لندروور روی غلتک افتاده است. مدل دیسکاوری اسپورت مثل نقلونبات میفروشد و رنجروور پرچمدار نیز در مصاف با حریفان عملکرد خوبی داشته است. خب حالا فشار روی دیسکاوری کاملاً جدید است تا داستان موفقیت شرکت را ادامه دهد.
در طی سه دههی گذشته 4 نسل ابتدایی این شاسیبلند کاربردی به فروش شگفتانگیز 1.2 میلیون دستگاهی دست یافتهاند.
به منظور فهمیدن این موضوع که آیا نسل جدید این خودرو ارزش نشان دیسکاوری را دارد یا خیر نگاهی انداختهایم به مدل پیشتولیدی و آن را در Blair Atholl اسکاتلند محک زدهایم. برای این تست ما تنها به دیدن تواناییهای دیسکاوری جدید در راههای خشن و ناهموار محدود شده بودیم اما هنوز هم این خودرو راحتی و آسایش قابلتوجهی داشت.
پیش از آنکه حتی داخل کابین دیسکاوری جدید قدم بگذارید واضح است که این تازهوارد بلندقامت گرانبهاتر احساس میشود. این خودرو نسبت به نسل قبلی صیقلیتر بوده و بسیاری از خطوط و انحناهای آن از دیسکاوری اسپورت کوچکتر گرفته شدهاند. همچنین عناصر طراحی آشنایی چون سقف پلهای متمایز و طراحی جای پلاک عقب نیز در دیسکاوری جدید دیده میشوند.
اولین چیزی که در خودرو به چشم میآید احساس جادار بودن است. زیرساخت این خودرو همان معماری آلومینیومی رنجروور است. این پلتفرم نه تنها به مهندسان لندروور اجازه داده که وزن خودرو را 480 کیلوگرم کاهش دهند بلکه باعث شده تا فاصلهی بین محورها نیز 38 میلیمتر افزایش یابد و این امر فضای سر و پای کافی برای افراد بلندقد را فراهم میکند اگرچه که فاصلهی بین صندلیهای ردیف دوم تاشونده و ستون C کم و تنگ است.
با قرار گرفتن هر 7 صندلی در جای خود دیسکاوری محفظه بار کوچک اما مفید 258 لیتری خواهد داشت درحالیکه با خواباندن همهی صندلیها این فضا به 2406 لیتر افزایش مییابد.
برای نمونه فضای بین صندلیهای جلو جادار است. دکمهی قرار گرفته روی داشبورد نیز برای کنترل سیستم تهویه و گرم شوندگی صندلیها و همچنین فراهم کردن چندین فضای ذخیرهای بکار میرود. در حقیقت هرجایی که نگاه میکنید راهحلهای مفید ذخیرهای وجود دارد.
موقعیت رانندگی دیسکاوری جدید بالا بوده و شاید فکر کنید که در یک رنجروور هستید. نهتنها این خودرو از همان غربیلک فرمان و اهرم دنده استفاده میکند بلکه احساس ممتاز بودن مشابهی نیز دارد چراکه از مواد درجهیک استفاده شده و کیفیت ساخت خودرو خوب است.
در زیر کاپوت خودرو پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری دیزلی با قدرت 255 اسب بخار قرار دارد که با فشردن پدال گاز تنها غرشی خفیف از آن به گوش میرسد.
همانند قبل این خودرو از گیربکس dual range و سیستم کنترل کشش و حالات مختلف رانندگی از جمله نرمال، چمن، شن و برف، گل، ماسه استفاده میکند. هرچند شما میتوانید تنظیمات خودکار را که بیوقفه سطح چسبندگی خودرو را در نظر دارد استفاده کنید.
اما موضوع احساسبرانگیز دیسکاوری جدید راحتی سواری آن است. علیرغم برخی مسیرهای ناهموار، لندروور بی هیچ زحمتی پایداری و آرامش بالایی دارد.
ما باید تا زمان عرضهی نسخهی نهایی لندروور دیسکاوری جدید منتظر بمانیم تا قضاوت نهایی در آن زمان انجام شود اما حتی در این تست آفرود محدود نیز واضح است که نسل جدید این خودرو حرفهای زیادی برای گفتن دارد. کابین دیسکاوری جدید جادار بوده و از نظر کیفیتی با رقبای گرانتر برابری میکند؛ و همانگونه که انتظار دارید، دیسکو در راههای ناهموار نیز میدرخشد. با بهای آغازین 43,495 پوندی، این خودرو باید به مصاف حریفانی سرسخت چون آئودی Q7 و ولوو XC90 برود.
مشخصات لندروور دیسکاوری TD6 HSE Luxury
قیمت: 64,195 پوند
پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری دیزلی
قدرت/گشتاور: 255 اسب بخار/600 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک با عملکرد dual range، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 7.7 ثانیه
حداکثر سرعت: 210 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر
موعد فروش: فوریه سال 2017