروف.

Mercedes-Benz 450SL
Mercedes-Benz 450SL
Mercedes-Benz 450SL
Mercedes-Benz 450SL
Mercedes-Benz 450SL
Mercedes-Benz 450SL
Mercedes-Benz Club
Mercedes-Benz Club
Mercedes-Benz Club
Mercedes-Benz Club
Mercedes-Benz Club
Mercedes-Benz Club
Mercedes-Benz Club
Mercedes-Benz Club
Mercedes-Benz Club
Mercedes-Benz Club
Mercedes-Benz Club
Mercedes-Benz Club

*** کلـوپ فــولکــس واگــن بیتل ***

احتمالا برای آنکه دعوایی مابین مرسدس ها و بی ام و ها رخ ندهد (!) بیتل های فولکس واگن را مابین کلوپ مرسدس و کلوپ بی ام و قرار داده بودند؛ کوچولوهای محبوبی که در شش دهه تولیدشان علاوه بر مردم آلمان، در کشورهایی مانند استرالیا بلژیک، اندونزی، ایرلند، نیجریه، فیلیپین، ونزوئلا و حتی آفریقای جنوبی شهرت بسیاری داشتند. در ایران نیز همچون سایر کشورها تصمیم گرفته شد تا بیتل ها کلوپ جداگانه ای برای خود داشته باشند؛ این تصمیم خوشبختانه در آبان 1388 عملی شد تا کلوپ بیتل ایران رسما کار خود را آغاز کند. یکی از بزرگترین فعالیت های این کلوپ رالی بیتل های ایران بود که از آن به عنوان نخستین رالی بیتل های خاورمیانه یاد می شود.

VW’s Club
VW’s Club
VW’s Club
VW’s Club
VW’s Club
VW’s Club
VW’s Club
VW’s Club
VW’s Club
VW’s Club
VW’s Club
VW’s Club

*** کلــوپ بــی ام و ایـــران ***

چند قدم بعد از کلوپ فولکس واگن، کلوپ بی ام و قرار داشت که بیشتر شبیه به کلوپ 2002ها بود! البته باخبر شدیم در عصر روز جمعه دو دستگاه سری3 کوپه اتاق E36 هم به نمایشگاه آمده بودند. روی یکی از 2002ها لوگوی آلپاین نصب شده بود که بیش از همه نظر ما را به خود جلب کرد اما پیگیر اطلاعاتش که شدیم با این جواب برخی از اعضای کلوپ که گفتند «فعلا مالکش نیست» همه امیدمان نا امید شد! هرچند تا زمان نوشتن این مقاله هنوز کلوپ بی ام و ایران توسط کمپانی بی ام و تایید نشده بود ولی با این حال مدیران آن به شدت برای ثبت جهانی آن در تلاشند. آنگونه که ما پی بردیم با جهانی شدن این کلوپ، فعالیت های آن در سه بخش کلاسیک، موتورسیکلت و خودروهای وارداتی گسترش خواهد یافت.

BMW’s Club
BMW’s Club
BMW’s Club
BMW’s Club
BMW’s Club
BMW’s Club

*** کلوپ خودروهای آمریکایی ***

بعد از بی ام وها، کلوپ خودروهای آمریکایی قرار داشت که برخی اعضای آن پای همیشه ثابت مسابقات درگ هستند. اول از همه جیپ رنگید CJ7 قرار داشت. بعد از آن بریکلین SV-1 کوپه با آن درب های گالوینگی خودنمایی می کرد. پروتوتایپ های اولیه بریکلین توسط شرکتHerb Grasse در سال 1972 ساخته شد و اندکی بعد با همکاری بریکلین و به کمک مهندسین آمریکایی کمپانی AMC که موتور 5.7 لیتری V8 خود را در اختیار بریکلین قرار دادند، ورژن نهایی آن در فاصله سال های 1974 تا 1976 در اختیار مشتریان قرار گرفت.

از بریکلین SV-1 تنها2854 دستگاه ساخته شد اما هم اکنون کمتر از 1120 دستگاه آن در جهان موجود است. می گویند یکی از دلایل ورشکستگی کمپانی بریکلین عدم اقتصادی بودن تولید SV-1 بود چرا که هر دستگاه آن بنا به محدودیت های مالیاتی با قیمت 5,000 دلار فروخته می شد درحالیکه برای بازگشت سرمایه شرکت، بریکلین می بایست هر دستگاه را با حداقل قیمت 16,000 دلار به فروش می رساند. نام SV-1 از عبارت“safety vehicle one” گرفته شده که به ایمن بودن آن اشاره دارد چرا که علاوه بر وجود رول بار در آن، سپر جلو به گونه ای ساخته شده که بتواند ضربه های ناشی از برخورد با حداکثر سرعت هشت کیلومتر برساعت را جذب کرده تا مانع انتقال آن به شاسی خودرو شود. جالب نیست؟!

Bricklin SV-1
Bricklin SV-1
Bricklin SV-1
Bricklin SV-1
Bricklin SV-1
Bricklin SV-1
Bricklin SV-1
Bricklin SV-1
Bricklin SV-1
Bricklin SV-1

بعد از بریکلین SV-1 یک شورولت بل ایر قرمز و سفید و سپس فورد کاپری 2000 نقره ای رنگ دهه هفتاد قرار داشت که موتور 2.0 لیتری چهارسیلندرش قادر به تولید 100 اسب بخار قدرت بود. آخرین خودروی کلوپ آمریکایی ها یک ایمپالای نسل چهارم بود که در مدل های مختلف آن از سال 1965 تا 1970 در خط تولید شورولت قرار داشت. کمی آن طرف تر از کلوپ آمریکایی ها شورولت کامارو RS قرمز (که از VIP آمده بود) در کنار دوج چارجر E-Body نسل سوم و نهایتا شورولت ون نسل سوم مشکی رنگ نیز قرار گرفته بودند. متاسفانه در عصر همان روز علاوه بر شورولت کامارو 76 و چند دستگاه بیوک، دو دستگاه شورولت کوروت C2 کوپه نیز به نمایشگاه آمده بودند که متاسفانه بازهم فرصت دیدنشان برای ما دست نداد.

Jeep Renegade CJ7
Jeep Renegade CJ7
Jeep Renegade CJ7
Jeep Renegade CJ7
Chevrolet Bel Air
Chevrolet Bel Air
Ford Capri 2000 GT
Ford Capri 2000 GT
Ford Capri 2000 GT
Ford Capri 2000 GT
Ford Capri 2000 GT
Ford Capri 2000 GT
Chevrolet Impala
Chevrolet Impala
Chevrolet Impala
Chevrolet Impala
Chevrolet Bel Air
Chevrolet Bel Air
Dodge Charger
Dodge Charger
Chevy Van
Chevy Van
Dodge Charger
Dodge Charger

*** کلــوپ خـودروهــای انگلیسی و ایتــالیایی ***

بعد از کلوپ آمریکایی ها، کلوپ تازه تاسیس خودروهای انگلیسی و ایتالیایی حضور داشت. اولین عضو این گروه دایملرSovereign سفید رنگ بود و همانطور که مشاهده می شود بسیار شبیه به جگواری است که در کنار آن پارک شده؛ یعنی جگوار XJ سری1. این شباهت بی دلیل نیست؛ دایملر ساورج با همان شاسی، بدنه و پیشرانه جگوار XJ و در سال های 1966 تا 1983 تحت لیسانس جگوار وارد بازار شد. این مدل در سه نسل مختلف راهی بازار شد که خودروی موجود در این تصاویر مربوط نسل دوم آن است. دایملر از سال 1975 به بعد، پیشرانه 2.8 لیتری آنرا با موتورهای 3.4 لیتری شش سیلندر سری XK جگوار تعویض نمود که 180 اسب بخار قدرت داشت.

Daimler Sovereign
Daimler Sovereign
Daimler Sovereign
Daimler Sovereign
Jaguar & Daimler
Jaguar & Daimler
Landrover Range Rover
Landrover Range Rover

همانطور که گفته شد جگوار قرار گرفته در کنار دایملر، یک دستگاه XJ سری1 است که در تمام زمان تولیدش یعنی از سال 1968 تا 1973 به تعداد دقیق82,126 دستگاه از آن تولید شد. پیشرانه 4.2 لیتری شش سیلندر این خودرو 245 اسب بخار قدرت دارد. در میان کلوپ انگلیسی ها همچنین یک دستگاه رنجروور نسل اول نیز حضور داشت؛ نکته جالب توجه این شاسی بلند سه درب که در فاصله 1970 تا 1996 تولید می شد، آینه بغل هایش بود که جلوی کاپوت قرار داشتند.

Lancia Beta Coupe & Triumph Stag & Lancia Beta Spider
Lancia Beta Coupe & Triumph Stag & Lancia Beta Spider

نماینده کلوپ ایتالیایی ها تنها سه عضو بودند: دو دستگاه لانچیا Beta که میانشان یک تریومف Stag زرد رنگ قرار داشت. لانچیا بتا اسپایدر (بتا تارگا) بعد از مدل کوپه بتا معرفی و در مدت زمان تولیدش 9,390 دستگاه از آن راهی بازار شد. مدل کوپه لانچیا بتا نیز که سمت چپ تریومف قرار گرفته بود، یک موتور 2.0 لیتری 120 اسب بخاری در زیر کاپوت داشت.

حال به تریومف استگ اسپایدر می رسیم که تنها در سالهای 1970 تا 1978 در بریتانیا تولید می شد. طراحی استگ توسط طراح معروف سال های دهه شصت و هفتاد ایتالیا یعنی جیووآنی میشلوتی (Giovanni Michelotti) صورت گرفته است؛ اگر او را نمی شناسید باید بگوییم که وی خالق 2002 های بی ام و در سال 1967 نیز بود. احتمالا دیگر او را شناختید!

Triumph Stag
Triumph Stag
Lanchia & Triumph
Lanchia & Triumph
Triumph Stag
Triumph Stag
Lanchia Beta Coupe
Lanchia Beta Coupe
Lanchia Beta Coupe
Lanchia Beta Coupe
Lanchia Beta Coupe
Lanchia Beta Coupe
  • در پایان این گزارش اول از همه باید از زحمات و تلاش های بسیار تیم مدیریت و همچنین بچه های مجمتع رعد تقدیر و تشکر کرد که با وجود اولین تجربه شان در برگزاری نمایشگاه خودرو، بسیار عالی از پس آن برآمدند.
  • متاسفانه در اکثر خبرهایی که از نمایشگاه خیریه رعد منتشر شده، از همه گفتند به جز دوستان خوبمان درتیونینگ تاک که به حق و انصاف زحمت زیادی برای برپایی هرچه بهتر این نمایشگاه کشیدند؛ از این رو جا دارد به عوامل اجرایی ttیک خسته نباشید واقعی بگوییم.
  • چند دستگاه از کلاسیک های خاص نمایشگاه در عصر روز جمعه یا ساعات پایانی به این نمایشگاه آمدند که ای کاش با خبر رسانی دقیق تر به بازدیدکنندگان، فرصت دیدن این خودروهای آنتیک برای همه مهیا می شد؛ خودروهایی نظیر جگوار Mark X معروف به مارک تن، پورشه 911 تارگا، آستین هیلی 3000 رودستر و … ازجمله این آنتیک ها بودند.
  • این مقاله قطعا ایراداتی نیز به همراه خواهد داشت لذا «گروه پدال» صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم برای رفع آنهاست.


نمایی از محوطه نمایشگاه رعد
نمایی از محوطه نمایشگاه رعد


دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *