اکثر افراد در قبال چنین سوالی که با حدود 40 میلیون تومان، مزدا 2 بخریم یا هیوندای i20 ؟! بلافاصله میگویند هیچکدام! که البته حق هم دارند . . .
اما اگر چرخ روزگار چرخید و دست برقضا شما نیز در دو راهی انتخاب یکی از این خودروها ماندید، پیشنهاد میکنیم متن زیر را حداقل برای یکبار بخوانید! این متن چکیده مقالهای است که در شماره 256 هفتهنامه دنیای خودرو به نویسندگی آقای عمادالدین جعفریمنتشر شده است . . .
**** مــزدا 2 در ایــران ****
مزدا 2 درحال حاضر قیمت بالایی دارد، قیمتی که به هیچ وجه مناسب چنین خودرویی نیست. قرار بود این خودرو با قیمتی درحدود 26 میلیون تومان راهی بازار شود که اگر اینگونه میشد موفقیت بیشتری برای آن رقم میخورد اما نشد و درحال حاضر این خودرو در حدود 40 میلیون تومان قیمت دارد.
مزدا 2 دارای چهرهای زیبا و ابعادی کوچک است. این خودرو از موتوری به حجم 1498 سیسی بهره میبرد؛ موتوری که قادر به تولیدی 102 اسببخار قدرت است و 135 نیوتنمتر گشتاور دارد. گیربکس قرار گرفته بر روی این خودرو از نوع چهار سرعته اتوماتیک است.
مزدا 2 قادر است در مدت زمان 11 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 برسد و تا 175 کیلومتر برساعت نیز سرعت میگیرد. مزدا 2 یک خودروی کممصرف و اقتصادی است و در سیکل ترکیبی حدود 7.5 لیتر بنزین میسوزاند.
این ژاپنی کوچک در داخل کابین از طراحی خوبی برخوردار بوده و برای خانوادههای پرجمعیت مناسب نیست. البته نباید صندلیها راحت این خودرو را فراموش کرد. این درحالی است که به دلیل ابعاد کوچک بدنه، فضای بار هم مناسب نبوده و انتضار زیادی از آن نمیرود.
مزدا 2 همانند دیگر محصولات شرکت مزدا، از هندلینگی بالا و فرمانپذیری مناسبی بهره میبرد و تمامی این مولفهها سبب شده که سواری این خودروی کوچک، جذابتر به نظر برسد.
مزدا 2 امکانات کاملا معمولی دارد که برای یک خودروی بالای 35 میلیون تومان مناسب نیست.این امکانات محدود به دو عدد ایربگ، ترمز ABS به همراه EBD، دکمه های کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، رادیو MP3/ CD تنظیم برقی آینهها با گرمکن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، مهشکن جلو و عقب و همچنین با قابلیت تنظیم نور چراغهای جلو است.
**** هیــوندای i20 در ایــران ****
هیوندای i20 دومین هاچبک از محصولات شرکت هیوندای در بازار ایران است که بعد از حضور نسبتا موفق i30 در بازار، i20 نیز راهی بازار شد؛ خودرویی که برای رقابت با کوچکهای دیگری مانند مزدا 2 و تویوتا یاریس به بازار فرستاده شد.
این خودرو در میان گروه رقابتی خود از همه پرقدرتتر بوده درحالیکه قیمت آن حتی از یاریس هم ارزانتر است! هرچند که قیمت این خودرو نیز مناسب نبوده اما به نسبت دو خودروی دیگر معقولانهتر است.
این خودرو با موتور 1.6 لیتری به بازار عرضه شده و در میان انبوه موتورهای 1.2 و 1.4 و 1.6 لیتری بنزینی، 1.4 و 1.6 لیتری دیزل که در بازارهای جهانی در دسترس است، قویترین موتور یعنی نمونه 1.6 لیتری برای بازار ایران درنظر گرفته شده است.
هیوندای i20 در کشورهای ترکیه، هند و چین نیز تولید میشود. گیربکسهای در نظر گرفته شده شامل شش و پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک است که این خودرو با گیربکس چهارسرعته اتوامتیک راهی بازار داخلی شده است.
موتور 1600سیسی i20 میتواند 124 اسببخار قدرت تولید کند که نوید یک موتور پربازده را میدهد؛ موتوری که 22 اسببخار بیشتر از مزدا 2 قدرت دارد.هیوندای i20 همچنین میتواند به سرعت 180 کیلومتر برساعت نیز برسد. این خودرو در مدت زمان 11.4 ثانیه به سرعت 100 میرسد که نشان از شتاب نه چندان بالای این کرهای کوچک است.
وزن خالص هیوندای 120 در حدود 1115 کیلوگرم است که در مقایسه با همکلاسانش، از وزن بیشتری برخوردار است. همین وزن زیاد باعث شده که در شتابگیریهای اولیه به رغم قدرت بالای موتور، نتواند آن طور که باید موفق ظاهر شود.
مصرف سوخت هیوندای i20 در سیکل ترکیبی 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این درحالیست که در جادهها 5.4 لیتر و در مسافتهای شهری 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین میسوزاند. البته این اعداد و ارقام در شرایط جوی استاندارد است. اما به هرحال با مخزن سوختی که 45 لیتر حجم دارد متناسب است.
هیوندای i20 طراحی شبیه به برادر بزرگتر خود یعنی i30 دارد. در نمای جلو هیوندای i20 از جلوپنجرهای بسیار شبیه به i30 و چراغهایی که بیشباهت با آن نیستند بهره میبرد. اما در قسمت عقب چراغهای متفاوت با آنچه در i30 میبینیم، نمای عقب را تا حدودی شبیه به تویوتا یاریس میکند.
هیوندای i20 در کابین نیز طرحی زیبا را به خود میبیند. جنس مواد بکار رفته در این خودروی کوچک متوسط است. هیوندای i20 توانسته از موسسه ایمنی اروپا EuroNCAP پنج ستاره در تست تصادف بدست آورد که برای این خودرو آن هم در این کلاس، امتیاز بالایی محسوب میشود و قطعا در فروش آن در بازارهای جهانی نیز تاثیر خواهد داشت.
هیوندای i20 از امکانات زیادی بهره میبرد که میتوان به شش عدد ایربگ، ترمز جلو و عقب دیسکی با ABS ، ریموت کنترل و دزدگیر، ایموبلایزر،فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم دستی، دکمههای کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، رادیو CD و چنچر شش خشابی با شش اسپیکر و قابلیت پخش MP3 و iPod و اتصال AUX و USB، پشتسریهای فعال هنگام تصادف، تنظیم برقی آینهها با گرمکن، ، شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، سانروف، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغهامهشکن جلو و عقب، سنسور پارک، سنسور باران، برف پاککن اتوماتیک، کروز کنترل، نمایشگر میزان باد تایرها، محفظه خنک نگهدارنده و رینگهای آلومینیومی اسپرت اشاره داشت. این خودرو در حال حاضر در بازار قیمتی در حدود 41 میلیون تومان دارد که اصلا مناسب آن نیست.
*** جـمع بنــــدی ***
این دو خودرو هر دو برای رانندگی شهری مناسب هستند هرچند که در جادهها نیز میتوان روی راحتی و سواری آنها حساب بازکرد. اما با توجه به ابعاد کوچکشان، پرداخت چنین هزینهای برای آنها منطقی نیست.
مزدا 2 از موتوری ضعیفتر با مصرف سوختی پایینتر و البته با استهلاک کم، یک خیرد نسبتا اقتصادی است (صرف نظر از قیمت).هویندای i20 نیز با توجه به موتور قویتر و امکانات ببشتر انتخاب مناسبی است هرچند که همانند مزدا 2 کم مصرف نیست اما ابعاد آن بزرگتر از مزدا 2 بوده و سرنشینان راحتتر خواهند بود.
ناگفته نماند که هر دو خودرو در بازار دستدومها با افت قیمتی زیاد به فروش میرسند و از این نظر خودرویی موفق به نظر نمیآیند.