نگاه کردن به تصاویر اتومبیل های سوپر اسپرت آن هم از کمپانی شهیر لامبورگینی به تنهایی کافی است تا آدرنالین خون شما را بالا ببرد.حال تصور کنید شما شخصی هستید که شانس ملاقات با این سوپرGT را دارید.
طراحی مدل گالاردو که در زبان اسپانیایی با تلفظ صحیح گایاردو خوانده می شود و به معنای دلیر و بی باک می باشد از سال 2000 و با کد L140 آغاز شد و در نهایت سه سال بعد در سال 2003 گاو خشمگین لامبورگینی متولد شد و اولین حضور جهانی خود را در نمایشگاه ژنو جشن گرفت. گالاردو یک خودروی اسپرت واقعی است که برای استفاده روزانه طراحی شده است. طرح این مدل از پیشنهاد ایتال دیزاین اغاز شد و توسط لامبورگینی سنتر وستیل تکمیل گردید تا پارامتر های فلسفه لامبورگینی را دارا باشد.
دو نکته متضاد همواره مد نظر طراحان لامبورگینی بوده است یعنی راحتی راننده و بالا بودن عملکرد و قدرت خودرو. اسپویلر بزرگ جلو به همراه کانال های ورودی هوا در طرفین آن(که وظیفه خنک کردن رادیاتور را برعهده دارند) به همراه چراغ های کشیده جلو در بخشیدن فرمی اسپرت به گالاردو نقش بسزایی داشته اند.
دریچه های هوای قرار گرفته در پشت درها وظیفه خنک کردن پیشرانه قدرتمند گالاردو را که در عقب خودرو آرام گرفته است برعهده دارند که هوای تازه را به موتور رسانده و هوای گرم پیشرانه را از زیر چراغ های عقب و قسمت میانی اسپویلر خارج می کند. درهای گالاردو بر خلاف مدل های 12 سیلندر و پر قدرت لامبورگینی یعنی مورسیه لگو، کانتاچ و دیابلو به صورت عادی باز می شوند. برای بهره مندی از هوای آزاد محیط کافی است 20 ثانیه صبور باشید تا سقف سافت تاپ آن که توسط 6 گیره هیدرولیک به بدنه نصب شده با کمک یک موتور و پمپ الکترونیکی محرک جمع شده و در محفظه عقب جای گیرد.
قلب تپنده این سوپردارای 10 سیلندر با آرایش V شکل می باشد که با ظرفیتی معادل 4961 سی سی با همراهی سیستم پاشش سوخت چند نقطه ای و بدون هیچ گونه سیستم کمکی (تنفس طبیعی) قادر به تولید 520 اسب بخار قدرت در دور موتور 8000 و حداکثر گشتاور 510 نیوتن متر در دور موتور 4500 می باشد.80 درصد نیروی موتور در دور موتور 1500 حاصل می گردد که نشان دهنده اوج گیری این گاو خشمگین در دورهای پایین می باشد و این همان خاصیت بارزی است که در اغلب سوپر اسپرت ها یافت می شود. گالاردو مانند دیگر محصولات این کمپانی مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک می باشد که از 520 اسب بخار نیروی موتور 70 درصد به چرخ های عقب و 30 درصد به محور جلو منتقل می شود و در سرعت های بالای 250 کیلومتر این عدد به صورت 50/50 در عقب و جلو تقسیم می شود.
گالاردو با کمک گیربکس 6 سرعته دستی و سیستم E GEAR با وزنی معادل 1430 کیلوگرم توانایی دست یابی به سرعت 100 کیلومتر در ساعت را در مدت زمان 4 ثانیه داراست. برای پایداری و چسبندگی هر چه بیشتر گالاردو به سطح زمین از لاستیک های کمپانی معروف یعنی پیرلی و مدلPZERO استفاده شده است که در جلو به ابعاد 235/35ZR19 و در عقب به ابعاد 295/30ZR19 می باشند که در دل خود رینگ های پنج پره دوبل به سایز 19 اینچ و دیسک های ترمز 34×365 میلی متری در جلو و 32×355 میلی متری در عقب را با مارک معتبر برمبو جای داده اند. البته و جود سیستم هایی چون ESP.ABD.ASR و ABS را نباید از نظر دور داشت.
كمپاني سازنده | لامبورگيني |
مدل | گاياردو |
شکل ظاهری | دو در |
سبک | اسپرت |
موتور و قدرت | |
نوع موتور | V10 |
حجم موتور | 4961 |
حداكثر قدرت | 520 (اسب بخار) |
حداكثر گشتاور | نیوتن متردر4500 دوردردقیقه 510 |
سوپاپ | عدد در هر سیلندر 4 |
قطر سيلندر x کورس پيستون | 93.9×81.2 (میلی متر) |
نسبت تراكم | 11:1 |
گيربكس | دنده دستي 6 |
شتاب اوليه | ثانیه 4 |
سوخت | |
ظرفيت مخزن سوخت | 95 (لیتر) |
نوع سوخت | بنزين |
مصرف سوخت در شهر | لیتر در هر 100 کیلومتر 26.1 |
مصرف سوخت در بزرگراه | لیتر در هر 100 کیلومتر 15.7 |
وزن و ابعاد خارجي | |
وزن | 1430 (کیلوگرم) |
طول | 4293 (میلی متر) |
عرض | 1905 (میلی متر) |
ارتفاع | 1166 (میلی متر) |
فاصله دو محور | 2565 (میلی متر) |
فاصله چرخ هاي جلو | 1626 (میلی متر) |
فاصله چرخ هاي عقب | 1600 (میلی متر) |