وضع قانون ممنوعیت واردات خودروهای لوکس همچون آب سردی بود که بر پیکره فعالان وارد کننده خودرو ریخته شد. در شرایطی که انواع و اقسام پورشه، لکسوس، مرسدس بنز و ب ام و با موتورهای قدرتمند شش و هشت سیلندر به کشور وارد می شدند، ابلاغ این قانون با محوریت عدم واردات خودروهایی با پیشرانه حجیم (بیش از 2.5 لیتر) عملا به معنای محدودیت واردات به عرضه خودروهای ضعیف چهار سیلندر بود.
در عمل همین اتفاق نیز افتاد، عرضه مرسدس های S و CLS، لکسوس های LX و LS، تویوتا لندکروزر، اف جی کروزر و حتی هیوندای آزرا و جنسیس کوپه به کلی متوقف شد و مدل های ب ام و نیز محدود به انواع مدل های 4 سیلندر شدند.
علیرغم رایزنی های فراوان و برگزاری جلساتی با محوریت غیر منطقی بودن ارتباط بین حجم موتور و لوکس بودن خودروهای وارداتی، هنوز تغییری در این قانون حاصل نشده است اما به مدد تکنولوژی بار دیگر پای خودروهای لوکس و بزرگ نظیر ب ام و سری هفت به کشورمان باز شده است.
ب ام و در آخرین نسل از بزرگترین محصول خود (سری هفت) موفق شده تا یک پیشرانه کوچک و 2.0 لیتری چهارسیلندر را آنچنان توسعه دهد که حتی یارای حرکت بخشیدن به بزرگترین خودرو این کمپانی را نیز داشته باشد.
از این رو سری هفت جدید با کُد فنی G11 اولین سری هفت تاریخ محسوب می شود که با پیشرانه 4 سیلندر نیز قابل سفارش است. استخراج قدرت 258 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر از این پیشرانه باعث شده تا شتاب گیری این کشتی 1.8 تُنی از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ظرف 6.2 ثانیه ممکن شود و حداکثر سرعت نیز مانند سایر مدل های سری هفت به 250 کیلومتر بر ساعت برسد.
البته تمام راز عملکرد خوب این مدل به موتور توربو 2.0 لیتری از خانواده B48 و گیربکس هشت سرعته استپترونیک آن محدود نمی شود، بلکه مهندسان ب ام و با همکاری کارخانه تولید فیبرکربن کمپانی، موفق شده اند تا وزن کلی خودرو را نیز در حدود یکصد کیلوگرم نسبت به مدل قبلی کاهش دهند، این درحالیست که تجهیزات رفاهی و آپشن های سری هفت جدید نسبت به مدل قبلی افزایش چشمگیری داشته است.
از مهمترین و جالب ترین این تجهیزات می توان به سیستم تعلیق تطبیق پذیر مبتنی بر عملکرد مخازن نیتروژنی و تکنولوژی تشخیص حرکات دست سرنشینان برای کنترل غیر لمسی عملگرهای کنترلی اشاره کرد.
در واقع ب ام و اولین خودروسازی است که این تکنولوژی را مورد استفاده قرار می دهد و کنترل سیستم صوتی و سایر عملکرد های صفحه نمایش به وسیله حرکت دست واقعا جالب به نظر می رسد.
با این حال ریموت کنترل مخصوص پارک کردن خودرو از راه دور نیز توسط ب ام و برای نسل تازه سری هفت توسعه داده شده است که در نوع خود عملکرد جالبی دارد.
طبیعتا سایر تجهیزات و امکانات سری هفت جدید شامل انواع و اقسام دوربین ها و رادار ها، سیستم های کمکی رانندگی (پارک خودکار، کنترل خطوط حرکت، کروز کنترل تطبیق پذیر)، نورپردازی متغییر فضای داخلی توسط LED های متعدد و حتی امکان انتخاب رایحه فضای کابین از جمله ویژگی های مهم سری هفت جدید هستند.
از دیگر مشخصات جالب سری هفت جدید می توان به آیرودینامیک فوق العاده این محصول اشاره کرد، تلاش مهندسان بی ام و برای کاستن از ضریب آیرودینامیک این مدل تا آنجا بوده است که حتی جلوپنجره بزرگ خودرو نیز به شکل فعال و با دریچه های متغییر طراحی شده است.
همانطور که در تصویر فوق مشخص است در هوای سرد، این دریچه ها بسته هستند و ضمن بهبود ضریب آیرودینامیکی خودرو، امکان گرم شدن سریعتر پیشرانه نیز در جهت کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت و آلایندگی فراهم می شود.
اما با گرم شدن پیشرانه یا افزایش دمای محیط و در شرایطی که نیاز به خنک کاری هرچه بیشتر موتور وجود دارد، دریچه های تعبیه شده بر روی جلوپنجره و سپر باز می شوند تا دمای پیشرانه بیش از حد افزایش نیابد.
از نظر قیمت گذاری و شرایط فروش می توان گفت که در وضعیت فعلی بازار هیچ یک از رقبای مستقیم ب ام و سری هفت در کشورمان عرضه نمی شوند، چرا که مرسدس بنز S CLASS جدیدو لکسوس LSمشمول قانون منع واردات خودروهای لوکس شده اند و آئودی A8 نیز هنوز از نظر شرایط فروش و نمایندگی فعالیت مشخصی در ایران ندارد.
اما علیرغم این شرایط غیر رقابتی که زمینه را برای یکه تازی سری هفت در بازار فراهم می کند، مسئولین پرشیا خودرو قیمت گذاری منطقی ای را برای سری هفت جدید اعلام کرده اند.
به گفته جناب آقای موسوی مدیر مارکیتنگ شرکت پرشیا خودرو، بی ام و سری هفت جدید بسته به آپشن ها در 5 سطح قیمتی متفاوت از 689 تا 750 میلیون تومان قیمت گذاری شده است که البته از نظر ظاهری نیز گران ترین مدل نمونه های سری M PACKAGE خواهند بود که با ظاهری اسپرت تر از سایر مدل ها عرضه می شوند.
همچنین امکان خرید اقساطی این سدان لوکس با 50 درصد پرداخت نقدی و اقساط 24 ماهه نیز وجود دارد.