وقتي يك خودرو 1.5 تا دو يا سه ميليون دلار قيمت دارد افراد عادي دور آنرا خط مي كشند و تنها به تماشاي آن بسنده مى كنند. بعضي هم كه آنها را مي رانند نمي توانند از حداكثر مواهب فني آن استفاده كنند چون جانشان را بیشتر دوست دارند! گروه ديگرى هم كه تا سرحد توان خودرو را ميدوانند احتمالا از قهرمانان اتومبيلراني هستند!
اما در بين جوانان همه دنيا گروه بزرگي هستند كه اين نوع خودروها را به خاطر خودشان دوست دارند؛ به اينها مي گوييم عشق خودرو! اما حیات هر عشق خودرویی بدون لامبورگینی ناممکن است . . .
لامبورگيني ايتاليا در تملك شركت خودروسازي آئودي آلمان و از قضا او نیز در تصاحب گروه فولکسواگن است، ولي اين امر به هيچوجه آن حس طراحي و زيبايي شناسي و ماجراجويي ايتاليايي را از اين خودروها نگرفته است. حتي شايد بتوان گفت كه دقت و ثروت آلماني را هم به آن افزوده و خوب را بهتر كرده است.
یکی از آخرین کانسپتهای لامبو با نام عنصر ششم ( سستو المنتو ) برای اولين بار در اكتبر 2010 و در نمايشگاه بين المللي خودروى پاريس در معرض نمايش قرار گرفت. اسكلت و شاسى اين خودرو از فيبركربن ساخته شده و نام ايتاليايى آن يعنى”عنصر ششم” نيز به عدد اتمى عنصركربن اشاره دارد.
سستو المنتو مى تواند در كمتر از 2.5 ثانيه به سرعت 100 كيلومتر در ساعت رسيده و با حداكثرسرعت 321 كيلومتر در جادهها بتازد. اين خودرو با قيمت 1.772 میلیون یورو که حدودا 170 هزار يورو گرانتر از بوگاتى ويرون است، به خاطر برخى قوانين موجود اجازه تردد عمومى در برخي كشورها ازجمله انگليس را نخواهد داشت.
موتور سستو المنتو با حجم 5204 سي سي که در 10 سيلندر چهار سوپاپه قرار گرفته، 570 اسب بخار نيرو توليد مىكند. با وزن حدودی 999 كيلوگرم، سستو المنتو 850 كيلوگرم سبكتر از بوگاتى ويرون خواهد بود.
راز سبكي فوق العاده اين خودرو استفاده از يك تركيب كامپوزيتي جديد است كه قطعا انقلابي در خودروسازي جهان به وجود خواهد آورد. اين تركيب تازه را CFRP مي نامند که از ترکیب پلاستيك تقويت شده با الياف كربن حاصل شده و از فولاد محكمتر و به مراتب سبكتر نیز خواهد بود. CFRP نه تنها از قدرت فوق العاده، بلكه از ايمني و شكل پذيري بسیار خوبی نیز برخوردار است.
طراحيبدنه كه شاهكاري در زمينه آيروديناميک است توسط طراحان بخش تحقيقات لامبورگینی در شهر سنت آگاتا در ايتاليا انجام شده است. انواع ديفيوزرها و هواكش هاي اطراف بدنه و جلو پنجره، حداكثر نيروي عمودی وارده بر خودرو را فراهم میکند تا ثبات آنرا در سرعت هاي بالاي 300 كيلومتر برساعت تضمين نماید.
بافت عجيبي كه در قسمت انتهایی خودرو ديده مي شود، با الهام از پوست كوسه طراحي و ساخته شده كه با فلس هايي پيكان مانند حداقل مقاومت در مقابل هوا را ايجاد كرده و بر سرعت موثر خودرو نیز مي افزايد.
لوله هاي اگزوز و بخش هاي حامي آنها در عقب خودرو از نوعي فيبر شيشه سراميكي سبك به نام “پيروسيك”ساخته شده كه تاب تحمل 900 درجه سانتي گراد حرارت را دارد. بدنه زيبا با خطوط بسيار دقيق و زواياي تند به رنگ مشكي است كه با يك زير رنگ قرمز تهيه شده ازپودر كريستال، شكوه جالبي به خودرو بخشيده است. همچنین رنگ آميزي سستوالمنتو توسط فناوري نانو و چند لايهاي صورت مي گيرد.
از آنجا كه اين خودرو، در اصل يك خودروي مسابقهاي است در طراحي داخل خودرو و صندليهاي فيبر كربني آن در عين راحتي و استقامت بالا بسيار نازك هستند. جالب است بدانيد كه صندلي ها به شكل يك جا قالب ريزي شدهاند و براي راحتي و ارگونومي سرنشينان، اين فرمان و پدال ها هستند كه به صورت برقي جلو و عقب و بالا و پايين ميشوند.