از زمانیکه اولین M6 در خط تولید بامو قرار گرفت، بیش از 34 سال میگذرد؛ حال این جوان پر ادعای آلمانی سومین نسل خود را جشن گرفته . . .
نسل جدید M6 همچون گذشته در کارخانه Dingolfing آلمان تولید میشود. نسخه کانورتیبل آن از ژوئن 2012 ابتدا در ایالاتمتحده و نسخه کوپه آن نیز از اواخر تابستان امسال و به عنوان مدل 2013 به بازار عرضه خواهد شد.
در زیر کاپوت M6 میتوان همان پیشرانه هشت سیلندر خورجینی با بلوک آلومینیومی مدلهای 650i را یافت. بهبود توربوهای دوگانه موازی که تا قبل از این بر روی نسخههای X5M نیز قرار گرفته بود، اینبار قدرت موتور 4395cc خودرو را به مرز 552 اسببخار در دور 6,000 و گشتاور M6 را نیز به عدد 680 نیوتنمتر رساندهاند؛ که این گشتاور از دور 1,500 تا 5,750 در اختیار راننده قرار خواهد گرفت.
اگر چنین قدرتی را با سایر Mهای تولیدی مقایسه کنیم، میبینیم که M6 2012 قویترین ام پاوری است که در این سه دهه به تولید رسیده است. از طرف دیگر این پیشرانه نسبت به نمونههای V10 سابق، 10 درصد قدرت و 30 درصد گشتاور بیشتری تولید میکند.
با اینکه قدرت M6 جدید افزایش یافته اما از مصرف سوخت آن در حدود 30 درصد کاسته شده؛ بگونهای که M6 در هر صد کیلومتر پیمایش، در سیکل شهری 14.4 لیتر و در سیکل جادهای نیز تنها 7.9 لیتر میسوزاند که نهایتا موجب شده مصرف ترکیبی آن به عدد 10.3 لیتر برسد. میزان آلایندگی M6 ناشی از تولید CO2 نیز در هر کیلومتر 232 گرم اعلام شده است.
گیربکس هفت سرعته اتومات M که به کلاچهای دوگانه مجهز شده، شتاب صفرتاصد M6 را به کمتر از 4.2 ثانیه (4.3 ثانیه برای کوپه) و صفر تا دویست را نیز به 12.6 ثانیه (13.1 ثانیه برای کوپه) میرساند. از آنجایی که محدودکننده الکترونیکی استاندارد خودرو حذف شده، برای رسیدن به حداکثر سرعت 305 کیلومتر برساعت کاملا آسوده خاطر باشید!
اجازه دهید تا به سایر جزییات این خودرو بپردازیم. طول، عرض و ارتفاع M6 جدید به ترتیب 4898mm ، 1899mm و 1368mm است. اگر این ابعاد را با 650i مقایسه کنیم به افزایش 4 میلیمتری در طول و عرض و همچنین افزایش 3 میلیمتری در ارتفاع خودرو پی میبریم.
اما فضای درنظر گرفته شده برای بار این خودرو 460 لیتر در نسخه کوپه و 300 تا 350 لیتر برای نسخه کانورتیبل است که به جمع یا بسته بودن سقف خودرو بستگی دارد. سقف نمونههای کانورتیبل نیز که با رنگهای مشکی/نقرهای قابل سفارش است، در مدت 19 ثانیه باز شده و در محفظه عقبی خودرو جمع میشود و کمتر از 25 ثانیه نیز میتواند دوباره بسته شود. این سقف همچنین تا حداکثر سرعت 40 کیلومتر برساعت نیز قابلیت باز و بسته شدن را دارد.
تعلیق M6 شامل بازوهای دوتایی درجلو و اتصالات چندگانه در عقب است. هم بر روی محور جلو و هم بر روی محور عقب، سیستم کنترل الاستو سینماتیکی اختصاصی M نصب شده تا مانع از کوچکترین حرکات ناخواسته خودرو شود.
بر روی رینگهای 19 اینچی M6 تایرهای 265 میلیمتری در جلو و 295 میلیمتری در عقب سوار شدهاند. دیسکهای ترمز نیز 15.7 اینچ در جلو و 15.6 اینچ درعقب قطر دارند.
برای امکانات داخلی M6 لطفا نپرسید چه چیزی هست؟! بپرسید چه چیزی نیست؟! ما اندکی از این لیست طولانی را بازخوانی میکنیم شما قضاوت کنید:
پدالهای پشت فرمان، سیستم لانچ کنترل، سیستم ضدلغزش دیفرانسیل، کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمزهای کمکی، ترمزهای فعال در دور زدنهای سریع، انتخاب دو حالته (Comfort/Sport) برای تعلیق خودرو، کنترل الکترونیکی کمکها، فرمان حساس به سرعت با قابلیت تنظیم ارتفاع، کروز کنترل هوشمند، صندلیهای قابل تنظیم دارای سیستم گرمایشی، پشتسریهای فعال، استفاده از چرمهای Merino در کابین، iDrive، نشاندادن اطلاعات ضروری بر روی شیشه جلو (HUD)، تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، مانیتور 10.2 اینچی، GPS، سنسور و دوربین عقب، هشدار دهنده تعویض خطوط، سیستم چندرسانهای با حافظه داخلی، اسپیکرهای 12تایی در کانورتیبل و 16تایی در کوپه، جمعکننده برقی آینهها در زمان خاموش یا روشن نمودن خودرو و ….
برای بازار انگلستان نیز بامو از پانزدهم سپتامبر امسال نسخههای M6 کوپه را با قیمت 93,795 پوند یا معادل تقریبی 148,000 دلار و مدلهای کانورتیبل آنرا نیز با قیمت 98,995 پوند یا معادل تقریبی 157,000 دلار عرضه میکند.