کلاس خودروهای GT پرفورمنس سگمنتی نیست که در آن بتوان ترکیبی از پیشرانهی هیبریدی و گیربکس اتوماتیک CVT را به آسانی یافت؛ اما لکسس در طول سالها این کار را در سایر کلاسها با موفقیت انجام داده بنابراین جای تعجبی نیست که ببینیم این ترکیب در خودروی برجستهی LC 500h جدید نیز بکار رفته است؛ اما این کار با پیچیدگی صورت گرفته است.
اولازهمه باید گفت طراحی خودرو که مطمئناً سرها را بهسوی خود برمیگرداند لزوماً زیبا نیست. زوایای تیز بسیار زیادی وجود داشته و خطوط متقاطع در بدنهی خودرو دیده میشود اما مواردی همچون جلوپنجرهی دوکیشکل کم ارتفاع، چراغهای جلوی LED، سقف شناور و چراغهای عقبی سهبعدی باعث جلبتوجه شما خواهند شد.
لکسس از زمان سوپرکار LFA تابهحال مدلهای اسپورت زیادی را عرضه نکرده اما ترکیبی از تیم پشتصحنهی این خودرو وجود دارد که تا پیش از این دیده نشده بود.
یک نسخهی 8 سیلندر برای افراد سنتی وجود دارد اما این نسخهی هیبریدی افراد زیادی را سورپرایز و طرفداران تکنولوژیها را خوشحال خواهد کرد. این خودرو واقعاً بسیار هوشمند است.
خب دربارهی گیربکس CVT اوضاع از چه قرار است؟ حتی طرفداران و برنامهریزان لکسس نیز موافق این موضوع هستند که گیربکس یاد شده عالی نبوده است. مهندس سیستم هیبریدی کوجو اوشیما LC به ما گفته که: “برخی جوانب وجود دارند که خود من به عنوان کاربر گیربکس CVT دوست داشتم متفاوت بودند.”
البته زمانی که در رابطهی راندمان این نسخه و اجازه دادن به کارکرد بهینهی پیشرانه صحبت میکنیم این گیربکس ایده آل بوده و فقط نقطهضعف آن به بسیار خوب نبودن صدا یا احساسش مربوط میشود. بنابراین اوشیما و تیمش گیربکس 4 سرعته ای را برای پشتیبانی نسخهی CVT اضافه کردهاند. با سه مرحلهی مهندسی شده در گیربکس CVT برای سه دندهی ابتدایی در گیربکس استاندارد به اضافهی چهارمین دندهای که به عنوان اوردرایو بکار میرود، شما در واقع گیربکسی 10 سرعته دارید.
صدای پیشرانه نیز دوستداشتنی بوده و با افزایش فشار پیشرانه صدا نیز به کابین نفوذ پیدا کرده و باعث افزایش لذت خودرو میشود خصوصاً اگر بدانید که طرز کار پیشرانه و گیربکس چگونه است.
برای یک خودروی GT سیستم هیبریدی میتواند برگ برنده باشد. چسبندگی خودرو زیاد بوده و فرمان نیز اگرچه سرزنده نبوده و بازخورد چندانی ندارد اما دقت عمل بالایی دارد؛ و البته آن ریتمی که مهندسان لکسس دربارهی وجودش صحبت میکنند در عبور از پیچهای پیاپی و تعویض دندههای اکثراً مصنوعی دیده نمیشود.
کابین LC نیز ترکیبی از عناصر لذتبخش است که از آن جمله میتوان به پانل دربهایی اشاره کرد که خطوط نرم و ملایمی دارند. همچنین دکمههای زیادی وجود داشته و کنترل لمسی لکسس نیز برای سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو باقی ماندهاند.
کیفیت خودرو استثنایی بوده و صندلیها نیز واقعاً راحت هستند. در تریم اسپورت و اسپورت پلاس این خودرو شاهد صندلیهایی هستیم که پشتیبانی بیشتری از بدن را به نمایش میگذارند. مدل اسپورت همچنین دارای سقفی شیشهای از فیبر کربن بوده و در مدل اسپورت پلاس نیز دیفرانسیل لغزش محدود به همراه فرمان پذیری چرخهای عقب و عناصر آئرودینامیکی فعال بکار رفتهاند.
انتظار نمیرود این خودرو تا تابستان سال آینده وارد بازار انگلستان شود بنابراین تخمین بهای آن کمی سخت است اما انتظار میرود که لکسس بهای آغازین حدود 80 هزار پوند را برای LC در نظر بگیرد.
گاهی اوقات استفاده از تکنولوژی جدید در یک خودرو میتواند لذت سواری خودرو را کاهش دهد اما این مورد در رابطه با لکسس LC 500h جدید صدق نمیکند. این خودرو یک GT فوقالعاده بوده و به عنوان یک خودروی اسپورت خوب عمل میکند. شاید پیشرانهی هیبریدی و گیربکس CVT خلاق خودرو روش مرسوم این نوع از خودروها نباشد اما ما تکنولوژیهای لکسس را دوست داریم؛ و با وجود کیفیت، آسایش و راحتی خاص لکسس این خودرو یک نقطهی عطف جذاب برای آیندهی شرکت است.
مشخصات لکسس LC 500h لوکس
قیمت: 80 هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: 6 سیلندر 3.5 لیتری بنزینی به همراه واحد الکتریکی
قدرت: 354 اسب بخار
گیربکس: 10 سرعته ی CVT اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 4.7 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر
زمان فروش: تابستان سال 2017
منبع: autoexpress