رنو مگان GT جدید به موج هاچبک های داغ پیوسته اما آیا این خودرو میتواند از پس دو رقیب دیگر خود یعنی کیا سید GT و اشکودا اکتاویا vRS بربیاید؟
البته که هرکسی خواهان هیجانهای زیاد رانندگی و هندلینگ درگیر کننده نیست. این دو فاکتور را هاچبک های داغ با فدا کردن برخی موارد دیگر به راننده اعطا میکنند. برخی افراد پرفورمنس و هیجان را با سواری راحت یا مصرف سوخت اقتصادی عوض نمیکنند و دنبال لذتی ناب هستند.
سال گذشته که ما رنو مگان GT 220 را در برابر پژو 308 GT و کیا Cee’d GT قرار دادیم قافیه را به این دو حریف واگذار کرد. اما حالا مگان نفس تازه کرده و پس از واردکردن شکستی سخت به واکسهال آسترا، هماکنون در برابر دو رقیب خود یعنی کیا Cee’d GT و اشکودا اکتاویا vRS قرار گرفته است.
کیا به تازگی محصول خود را به روز کرده است. اشکودا نیز همانند رنو از پیشرانهی توربو و گیربکس دوکلاچه در اکتاویا سود برده است. خودروی جدید از سیستم فرمان پذیری هر چهارچرخ برای افزایش چسبندگی بهره مند است. رنو از برخی تکنولوژیهایی سود برده که تنها در خودروهایی نظیر پورشه و فراری در دسترس هستند.
شاخبهشاخ
با فشردن دکمه R.S. در رنو وارد حالت اسپورت میشوید و سیستم فرمان پذیری چهارچرخ مسیر چرخهای عقب را در سرعتهای زیر 80 کیلومتر در ساعت تا 2.7 درجه تنظیم میکند. این حالت همچنین باعث افزایش 40 درصدی پاسخهای سیستم فرمان شده بنابراین GT احساسی شبیه خودروی سبکتر و کوچکتر دارد.
طراحی
هر سه خودرو نشانهای الزامی یک خودروی پرفورمنس را نشان میدهند اما جای تعجبی ندارد که مگان جدیدتر تازهترین انتخاب رنو به حساب میآید. طراحی مهار شدهی این خودرو جای کار زیادتری را برای نسخهی وحشیتر RS در آینده باز میکند.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: اشکودا اکتاویا vRS
رتبهی دوم: رنو مگان GT
رتبهی سوم: کیا Cee’d GT
دیگر گزینهها با بهایی مشابه
جدید: پژو 308 GT
قیمت: 25030 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.6 لیتری 202 اسب بخاری
این خودرو همانند کیا تنها با گیربکس دستی عرضه میشود اما 308 GT با کابین با کیفیت خود به مصاف رنو مگان میرود. پژو صندوق بزرگتر داشته و راندمان بهتری را ارائه میکند بنابراین اگر دنبال کاربردی بودن و کارایی بهتری هستید پژو انتخابی خوب به شمار میرود.
کارکرده: فولکسواگن گلف GTI 5dr DSG
قیمت: 25 هزار پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری 217 اسب بخاری
با این قیمت شما میتوانید یک گلف GTI کم کارکرد با گیربکس فوقالعادهی DSG را خریداری نمایید. این خودرو از همان پیشرانه 217 اسبی مشترک با اشکودا سود میبرد و بیشک یکی از بهترین هاچبک های بازار است. اگرچه صندوق 380 لیتری گلف در پسِ مگان قرار میگیرد اما کابین آن شیکتر است.
اشکودا اکتاویا vRS 2.0 TSI 220 DSG |
رنو مگان GT Nav EDC |
کیا Cee’d 1.6 T-GDi GT |
|
قیمت مدل تست شده (پوند) |
27835 | 28575 |
23610 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) |
4685/1814/1449 | 4395/1818/1447 |
4310/1780/1470 |
پیشرانه |
4 سیلندر خطی، 1984 سیسی | 4 سیلندر خطی، 1618 سیسی |
4 سیلندر خطی، 1591 سیسی |
قدرت (اسب بخار) |
217 | 202 |
201 |
گشتاور (نیوتون متر) |
350 | 280 |
265 |
گیربکس |
6 سرعته DCT، دیفرانسیل جلو | 7 سرعته DCT، دیفرانسیل جلو |
6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو |
حجم مخزن سوخت (لیتر) |
50 | 50 |
53 |
حجم محفظه بار (لیتر) |
590/1580 | 434/1237 |
380/1318 |
وزن خالص (کیلوگرم) |
1365 | 1463 |
1367 |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
6.4 | 7.6 |
7.5 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
245 | 230 |
230 |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) |
8.3/5.4/6.4 | 7.8/4.9/6 |
9.7/5.9/7.4 |
منبع: autoexpress