شاسی بلند سایز متوسط کره ای آنقدر در بازار وارداتی ها پر فروش هستند که حتی شرکت های چینی با عرضه مدل های کپی شده در بخش طراحی ظاهری و با نصف قیمت رقبای کره ای، سعی در سهم خواهی از بازار خودرویی کشور ما دارند.
بازار کشور ما میل و رغبت بیشتری به خودروهای شاسی بلند سایز متوسط نشان داده است، به دلیل این که دو خودروساز کره ای یعنی کیا و هیوندای تقریبا بدون رقیب مستقیم در این کلاس بیشترین فروش را تجربه می کنند، حتی شرکتی همچون ایران خودرو با ارائه هایما S7 چینی سعی در استفاده از کشش بازار در این کلاس خودروسازی دارد.
به همین دلیل بر آن شدیم تا تست نسل جدید خودروهای مرجع این بخش از بازار ایران یعنی کیا اسپورتیج و هیوندای توسان را برای شما بازگو کنیم اما این رقابت تنها به یک رقابت خانوادگی تبدیل نخواهد شد و یک نماینده از ژاپن می تواند معادلات بسیاری را برهم زند.
گرچه نماینده ژاپن یعنی مزدا CX-5 در بازار خودرویی ایران عرضه نشده است ولی احتمال دارد که در شرایط جدید بازار،در ایران هم عرضه شود.
هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و مزدا CX-5 از رقیبان سرسخت همدیگر در بازار جهانی به شمار می روند به همین دلیل مشخصات و قابلیت های آن ها به قدری بهم نزدیک است که تنها در طی یک تست با جزییات می توان برنده یا بازنده احتمالی را پیدا کرد.
از لحاظ قیمت و سطح تجهیزات کدام یک نسبت به دیگری برتری دارند؟
ارزان ترین خودروی این جمع سه نفره مزدا است که با قیمت 32.790 دلار استرالیا عرضه می شود. توسان با قیمت 32.990 دلار از اسپورتیج 33.990 دلاری ارزان تر است.
در بخش تجهیزات صفحه نمایش 7 اینچی، ارتباط بلوتوثی، درگاه USB، کروز کنترل، دوربین دید عقب، چراغ های جلو اتوماتیک و 6 ایربگ به صورت استاندارد در هر 3 SUV وجود دارد. ولی تفاوت هایی هم در بخش تجهیزات استاندارد دیده می شود.
هر دو نماینده کره جنوبی از چرخ های 18 اینچی به همراه یک چرخ زاپاس فول سایز بهره می برند اما مزدا چرخ های 17 اینچی به همراه یک چرخ زاپاس موقت را به صورت استاندارد در نظر گرفته است. هیوندای و کیا در داخل اتاق از صندلی های تمام چرمی بهره می برند ولی مزدا از پارچه برای پوشاندن صندلی ها استفاده کرده است.
مزدا از هیچ گونه سنسور پارکی بهره نمی برد و توسان هم تنها در بخش عقب سنسور پارک دارد. این در حالی است که اسپورتیج هم در جلو و هم در عقب به سنسور پارک مجهز شده است.
مزدا بر خلافه دو رقیب دیگر چراغ روشنایی روز ندارد اما تنها خودرویی است که از دکمه استارت و سیستم ورود بدون کلید به صورت استاندارد بهره می برد.
توسان سیستم ماهواره ای مستقل ندارد و به دو نرم افزار کار پلی و آندروید اتو مجهز است که هر کدام یک نقشه مستقل دارند و این به این معنا است که ارتباط ماهواره ای وجود ندارد.
اسپورتیج به عنوان جدیدترین خودروی جمع به غیر از سیستم استارت بدون کلید اکثر تجهیزات مورد نیاز را دارا است و تنها خودروی گروه است که به آینه الکتروکروماتیک یا تنظیم خودکار مجهز است ولی به این دلیل که در همه تجهیزات تکمیل است نمی توان آن را برنده این بخش اعلام کرد. اسپورتیج در حدود 1000 دلار از توسان و 1200 دلار از CX-5 گران تر است.
مزدا هم آنچنان دست بسته ظاهر نشده است و با پکیج ایمنی 1230 دلاری در این جا حضور دارد که امکاناتی همچون: هشدار نقاط کور، هشدار دهنده ترافیک در عقب خودرو، آینه وسط خودکار و ترمز خودکار در سرعت های پایین را ارائه می کند.
در هر صورت کیا از صندلی های چرمی و چرخ های مناسبی بهره می برد و در بخش تجهیزات از همه تکمیل تر است. اما مزدا هم با یک آپشن 1230 دلاری در بخش ایمنی از اسپورتیج جلو می زند.
هیوندای هم به دلیل عدم حضور سیستم ناوبری یک پارچه و کنترل آب هوای منطقه ای تهویه مطبوع، از دو خودروی دیگر در این بخش عقب تر خواهد بود.
نیروی محرکه و میزان مصرف سوخت کدام یک بهتر است؟
هر 3 خودرو از موتور 2 لیتری 4 سیلندر بنزینی بهره می برند و جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک هم قدرت را به چرخ های جلویی می رساند.
گرچه نسخه AWD یا چهارچرخ متحرک اینها هم عرضه می شوند اما واقعا ارزش پرداخت بهای بیشتر را ندارد و خریدارن این گونه خودروها قطعا نیازی به آن پیدا نخواهند کرد.
زیرا در نسخه های AWD هم بخش اعظم قدرت به چرخ های جلو فرستاده می شود. نسخه های AWD از موتور با سایز بزرگ تر بهره می برند و وزن بیشتری هم دارند و بین 3 تا 5 هزار دلار هم قیمت بیشتری دارند.
هیوندای با قدرت 161 اسب بخار که در دور 6300 rpm ارائه می کند قدرتمندترین خودرو گروه است و گشتاور آن هم 203 نیوتن متر در دور 4700 rpm است.
مزدا هم 152 اسب بخار در دور 6000 rpm قدرت تولید می کند و حداکثر گشتاور آن هم 200 نیوتن متر و در دور 4000 rpm بدست می آید.
کیا هم 152 اسب بخار قدرت را در دور 6200 rpm عرضه می کند اما گشتاور کمتری نسبت به دو عضو دیگر دارد. 192 نیوتن متر در دور 4000 rpm.
مزدا که به سامانه استارت/استاپ مجهز است در هر 100 کیلومتر به 6.4 لیتر سوخت نیاز دارد و هیوندای/کیا هم به 7.9 لیتر سوخت نیاز دارند.
اما مصرف سوخت در دنیای واقعی برای هر کدام از این ها کمی بیشتر است و شاید هرگز به چنین اعدادی دست پیدا نکنید.
در این که هر 3 این SUV ها برای سرعت رفتن ساخته نشده اند شکی وجود ندارد. در سرعت های پایین هر سهاحساس بسیار خوبی را به راننده منتقل می کنندو موتور آن ها کاملا نشان دهنده کارکتر یک موتور تنفس طبیعی است.
اما قطعا در حین تخت کردن پدال گاز متوجه شتاب گیری نسبتا کند آن ها خواهید شد و موتورها در حالت تقلا قرار می گیرند که امری طبیعی با توجه به میزان قدرت آن ها است.
کیا با وزن 1505 کیلوگرم کم قدرت ترین و سنگین ترین عضو گروه است. پس به نظر می رسد که کندترین عضو گروه هم باشد و هیوندای هم با قدرت بیشتر و نزدیک به 22 کیلوگرم وزن کمتر، شتاب گیری بهتری نسبت به کیا داشته باشد.
اما واقعا به ندرت می توان متوجه این اختلاف قدرت شد و می توان به راحتی از آن صرف نظر کرد. مزدا با وزن 1491 کیلوگرمی اش سبک وزن ترین عضو گروه با اختلاف زیاد است و مجهز به سیستم آزار دهنده SKYACTIV مخصوص موتورهای مزدا است و در حین استارت صدای بیشتری هم نسبت به دو رقیب دیگرش تولید می کند.
مزدا در حالت اسپرت به راحتی در شتاب گیری ها دو رقیب دیگرش را کنار می زند و ضرایب جعبه دنده 6 سرعته هم به صورت هوشمندانه ای تنظیم شده اند ولی نمی توان گفت که کیا و هیوندای از جعبه دنده بدتری برخوردار هستند و در تمام شتاب گیری های از صفرتا100 اعداد بدست آمده در حدود 10.5 تا 11 ثانیه برای هر 3 این ها بود که واقعا اعداد بسیار نزدیکی به هم هستند.
فضای اتاق و صندوق عقب این سه نیمه شاسی بلند در چه وضعیتی قرار دارد؟
هر کدام از این سه فضای قابل قبولی به عنوان یک SUV خانوادگی ارائه می کنند. فضا برای نشستن 5 بزرگسال فراهم است و می توان متوجه تفاوت ابعادی با یک هاچ بک سایز متوسط شد.
در داخل کابین هم اشتراکاتی بین این سه خودرو پیدا می شود که می توان به فضای بزرگ تو دری ها برای گذاشتن وسایل مختلف، فضای مخصوص عینک آفتابی و موقعیت مناسب صندلی راننده با قابلیت تنظیم و همینطور تنظیم فرمان برای بدست آوردن بهترین موقعیت کاربری راننده اشاره کرد.
در بحث کیفیت و حس لوکس سواری مزدا در جلو صف قرار دارد. فرمان چرمی دوست داشتنی، سوئیچ لمسی، استفاده از فلز نقره ای رنگ در کابین، پشت آمپری با جلوه گران قیمت و ترمز پارک برقی حس نشستن در وسیله نقلیه ای که قیمت به مراتب بالاتری را دارد منتقل می کند.
علاوه بر این سیستم ارتباطی MZD که به صفحه نمایش قرار گرفته در کنسول که شبیه به یک تبلت است وصل می شود با اختلاف ارگونومیک ترین طراحی را دارد.
سیستم عامل مخصوص مزدا ساده ترین نوع برای راه اندازی بخش ناوبری است و سیستم صوتی این خودرو هم طبق تحقیقاتی که انجام دادیم بهترین خود در این کلاس خودروسازی است.
اما صندلی های پارچه ای کار را خراب کرده اند. دو نماینده کره ای در بخش صندلی ها بهتر عمل کرده اند.
نفوذ طراحی پورشه به اسپورتیج از نوک بینی خودرو تا داخل اتاق آمده است. آیا شما هم فکر می کنید که دریچه هوای قرار گرفته در طرفین صفحه نمایش مرکزی کنسول به صورت اتفاقی شبیه به پورشه کاین هستند یا این که شرکت پورشه به بخش طراحی این خودرو نفوذ کرده است؟!
اسپورتیج یک طراحی بسیار عالی را نسبت به قیمت دریافتی عرضه کرده است. صندلی های چرم مشکی بهترین نمونه در این گروه است.
صندلی با قابلیت تنظیم به صورت تمام برقی عرضه شده. با وجود این که در بعضی نقاط از پلاستیک خشک، سفت و ارزان قیمت استفاده شده اما در مجموع به دلیل دارا بودن به دسته دنده با کیفیت و کیفیت بهتر در بیشتر نقاطی که نیاز به حضور انگشتان دست است می توان آن را یک رده بالاتر از توسان قرار داد.
فرمان اسپرت بزرگ، صفحه نمایش 7 اینچی بسیار با کیفیت که رنگ ها را در بهترین حالت خود نمایش می دهد، سیستم عامل سبک و روان و استفاده از فلز نقره ای در جای جای کابین آن را در موقعیت مناسبی قرار می دهد.
توسان اما از هر دو رقیب دیگر عقب تر است کنترل کننده بسیار بزرگ صدا که بسیار جلوه زشتی به کنسول داده است و دریایی از پلاستیک سیاه که در داخل کابین استفاده شده است اما ارگونومی آن را نمی توان زیر سوال برد.
حضور کارپلی و آندروید اتو دست شما را باز می کند اما هیچ چیز جایگزین ناوبری ماهواره ای نمی شود.
در بخش صندلی های عقب کیا با قاطعیت برنده است. دریچه هوای عقب به همراه درگاه USB برای شارژ تلفن همراه و تبلت از امکانات صندلی های عقبی است.
دید به بیرون صندلی های عقب هم خوب است و این در حالی اتفاق افتاده که ضخیم ترین ستون C را بین این گروه دارد. مزدا فاصله بین محوری، طول و ارتفاع بیشتری نسبت به دو رقیب دیگر دارد و فضای سرنشینان در عقب هم به مقدار بسیاری مشابه همدیگر است.
در بخش بزرگی فضای صندوق عقب بالاخره توسان می تواند به عنوان برنده انتخاب شود. 488 لیتر که با خواباندن صندلی های سوم به 1478 لیتر می رسد. کیا هم به ترتیب 466/1455 لیتر فضا در اختیار شما قرار می دهد.
مزدا هم به ترتیب 403/1560 لیتر فضا برای شما در نظر گرفته است، البته مزدا دارای برخی امکانات و تجهیزات ویژه نظیر خروجی برق 12 ولت یا فضا سازی مخصوص است که برای برخی افراد می تواند کارآمد تر از دو رقیب کره ای باشد.
سواری و هندلینگ جایی که توسان بالاخره می درخشد.
تعلیق توسان و اسپورتیج به گونه ای طراحی شده است که نرم تر از دیگر رقیبان باشد و شاید این مسئله در نگاه اول چندان خوب نباشد اما سواری هیوندای به معنای واقعی کلمه عالی است.
در واقع سواری آن در همه نقاط مختلف شهر به قدری عالی است که باید عنوان کرد از بسیاری از رقیبان اروپایی هم بهتر عمل می کند.
اسپورتیج به مقدار بسیار کمی خشک تر است و احساس شدیدتری را در دست انداز ها ارائه می کند اما کیا هم نسبت به کلاس و قیمتش از سطح بسیار بالایی در سواری برخوردار است و کمی احساس اسپرتی بیشتری نسبت به هیوندای دارد. باید دید که آیا خریداران هم این را می خواهند یا خیر؟
مزدا اسپرت ترین خودروی گروه است. فرمان سفت و حس حال بیشتری که به دلیل وزن کمتر خود ارائه می دهد نشان دهنده اسپرت بودن آن است. بادی رول آن نسبت به سایر کراش اوور های رقیب موجود در بازارعالی است.
مزدا در پیچ ها کمی حرکات ضربه ای دارد. صدای لاستیک های آن بیشتر به اتاق وارد می شود و کمی هم صدای موتور به داخل اتاق می آید که نشان دهنده ماهیت اسپرت آن است.
در هر صورت هر سه خودرو در این بخش عالی عمل کردند و نسبت به کلاس خود از سطح بالاتری برخوردار هستند اما برای این که باید یک برنده برای این بخش مشخص کنیم به توسان رای می دهیم.
اسپورتیج و مزدا کمی ذات اسپرتی دارند اما هر سه این ها نسبت به تویوتا RAV4 و نیسان X-Trail ضربان قلب شما را به یک نسبت در حین سواری بالا خواهند برد.
نتیجه گیری نهایی
اگر شما می خواهید یک SUV سایز متوسط در محدوده قیمتی 35 هزار دلار داشته باشید این سه خودرو می توانند جز بهترین انتخاب ها باشد.
توسان بهترین سواری را عرضه می کند. کابین بسیار بزرگی دارد و طراحی بیرونی آن هم بسیار شیک است. اما امکانات پایین تر در کنار کیفیت پایین اتاق، پاشنه آشیل آن در برابر کیا و حتی مزدا است.
مزدا CX-5 Maxx sport بهترین کیفیت در داخل اتاق را ارائه می کند، اسپرت ترین عضو این گروه است و فضای صندوق آن در نوع خود بسیار هوشمندانه و کاربردی شکل گرفته است. پکیج ایمنی آن هم می تواند به کار بسیاری از خریداران بیاید. اما این قهرمان در بخش میزان فروش زیر سایه اسپورتیج قرار می گیرد.
ما به مزدا و اسپورتیج به صورت مشترک 8.5 از 10 داده ایم. اما اسپورتیج تعادل بهتری بین تجهیزات، طراحی و سواری راحت عرضه می کند. در هر صورت از خرید هر 3 این ها نسبت به کلاس و قیمت آن ها پشیمان نخواهید شد، اما کیا با توجه به قیمتی که دارد می تواند بهترین انتخاب باشد گرچه اختلاف آن با مزدا از دیدگاه ما بسیار کم است.
مشخصات | اسپورتیج | توسان | CX-5 |
موتور | 2 لیتری 4 سیلندر | 2 لیتری 4سیلندر | 2 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 153اسب بخار | 163اسب بخار | 153اسب بخار |
گشتاور | 192 نیوتن متر | 203 نیوتن متر | 200 نیوتن متر |
جعبه دنده | 6 سرعته اتومات | 6 سرعته اتومات | 6 سرعته اتومات |
مصرف سوخت(بنزین91 اکتان) | 7.9 لیتر در 100 کیلومتر | 7.9 لیتر در 100 کیلومتر | 6.4 لیتر در 100 کیلومتر |
وزن | 1606 KG | 1584 KG | 1491 KG |
مزدا CX-5 | کیا اسپرتیج | هیوندای توسان | |
عملکرد فنی و اقتصادی | 7.5 | 7 | 7 |
فضای کابین و راحتی | 8 | 8.5 | 7.5 |
تجهیزات وآپشن | 8.5 | 8.5 | 8 |
قیمت و مشخصات | 8 | 8.5 | 7.5 |
هندلینگ و کیفیت سواری | 8 | 8 | 8.5 |
سازگاری با شرایط بنزین ایران* | 8 | 9 | 9 |
امتیاز کلی | 8.5 | 8.5 | 8 |