شورای رقابت بلاخره پس از کشمکش های فراوان، توانست اختیار تعیین قیمت خودروها را از سازمان به اصطلاح حمایت خارج کرده و در دست خود بگیرد. اما این رویارویی قدرت، مشکلات زیادی را در پیش خواهد داشت.
- قیمت محاسباتی سایپا 131 SX
-
قیمت شهریور
قیمت با دلار مبادله ای
قیمت با دلار آزاد
-
10,500,000
12,800,000
14,500,000
- تیبا SX
-
قیمت شهریور
قیمت با دلار مبادله ای
قیمت با دلار آزاد
-
12,800,000
15,500,000
17,700,000
- پژو 405 SLX
-
قیمت شهریور
قیمت با دلار مبادله ای
قیمت با دلار آزاد
-
16,600,000
19,700,000
23,700,000
- سمند LX EF7 بنزینی
-
قیمت شهریور
قیمت با دلار مبادله ای
قیمت با دلار آزاد
-
17,200,000
20,800,000
24,000,000
- رانا TU5
-
قیمت شهریور
قیمت با دلار مبادله ای
قیمت با دلار آزاد
-
15,000,000
18,500,000
20,000,000
جالب اینجاست که شورای رقابت قیمت پیشنهادی پراید 131 و تیبا را با ارز مبادله ای به یک میزان نسبتا مشابه پیش بینی کرده و با دلار آزاد نیز بسیاری از قیمتها بیش از قیمت فعلی همین خودروها خواهد بود. قرار است قیمت باقی خودروها نیز تا امشب اعلام شود. این قیمت ها موقت بوده و فرمول کلی قیمت گذاری تا 25 روز آینده اعلام می شود و خودروسازان نیز باید از آن تبعیت کنند.
در آنسوی کشمکش، دبیر انجمن خودروسازان، اصلاح قیمت خودرو بر مبنای فرمول شورای رقابت را غیر ممکن می داند و پیش از این هم اعلام کرده که خودروسازان زیر بار حرف زور شورای رقابت نخواهند رفت و از مصوبه این شورا تمکین نخواهند نمود! احمد نعمت بخش اظهار داشت: با وجود مکاتباتی که با شورای رقابت داشتیم و به آنها هشدار دادیم که تعیین قیمت خودرو بر مبنای تورم نیمه دوم سال به ضرر صنعت خودروسازی است، مسئولان این شورا، قیمت شهریور 91 را به عنوان مبنای قیمتگذاری خودرو تعیین کردند که در آن زمان، قیمت خودرو دقیقاً برابر با اسفند 90 بود.
وی ادامه داد: قیمت خودرو در اسفند 90 بر مبنای دلار 1226 تومانی تعیین شده بود در حالی که برای تعیین قیمت جدید خودرو باید تورم بخشی صنعت خودرو در طول یک سال در نظر گرفته شود و علاوه بر آن، افزایش 3 برابری قیمت دلار نیز مد نظر قرار گیرد.
خودروسازان نیز ساز ورشکستگی خود را در صورت اجرایی شدن این طرح سر داده اند. حال باید دید، رقابت شورای رقابت با خودروسازان آیا نتیجه ای هم برای مصرف کنندگان در پی خواهد داشت؟