حدود یک دهه قبل مرسدس بنز تصمیم گرفت حضور خود را در بازار شاسیبلندها و کراساوورها پررنگتر کند.
این در حالی بود که رقبا فقط بر روی روشهای کاهش آلایندگی در محصولات خود تمرکز کرده بودند. خودروساز اشتوتگارتی که همیشه در به کارگیری تکنولوژیهای نوین پیشگام بوده، شاسیبلندها و کراساوورهای خود را نیز همگام با سایر محصولات به پیشرانههای هیبریدی مجهز کرد.
این امر باعث شد که در برخی از کشورها مرسدس بنز به سود چشمگیری دست یافته و در نتیجه حساب ویژهای بر روی خودروهای شاسیبلند باز کند.
با منتشر شدن آمار خودروهای فروخته شده ماه می در آمریکا، شاهد این هستیم که مرسدس بنز از رقبای سنتی خود یعنی بامو و لکسوس پیشی گرفته و پس از چند ماه ناکامی مقابل ب ام و، حالا دوباره در صدر برندهای لوکس قرار دارد.
مرسدس بنز بخش عظیمی از این موفقیت را مدیون شاسیبلندهای خود است؛ زیرا در حالی که آمار فروش کلی خودروهای این شرکت نسبت به ماه می سال گذشته یک درصد افت دارد، فروش شاسیبلندهای GLK و GLC با 64 درصد و GL و GLS با 45 درصد رشد روبرو بودهاند که ارقام قابل توجهی هستند.
در مقایسه با ماه می 2015، بامو و لکسوس هم با کاهش فروش مواجه شدهاند.
نکته جالب اینکه آمار فروش لکسوس حدود 2500 دستگاه کمتر از رقبای آلمانی است؛ جف براکن (نایب رییس لکسوس در آمریکا و یکی از مدیران ارشد تویوتا) دلیل این اختلاف نسبتا زیاد را زلزله ماه آوریل ژاپن و ایجاد اختلال در روند تولید خودروهای لکسوس عنوان کرده است.
ناگفته نماند که به رغم کاهش آمار فروش کلی، فروش شاسیبلندهای این کمپانی ژاپنی نیز با 3.4 درصد رشد همراه بوده است. در این میان باواریاییها از کاهش 6 درصدی فروش شاسیبلندهای خود خبر میدهند که کمی عجیب بنظر میرسد.
البته باید به این نکته اشاره کنیم که در این آمار ارایه شده از سوی بامو X1 جزو شاسیبلندها طبقهبندی نشده است.
افزایش علاقه به خودروهای شاسیبلند در بین آمریکاییها از یک سو و تنوع محصولات مرسدس بنز در این دسته از سوی دیگر باعث شده که در پنج ماه نخست سال 2016، ستاره اشتوتگارتی با اختلاف فروش بیش از 8500 دستگاه خودرو نسبت به لکسوس در صدر قرار گیرد.
از طرفی بامو که در سال 2015 رتبه اول فروش خودروهای لوکس را کسب کرده بود، در مقایسه با رقبا وضعیت خوبی نداشته و رتبه سوم را در طول این مدت کسب کرده است.
به نظر میرسد که 2016 سال خوبی برای اشتوتگارتیها باشد، چرا که دیتمار اکسلر مدیر مرسدس بنز در آمریکا اعلام کرده که فروش خودروهای این کمپانی در سه ماهه دوم با سرعت ثابتی ادامه دارد.
بازار آمریکا در ماههای آتی شاهد حضور محصولات جدید مرسدس بنز مثل S کلاس و C کلاس کابریوله، SL و SLC رودسترو همچنین E کلاس جدید هم خواهد بود؛ نمایندگانی که احتمال موفقیت ستاره سهپر را بیش از پیش افزایش خواهند داد.
آمار فروش سه خودروساز لوکس در ماه می 2016 در آمریکا
رتبه اول مرسدس بنز با فروش 29299 دستگاه خودرو
رتبه دوم بامو با فروش 29017 دستگاه خودرو
رتبه سوم لکسوس با فروش 26682 دستگاه خودرو
جالب تر آنکه نام آئودی پس از این سه خودروساز در جایگاه چهارم قرار گرفته و این برند علیرغم قدرت مهندسی بالای خود معمولا در میان سه خودروساز لوکس پر فروش در بازار رقابتی آمریکا جایی ندارد.
لکسوس نیز با شیب نسبتا ثابتی در طی سالیان گذشته در حال کاهش فاصله با رقبای آلمانی است و بر اساس پیش بینی ها می تواند تا چند سال آینده در سطح جهانی از نظر فروش کلی مرسدس بنز و ب ام و را پشت سر بگذارد.