در اکتبر سال گذشته، تحلیلگران و متخصصان پیش بینی کردند که پرفروش ترین کمپانی خودروسازی سال 2016 فولکس واگن شود و البته حدسشان اشتباه هم نبود و این کمپانی خودروسازی آلمانی رسما پس از 4 سال متوالی تاج پادشاهی بزرگترین خودروساز جهان را از تویوتا ربود و به عنوان بزرگترین کمپانی فروش خودرو در 12 ماه گذشته شناخته شد.
طبق گزارش Automotive News، فولکس واگن در نظر داشت تا در سال 2016 حداقل10.3 میلیون خودرو، کامیون و اتوبوس (یعنی 8.3 % بیشتر از سال گذشته) تولید کند. اما تویوتا با افزایش تنها 0.2 درصدی نسبت به سال 2015، با فروش فقط 10.2 میلیون خودرو شامل لکسوس، دایهاتسو، و هینو پسرفت کرد.
با وجود رسوایی Dieselgate (ماجرای تقلب فولکس واگن در مورد آلایندگی خودروهای دیزلی)، بازار چین به عنوان یک عامل کلیدی برای پیروزی کمپانی آلمانی به حساب می آید.
به لطف کاهش مالیاتها، VW افزایش فروش خوبی در چین داشته و ظاهرا همین فروش خوب تا حد زیادی مشکلات ناشی از دیزل گیت را جبران کرده است.
اما برای سال 2017 ممکن است شرایط کاملا متفاوتی در انتظار فولکس واگن و تویوتا باشد، فولکس باید بیش از 10 میلیارد دلار غرامت بابت هزینه های قانونی و جرایم تقلب خود بپردازد و همین مسئله روند نوآوری و ارائه مدل های جدید این شرکت را کُند کرده است.
از آن گذشته، اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ و اصلاحات صورت گرفته، بر روی فروش محلی این کمپانی ژاپنی تاثیر گذاشته است و ممکن است تویوتا بتواند به لطف عرضه مدل جدید کمری (پر فروش ترین سدان متوسط بازار آمریکا) و اصلاحات مد نظر ترامپ، بار دیگر فروش قابل توجهی را تجربه کرده و تاج پادشاهی خود را از آلمانی ها پس بگیرد.
در تصویر فوق نیز می توانید نتایج گوگل از بیشترین برندهای خودرویی سرچ شده در کشورهای مختلف را مشاهده کنید. نتایجی که از یک سو بیانگر محبوبیت برند های مختلف در سطح جهان است و از سوی دیگر قدرت مارکتینگ خودروسازان بزرگ و شاخص را نشان می دهد، اما شاید جالب ترین نکته این نقشه، جستجوی خودروهای بوگاتی در کشور نیجریه باشد که از طبع بلند مردمان این سرزمین خبر می دهد.