از جمله ویژگی های خودروهای تولیدی تسلا که در ماه های اخیر در کانون توجه خریداران قرار گرفته، می توان به سیستم نیمه خودکار اتوپایلوت این ماشین ها اشاره نمود که بارها و بارها [آنطور که در تیزرهای تبلیغاتی به تصویر کشیده شده] جان بسیاری از سرنشینان اتومبیل های این شرکترا نجات داده و از برخوردشان با موانع جلوگیری کرده است.
ایلان ماسک مدیرعامل این کمپانی خودروسازنیز در ماه آوریل پیرامون همین مساله اعلام نمود که سیستم اتوپایلوت می تواند تا 50 درصد از بروز سوانح رانندگی جلوگیری کند.
اما سیستم اتوپایلوت تسلا نیز درست مانند هر فناوری مشابه دیگر، با کاستی هایی روبروست و نمی توان آن را کامل خواند؛ برای نمونه لازم است که راننده تمام مدت حواسش را به آن معطوف نماید و نمی توان این سیستم را به حال خود رها کرد.
اگر خبرها را دنبال کرده باشید حتما می دانید که چندی پیش فردی به خاطر استفاده از این سیستم با خودروی تسلای خود دچار سانحه شده و جانش را از دست داد.
البته اطلاعات اندکی در مورد این اتفاق منتشر گردید اما تسلا اعلام نموده که در زمان تصادف، ماشین در وضعیت اتوپایلوت بوده است. با در نظر داشتن مناقشات به وجود آمده در خصوص کارایی و عملکرد این سیستم در نظر داریم در ادامه این مطلب نگاهی دقیق تر به آن داشته باشیم.
سخت افزار مورد استفاده در سیستم خودران تسلا دربرگیرنده یک رادار جلویی، دوربین جلو، سیستم الکتریکی کمک ترمز کنترل شونده دیجیتالی و 12 حسگر دوربرد فراصوت می شود که دورتادور بدنه کار گذاشته شده اند.
این حسگرها به ماشین امکان می دهند که وقتی چیزی بیش از اندازه به خودرو نزدیک شد، فاصله مناسب را با آن حفظ نموده و مثلا با عوض کردن لاین، از بروز سانحه جلوگیری نمایند.
با این همه، لازم است اشاره نماییم که مواردی نظیر گرد و غبار می تواند روی این حسگرها را بپوشاند و مانع از دید محیط پیرامونی توسط آنها شود.
این دوربین را در اصل می توان به منزله چشم سیستم دانست چراکه به ماشین امکان می دهد ترافیک، عابرین پیاده، علائم جاده ای، خطوط جدا کننده لاین و هرچیز دیگری که ممکن است در مسیرش باشد را تشخیص دهد و این اطلاعات در واقع به ماشین کمک می کنند تا خود را هدایت نماید.
برای غیرفعال کردن اتوپایلوت هم باید دکمه ای که در بخش انتهایی ساقه کروز کنترل قرار دارد را فشار داده و ساقه را به سمت جلو حرکت دهید یا اینکه ترمز را بگیرید. با اندکی حرکت دادن فرمان هم البته می شود این سیستم را غیرفعال نمود.
ماشین های تسلا همچنین قابلیت پارک دوبله و پارک خودکار در موقعیت های عمود را هم دارند. در ماه ژانویه، این شرکت سیستم خود را به روز رسانی کرد به نحوی که حالا به لطف آن یک خودرو می تواند بدون حضور راننده در ماشین نیز وارد پارکینگ شده یا از آن خارج گردد.
راننده ها همچنین می توانند ماشین خود را فراخوانی کنند تا به صورت خودکار به موقعیت رفته و سوارشان کند.
البتهسیستم اتوپایلوت تسلا هنوز با محدودیت های زیادی روبروست و مثلا نباید در مناطق مسکونی حاوی چراغ های راهنمایی یا تابلوی توقف از آن استفاده نمود. در واقع این سیستم صرفا برای استفاده در بزرگراه ها طراحی شده است.
تسلا در بیانیه ای که در ماه اکتبر در مورد سیستم اتوپایلوت خود منتشر کرد اعلام نمود: راننده همچنان مسئول ماشین است و کنترل آن را در اختیار دارد. نکته دیگر اینکه شما همواره به اطلاعاتی که ماشین تان مورد استفاده قرار می دهد نیز دسترسی خواهید داشت.
سیستم اتوپایلوت به گونه ای طراحی شده که تشخیص می دهد آیا دستان شما روی فرمان قرار دارند یا خیر. اگر دستان روی فرمان نباشد سیستم به صورت تصویری به شما هشدار خواهد داد و با انتشار یک فرمان صوتی درخواست می کند که کنترل فرمان را در اختیار بگیرید.
دوربین، رادار، حسگرهای فراصوت و GPS همگی با یکدیگر تعامل دارند و به صورت آنی فیدبک های خود را ارسال می کنند. در مرحله بعد این داده ها برای بهبود کلی سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.