بعد از معرفی مدلهای پنجدرب نسل جدید سری یک، بیامو اینبار مدلهای سه درب و همچنین نسخههای ویژه آنرا که به کیت تقویتی امپاور مجهز گشته معرفی نموده است . . .
مدلهای جدید سه درب این خودرو نسبت به گذشته اندکی بزرگتر شدهاند بگونهای که طول کلی خودرو در حدود 85mm و عرض آن حدودا 17mm و نهایتا فاصله محوری نیز 30mm افزایش یافته است. این حجم زیادتر بدنه درون کابین را نیز دستخوش تغییراتی کرده که افزایش 21 میلیمتری فضای پای سرنشینان و همچنین افزایش 30 لیتری حجم صندوقبار که اینبار به حدود 360 لیتر میرسد، شاید مهمترین آنها باشد.
در مراحل اولیه ورود این خودرو به بازار، مشتریان میتواند سه نوع پیشرانه بنزینی، دیزلی و یک مدل تویین توربو را سفارش دهند. اما نکته مهمتر در مدلهای 2013 بیامو سری یک، اضافهشدن مدلهای جدید 114i به خانواده این خودروهاست که مجهز به پیشرانهای 1.6 لیتری با قدرت 102 اسببخار در دور موتور 4000 و گشتاور 180 نیوتنمتر است که از دور 1100 فراهم میشود. شتاب صفرتاصد آن 11.2 ثانیه و حداکثر سرعتش 195 کیلومتر برساعت خواهد بود.
اما مدلهای دیگر سری1 دو نسخه 116i و 125i خواهند بود. بیامو 116i یک پیشرانه چهارسیلندر به حجم 1.6 لیتر داشته که میتواند قدرتی معادل 134 اسببخار در دور 4350 و گشتاوری برابر 220 نیوتنمتر داشته باشد. گشتاور تولیدی که از دور 1350 در دسترس است، شتاب این مدلها به 8.5 ثانیه در حات دستی و 8.7 ثانیه در حالت اتومات رسانده است. حداکثر سرعت آن 210 کیلومتر برساعت، میزان مصرف سوخت ترکیبی مابین 5.5 تا 5.7 لیتر و تولید CO2 آن نیز 129 تا 132 گرم در هر کیلومتر است.
بیامو 125i نیز دارای پیشرانه 2.0 لیتری بنزینی است که با کمک دو توربو، قدرت خروجی آن 218 اسببخار در دور 5000 میرسد و گشتاور 310 نیوتنمتری آن نیز از دور 1350 تا 4800 در دسترس است. شتاب صفرتاصد آن 6.4 ثانیه (6.2 ثانیه در حالت اتومات) متوسط سوخت ترکیبی برابر 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر، میزان تولید آلایندههای آن 154 گرم CO2 در هر کیلومتر و حداکثر سرعتش 245 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
حال به سراغ مدلهای دیزلی میرویم؛ در اینجا شما با سه انتخاب روبرو هستید: 116d با قدرت 114 اسببخار، 118d با 140 اسببخار و همچنین 125d با 214 اسببخار قدرت. مدلهای 116d را میتوان با پکیجEfficientDynamics نیز سفارش داد که در اینصورت میزان تولید آلایندههای آن ناشی از گاز CO2 به 99 گرم در هر کیلومتر کاهش مییابد.
برای اواخر 2012 نیز بیامو مدلهای 120d را مهیا کرده که در دو نوع سه درب و پنج درب خواهند بود. این مدلها به غیر از مدلهای M135i ، تنها نسخه سری1 خواهند بود که با سیستم همه چرخهای محرک (AWD) عرضه میشود. قدرت تولیدی این مدل 167 اسببخار است.
مدلهای M135i را قبلا نیز معرفی کردهایم؛ این مدل ابتدا تحت نام خودرویی مفهومی رونمایی شده بود اما اینبار بیامو در تولید نهایی آن دیگر مصم شده است. M135i در واقع نخستین خودرویی است که در سری1، امپاور به سراغ آن میرود.
پیشرانه دو توربویی آن از نوع شش سیلندر خطی و به حجم 3.0 لیتر بوده که توانایی تولید 320 اسببخار قدرت در دور 5800 و همچنین 420 نیوتنمتر گشتاور در فاصله دورهای 1300 تا 4500 را دارد. شتاب صفرتاصد آن 5.1 ثانیه (4.9 ثانیه در حالت اتومات) و حداکثر سرعتش بصورت الکترونیکی در 250 کیلومتر برساعت محدود شده است.
برخورداری از سیستم محرکه AWD، مصرف سوخت 7.5 تا 8.0 لیتری در سیکل ترکیبی، کیت بدنه امپاور و رینگهای 18 اینچی با تایرهای 225 میلیمتری در جلو و 245 میلی متری در عقب از دیگر مشخصههای این خودروست. گفتنی است مدلهای هاچبک M135i راهی بازار ایالاتمتحده نخواهند شد.