یکلحظه به دنیای بدون نور فکر کنید. البته به آخرالزمان نه! به دنیایی فکر کنید که در آن هنوز الکتریسیته تحت کنترل درنیامده و نوری برای روشنایی وجود ندارد. کمپانی فورد میخواهد مزهای از این موضوع را به همه بچشاند و البته اولین روزهای حضور خودرو در جامعه را نیز به تصویر بکشد.
میشائیل کوهر، مهندس تحقیقات روشنایی و چراغهای فورد میگوید:
در بحث تکنولوژی روشنایی، ما از دوران تاریکی بیرون آمدهایم. تغییرات اساسی صورت گرفته دربارهی ایمنی جادهای و راحتی راننده کاملاً باورنکردنی است.
شاید این گفتهها کمی مبالغهآمیز به نظر آید اما برای آنهایی که هرگز تجربه رانندگی با خودرویی قدیمی در شب را ندارند،فهمیدن اینکه سیستمهای روشنایی خودروهای مدرن چقدر خوب است مشکل خواهد بود. امروزه مسافرت با خودرو در روشنایی روز در زمان بسیار کمتری صورت میگیرد اما هرکسی که در شب حتی با سرعت کم رانندگی کرده از تاریکی خطرناک شب آگاه است.
کوهر اضافه میکند:
ما از دوران استفاده از آن چیزی که اساساً شمعهایی مجلل بود به چراغهای زنون و LED مؤثر و با راندمان بالا رسیدهایم. در آینده ما چراغهای بسیار روشن LED را روی خودروها خواهیم دید. در واقع این تجهیزات میتواند به حفظ هوشیاری راننده کمک کند. میزان دید در شب هماکنون بسیار بهتر است.
خودروهای اولیه به معنای واقعی کلمه از استیلن یا فانوسهای روغنیای که باید توسط دست روشن میشدند استفاده میکردند. این فانوسها زیاد برای دیدن بکار نرفتند و تنها برای دیدن دیگران در شب کاربرد داشتند. چراغهای الکتریکی اولیه بهبود یافتهتر بودند اما در مدتزمانی کوتاه میسوختند و هنوز هم نسبت به استانداردهای روزگار مدرن بسیار ابتدایی جلوه میکردند.
کادیلاک اولین سیستم چراغ جلوی الکتریکی مدرن را در سال 1912 معرفی کرد و چند سال بعد نیز اولین چراغ جلوی نورپایین توسط کمپانی گاید لامپ عرضه شد. حباب نوربالا/پایین در سال 1924 ظاهر شد اما انقلاب واقعی در بحث چراغ خودروها تا سال 1962 رخ نداد. در این زمان مقداری گاز کم اثر به داخل حباب چراغهای رشتهای اضافه شد. این موضوع باعث افزایش روشنایی و طول عمر چراغ شد و درست چراغهای جلوی هالوژنی متولد شد.
برای درک بهتر پیشرفتهای صورت گرفته میتوان به تصاویری که تهیه شده نگاه کرد.