تنها ب ام و از این فراخوان مبراست؛ پورشه، مرسدس بنز، آئودی، فولکس واگن و حتی اپل که معمولا از تکنولوژی های فنی مشترک با جنرال موتورز استفاده می کند، ناچار به فراخوان بسیاری از مدل های دیزلی خود شده اند.
پس از آنکه تقلب فولکس واگن برای کاهش میزان آلایندگی خودروهایش در زمان تست اثبات شد، دولت آلمان تحقیقات گسترده ای را برای ارزیابی میزان آلایندگی خودروها در شرایط واقعی آغاز کرد و حالا نتیجه این تحقیقات مشخص شده است.
براین اساس، بسیاری خودروسازان مطرح مورد سوظن قرار گرفته اند و نام هایی چون مرسدس بنز،پورشه، آئودی، اپل و فولکس واگن تنها در آلمان ناچار به فراخوان خودروهای خود خواهند شد.
ظاهرا این خودروسازان با سوء استفاده از یک حفره قانونی و تکنیکی، نرم افزارهایی برای کاهش میزان آلایندگی خودروهای خود در شرایط تست تعبیه کرده اند که البته تیراژ خودروهای تولیدی و شدت این تقلب بسیار کمتر از فاجعه زیست محیطی فولکس واگن به نظر می رسد.
چرا که در مقابل بیش از 11 میلیون دستگاه از خودروهای فولکس واگن که درگیر این ماجرا شده اند، تنها حدود 630 هزار دستگاه از خودروهای سایر برند ها فراخوان خواهند شد.
اما این مسئله تنها رسوایی اخیر چند روز گذشته خودروسازان بزرگ نیست، چرا که میتسوبیشی نیز رسما تقلب در اندازه گیری میزان مصرف سوخت برخی مدل هایش را پذیرفت و از این جهت ضرر مالی بسیار بزرگی را به خصوص در بازار سهام تجربه کرد.
در فرانسه نیز پس از مشخص شدن صحت نتایج تست خودروهای رنو، حالا نوبت به پژو و سیتروئن رسیده تا مدارک خود برای درستی عملکرد خودروهایش را اثبات کند، هرچند این خودروساز تاکنون با اتهام خاصی مواجه نشده، اما در پی این وقایعاعتماد عمومی به صداقت خودروسازان بزرگزیر سوال رفته و هر روز ممکن است شاهد اعلام خبر یک رسوایی تازه در ادامه ماجرای تاسف بار فولکس واگن باشیم.
فولکس واگن اعلام کرده که مجموع هزینه ها و زیان های ناشی از تقلب زیست محیطی اش به حدود 18.2 میلیارد دلار رسیده است و پرداخت این رقم احتمالا ضربه ای یک میلیارد دلاری به توسعه محصولات تازه این ابرکمپانی می زند.