همانطور که وعده داده شده بود، پورشه نسخهٔ اسپرت توریزمو پانامرا را پیش از نمایش رسمی در نمایشگاه ژنو معرفی کرد. پورشه در سال 2012 از کانسپت این خودرو رونمایی کرد که حالا درنهایت به خط تولید راه پیدا کرده است. اسپرت توریزمو تا حد زیادی به نسخهٔ کانسپت خود شباهت دارد درحالیکه قابلیت استفاده و کارایی بیشتری را به خانوادهٔ نسل دوم پانامرا اضافه میکند. البته این خودرو را نمیتوان یک استیشن دانست. تفاوت ظاهری پانامرا اسپرت توریزمو با نسخهٔ معمولی با یک نگاه بلافاصله قابلتشخیص است.
در این مدل از ستون B به بعد، سقف خیلی بیشتر از نسخهٔ سدان امتداد پیدا کرده است. این امر موجب افزایش فضای سر سرنشینان عقب و همینطور ایجاد استایلی مانند خودروهای شوتینک بریک شده است. اما غیر از اینها، فضای بار پانامرا اسپرت توریزمو نیز به 520 لیتر افزایش پیدا کرده که حتی در صورت خواباندن صندلیهای عقب به 1390 لیتر میرسد؛ اما همانند پانامرا سدان، اسپرت توریزمو هم 5.05 متر طول و 1.94 متر عرض دارد ولی ارتفاع آن 5 میلیمتر بیشتر است. همچنین این سقف جدید موجب شده که ظرفیت سرنشین پانامرا برای اولین بار از چهار نفر به پنج نفر افزایش پیدا کند؛ یعنی در این نسخه در عقب بجای دو نفر حالا سه نفر میتوانند بنشینند که پورشه این آرایش را 4+1 نامیده است.
البته صندلیهای عقب پانامرا هنوز حالت فردی خود را حفظ کردهاند اما در میان آنها یک صندلی دیگر اضافه شده است. بااینحال برای کسانی که یک پانامرای معمولی اما با نمایی استیشن مانند و فضای بار بیشتر نیاز دارند، پورشه نسخهٔ چهارنفرهٔ استاندارد را هم برای اسپرت توریزمو ارائه میکند.
یکی دیگر از ویژگیهای جالب پانامرا اسپرت توریزمو اسپویلر عقب فعال آن است. این اسپویلر که در نسخهٔ معمولی پانامرا هم وجود دارد، بسته به سرعت حرکت و تنظیمات رانندگی، سه حالت مختلف را ارائه میکند. بهعنوانمثال، در سرعتهای بیش از 170 کیلومتر در ساعت، یک درجه تغییر جهت میدهد و یا هنگامیکه سقف پانوراما باز است برای به حداقل رساندن صدای باد در داخل کابین، بهطور خودکار در زاویهٔ 26 درجه تنظیم میشود.
در ابتدا، پانامرا اسپرت توریزمو در پنج نسخهٔ مختلف عرضه خواهد شد که عبارتاند از 4 با 330 اسب بخار قدرت، 4S با 440 اسب بخار قدرت، 4S دیزل با 422 اسب بخار قدرت، 4 E-Hybrid با 462 اسب بخار قدرت و توربو با 550 اسب بخار قدرت. همانطور که مشخص است، مدل توربو بالاترین نسخهٔ اسپرت توریزمو محسوب میشود که مجهز به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو است. پورشه میگوید نسخهٔ پایهٔ پانامرا اسپرت توریزمو یعنی مدل 4 برای خریداران آلمانی حداقل 97,557 یورو قیمت خواهد داشت که نهایتاً به 158,604 یورو برای مدل توربو افزایش پیدا میکند.
اما در ایالاتمتحده، قیمت پورشه پانامرا اسپرت توریزمو از 96,200 دلار برای مدل 4 آغاز شده و به 104 هزار دلار برای 4 هیبریدی، 109,200 برای 4S و 154 هزار دلار برای توربو میرسد. انتظار میرود این خودرو تا پایان سال جاری در ایالاتمتحده عرضه گردد. همانطور که اشاره شد نخستین نمایش رسمی پانامرا اسپرت توریزمو چند روز دیگر در نمایشگاه ژنو صورت خواهد گرفت درحالیکه پذیرش سفارشات خرید آن در اروپا میز از ماه اکتبر آغاز میشود.
پوشش کامل جدیدترین خبرها و رویدادهای نمایشگاه خودروی ژنو 2017 در پدال. همراه شما خواهیم بود…