سال گذشته فروش خودروهای نو در قاره سبز با رشد 6.5 درصدی همراه بود. ساکنین این قاره در سال 2016، حدود 15.14 میلیون دستگاه اتومبیل صفر کیلومتر خریداری کردند که بعد از سال 2007 بیشترین میزان محسوب می شود.
در بین کشورهای اروپایی، آلمان با فروش 3.3 میلیون دستگاه خودروی صفر کیلومتر در صدر قرار دارد. انگلستان و فرانسه نیز به ترتیب با فروش 2.7 و 2 میلیون دستگاه در رده های بعدی قرار دارند. رده چهارم و پنجم نیز با 1.8 و 1.1 میلیون دستگاه به ایتالیا و اسپانیا تعلق گرفته است.
طبق روال سال های اخیر، در میان برندها فولکس واگن علی رغم رسوایی های مربوط به تقلب در اعلام میزان آلایندگی خودروها در صدر قرار گرفته و در سال 2016 توانسته 1.7 میلیون خودرو به مشتریان تحویل دهد.
خودروساز فرانسوی رنو نیز که این روزها به تقلب متهم شده، با فروش 1.1 میلیون خودرو دومین برند پرفروش اروپا لقب گرفته است. کمپانی آمریکایی فورد هم با تحویل 1.05 میلیون اتومبیل نو در جایگاه سوم ایستاده است.
نکته جالب در این بخش اینکه رقیب آمریکایی بنز و ب ام و یعنی کادیلاک، فقط 731 دستگاه خودرو در طول 12 ماه گذشته فروخته که اصلا قابل مقایسه نیست.
اگر نگاهی به مدل های پرفروش اروپا در سال گذشته داشته باشیم، خواهیم دید که فولکس واگن گلف با فروش 492,952 دستگاه در جایگاه نخست ایستاده و رنو کلیو با 315,115 دستگاه در رده دوم قرار دارد.
دیگر نماینده فولکس واگن یعنی خودروی شهری پولو با فروش 308,561 دستگاه جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.
در بین دهخودروی پرفروش اروپا نام پژو 208، نیسان قشقای و رنو کپچر نیز که برای ما ایرانیان شناخته شده تر هستند، دیده می شود. این سه اتومبیل به ترتیب با فروش 249,047، 234,340 و 217,105 دستگاه در رده های هفتم، هشتم و دهم قرار دارند.
نتایج آماری موسسه JATO نشان می دهد همانند سایر نقاط جهان فروش خودروهای شاسی بلند در قاره اروپا نیز با رشد زیادی همراه بوده و با افزایش 21.7 درصدی به 3.88 میلیون دستگاه رسیده است. خودروهای کامپکت نیز کماکان در این قاره محبوب بوده و ضمن رشد 2.7 درصدی به تعداد 3.21 میلیون دستگاه فروش رفته اند.
مقایسه مختصر بازار خودرویآمریکا و اروپا در سال 2016 حاکی از آنست که اروپایی ها بر خلاف آمریکایی ها هیچ علاقه ایبه پیکاپ ها ندارند؛ همچنین محبوبیتخودروهای شهری و کوچک در بین اروپایی ها بسیار بیشتر است.
وجه مشترک مشتریان این دو بازار بزرگ خودرو را می توان گرایش روزافزون آنها به سمت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور دانست.