سال گذشته در نمایشگاه CES، کمپانی فولکس واگن با کانسپت Budd-e برداشت خود از آینده مینی ون ها را به نمایش گذاشت. این کمپانی در نمایشگاه اتوشوی پاریس نیز با یک کانسپت برقی به نام I.D. حضور پیدا کرد. ویژگی مشترک هر دو کانسپت، بهره گیری از پیشرانه های الکتریکی سبز و ترکیب دنیای دیجیتال با صنعت حمل و نقل بود.
این کمپانی در CES 2017 نیز ایده های سبز و مدرن خود را دنبال کرده و با کانسپت I.D. Buzz حاضر شده است. این خودرو شباهت های زیادی را با کانسپت I.D.دارد که از آن جمله می توان به لوگوی نورانی VW، شکل چراغ های LED، چراغ های عقب باریک و رینگ های 22 اینچی بزرگ و شکیل اشاره کرد.
جالب اینکه برای ادای احترام به ون جاودانه T1، طراحان فولکس واگن سه ورودی هوا بر روی ستون های انتهایی در نظر گرفته اند؛ استفاده از رنگ آمیزی دوگانه نیز مدل های اولیه T1 را یادآوری می کنند.
کابین این کانسپت جدید میزبان هشت صندلی است که در صورت فعال کردن حالت رانندگی خودکار با نام I.D. Pilot، تمام سرنشینان می توانند به گفتگو و یا انجام فعالیت های دلخواه بپردازند.
زمانی که I.D. Buzz در حالت رانندگی خودکار قرار می گیرد، فرمان بدون شاخه آن وارد داشبورد شده و فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم می کند. به منظور ایجاد فضایی گرم و دوستانه، کف کابین از چوب ساخته شده و از LEDهای متعدد برای نورپردازی دلنشین استفاده شده است.
زمانی که I.D. Buzz در حالت رانندگی خودکار قرار می گیرد، فرمان بدون شاخه آن وارد داشبورد شده و فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم می کند. به منظور ایجاد فضایی گرم و دوستانه، کف کابین از چوب ساخته شده و از LEDهای متعدد برای نورپردازی دلنشین استفاده شده است.
زمانی که I.D. Buzz در حالت رانندگی خودکار قرار می گیرد، فرمان بدون شاخه آن وارد داشبورد شده و فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم می کند. به منظور ایجاد فضایی گرم و دوستانه، کف کابین از چوب ساخته شده و از LEDهای متعدد برای نورپردازی دلنشین استفاده شده است.
با انتقال چرخ ها به گوشه های اتاق و کاهش هر چه بیشتر بیرون زدگی اتاق (Overhang)، فولکس واگن توانسته حداکثر فاصله محوری ممکن را برای این کانسپت ایجاد کند که آن هم به نوبه خود باعث شکل گیری یک کابین بزرگ و جادار شده است.
با توجه به بهره گیری از انواع فناوری های روز مثل سیستم هداپ دیسپلی با واقعیت افزوده، دوربین های کناری، فرمان حساس به لمس و تبلت های جداشدنی که در بین صندلی ها تعبیه شده اند، کانسپت I.D. Buzz را می توان یک دستاورد تکنولوژیکی بزرگ نامید.
متخصصین فولکس واگن تخمین زده اند که I.D. Pilot یا همان سیستم رانندگی کاملا خودکار این کمپانی برای استفاده در خودروهای تولید انبوه تا میانه های دهه بعدی آماده خواهد شد.
وظیفه به حرکت درآوردن I.D. Buzz به دو موتور الکتریکی – یکی در جلو و دیگری در عقب – سپرده شده که در مجموع قدرتی برابر با 369 اسب بخار تولید می کنند. جالب اینکه این ون چهارچرخ متحرک شتاب بسیار بالایی داشته و در عرض حدود 5 ثانیه می تواند به سرعت 96 کیلومتر در ساعت (60 مایل) دست یابد؛ حداکثر سرعت هم به صورت الکترونیکی در 160 کیلومتر در ساعت (برابر با 99 مایل) محدود شده است.
برای تامین انرژی مورد نیاز موتورهای الکتریکی، باتری های 111 کیلووات ساعتی در کف خودرو نصب شده اند که می توانند تا 600 کیلومتر بر اساس استاندارد اروپا و تا 270 مایل طبق استاندارد آمریکا I.D. Buzz را بدون نیاز به شارژ همراهی کنند. در صورت عجله داشتن نیز، این باتری ها در عرض نیم ساعت تا 80 درصد ظرفیت خود شارژ خواهند شد که در نوع خود بی نظیر است.
فولکس واگن خاطر نشان می کند که این کانسپت بر اساس کیت پیشرانه الکتریکی ماژولی این کمپانی موسوم به MEB شکل گرفته است. ساختار انعطاف پذیر این کیت به مهندسین کمپانی ولفسبورگی اجازه می دهد که براحتی نسخه دیفرانسیل عقب را با 268 اسب بخار قدرت و باتری های 83 کیلووات ساعتی توسعه دهند.
در پایان باید به این نکته نیز اشاره ای داشته باشیم که بر اساس استراتژی ” TOGETHER – Strategy 2025″، فولکس واگن در نظر دارد تا سال 2025 سی خودروی الکتریکی روانه بازار کند. تاکنون تولید کانسپت های I.D. و Budd-e در سال های آینده تایید شده، بنابراین دور از انتظار نیست که I.D. Buzz نیز مسیر مشابهی را طی نموده و سرانجام راهی خیابان ها شود.