مرسدس‌بنز SLR300 مدل 1955

مرسدس‌بنز SLR300 مدل 1955

مرسدس بنز SLR 300 پر رنگ‌ترین و برجسته‌ترین مدل در تاریخ خودروهای مسابقاتی این برند اشتوتگارتی به حساب می‌آید. این خودرو تقریبا بر پایه تکنولوژی مدل بسیار موفق گرندپریکس پیکان نقره‌ای ساخته شده که البته بدنه یک خودروی مسابقه‌ای خیابانی بر روی آن قرار داده شده است.

Mercedes Benz 300 SLR
Mercedes Benz 300 SLR

مرسدس SLR 300 پیروزی‌های مهم و بزرگی را برای برند آلمانی بنز در طول سال 1955 میلادی به دست آورد و نقش خود را در مستحکم کردن موقعیتش به عنوان مدلی افسانه‌ای به نحو احسن ایفا کرد. مرسدس بنز SLR 300 برای فصل 1954 طراحی شد و شرکت نیز مدتی قبل، آنرا در مسابقات 24 ساعته لمانز وارد کرده بود اما با بررسی مختصری، به سرعت آن را از مسابقات کنار کشید و معتقد بود که این خودرو هنوز به طور کامل آماده نشده است.

در اواخر ماه سپتامبر سال 1954 مدل پروتوتایپی از این خودروی افسانه‌ای با وزن خالصی برابر با 860 کیلوگرم که شامل دو تایر زاپاس نیز می شد، توانست تا رکورد پیست مونزا را در 12 دور تمرینی بشکند! خودرویی که ظاهری به استحکام یک تانک و چابکی به اندازه گربه های وحشی داشت!

Mercedes Benz 300 SLR
Mercedes Benz 300 SLR

در مورد طراحی خاص این خودرو بد نیست بدانیم که سبک خاص طراحی بخش های مختلف داخلی و خارجی SLR 300 که تحت کد S 196 W شناخته میشود، با تمام دقت و ظرافت رابطه نزدیک خانوادگی خود را با خودروی گرندپریکس Silver Arrow مرسدس به نمایش می‌گذارد، در واقع گرندپریکس Silver arrow را می‌توان الگویی تصور کرد که طراحان SLR 300 با احترام و علاقه‌ای خاص به آن، دست به طراحی و شکل دادن بخش‌های مختلف SLR 300 زده‌اند.

پیشرانه 2,982 سی سی این خودرو با افزایش دو میلیمتری که در قطر سیلندرها و افزایش 9,2 میلیمتر که در کورس پیستون‌هایش صورت گرفته بود، قدرتمندترین مدل از پیشرانه هشت سیلندر خطی R 196 W به حساب می‌آمد که توانایی تولید 296 اسب بخار را در هفت هزار و 400 دور موتور در دقیقه داشت.

Mercedes Benz 300 SLR
Mercedes Benz 300 SLR

البته سرعت پیشنهاد شده برای موتور، قدرت خروجی و حجم باک بنزین با توجه به ویژگی های مسابقه چهارم آن فصل از یک مسابقه با پیچ های زیاد و جاده های پر پیچ و خم مانند مسابقه ایفل در نوربررینگ به یک مسابقه استقامتی مانند لمانز تغییر کرد. این پیشرانه که از جنس سیلومین )نوعی آلیاژسبک وزن با استحکام باالی آلومینیوم( ساخته شده بود، تنها وزن خالصی برابر با 235 کیلوگرم داشت و با وجود چنین وزن کمی ویژگی های اسپرتی نفس‌گیری را از خود به نمایش می‌گذاشت. مرسدس SLR 300 در دو مسابقه ایتالیایی فصل نیز قدرت سیستم تعلیق خود را که به صورت جناغی دوبل در جلو و اکسل نوسانی در عقب بود، به رخ همگان کشید.

Mercedes Benz 300 SLR
Mercedes Benz 300 SLR

سازه کلی خودروی اسپرت نیز که به صورت مجزا آراسته و مزین شده بود تنها 60 کیلوگرم وزن داشت و با تغییرات اندکی از مرسدس SL 300 مدل 1952 الهام گرفته شده بود که از جمله این تفاوت ها می‌توان به یک ساختار لوله‌ای شکل به قطر 25 میلیمتر، دیواری به ضخامت یک میلیمتر بیشتر در زیر درها نسبت به سایر قسمت های بدنه و سازه‌های مستحکم تر در بخش سیستم تعلیق برای جذب بهتر ضربات اشاره کرد.

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

Mercedes Benz 300 SLR

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *