در اکثر کشورهای دنیا مشوق های دولتی برای استفاده از وسایل نقلیه پاک در نظر گرفته می شود و حتی خود خودروسازان از دولت ها می خواهند که مشوق هایی به این منظور در نظر بگیرند.
کشور نروژ اما به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه توسعه و تشویق استفاده از وسایل نقلیه با قوای محرکه برقی به شمار می رود، به گونه ای که مردم محلی این کشور را آزمایشگاهی برای باقی جهان در این مورد می دانند.
کشور نروژ به لطف ذخایر عظیم نفت و گاز کشور ثروتمندی به شمار می رود و به دلیل این که از این ذخایر به صورت گسترده همانند دیگر کشورها استفاده نمی کند شهره است.
این کشور دارای یک سیاست ملی در زمینه خرید وسایل نقلیه سبزتر است که از نظر وجدانی و اقتصادی مردم این کشور را آسوده خاطر می سازد.
این نوع سیاست گذاری باعث شده تا فروش خودروهای تمام الکتریکی، پلاگ-هیبرید و تمام هیبریدی رشد بسیاری داشته باشد.
به گونه ای که در حدود 50 درصد وسایل نقلیه فروخته شده در نروژ از این سه دسته هستند. 18 درصد مربوط به وسایل نقلیه تمام الکتریکی، 18 درصد نمونه های پلاگ-هیبرید و 14 درصد نمونه های هیبریدی است.
در سال 2011، بیش از 76 درصد خودروهای فروخته شده از نوع دیزلی بود. حال این سهم به 25 درصد تقلیل یافته است که تمامی اینها ناشی از آگاهی بخشی دولت در زمینه گازهای خطرناک و سمی NOx بوده است.
هدف فعلی و میان مدت این است که تا سال 2025 فروش هرگونه وسیله نقلیه احتراق داخلی در این کشور ممنوع شود. گرچه در شمال نروژ و مناطق روستایی که خودروهای دیزلی طرفداران بسیار زیادی دارند، وضع این قانون به وضوح می تواند چالشی دشوار برای دولت باشد.
راه کلیدی دولت در این زمینه می تواند برنامه گسترده با پشتیبانی تمامی احزاب باشد تا با تنظیم قوانین مالیاتی جدید خریدارن را تشویق به این موضوع کند.
مالیات خودرو در نروژ بسیار بالا است، بالاتر از همسایه این کشور یعنی سوئد. یک شوخی قدیمی در نروژ وجود دارد که می گوید: شما یک ماشین برای خودتان و یکی برای دولت با هر بار خرید، می خرید.
برای مثال یک میتسوبیشی اوتلندر دیزلی در حدود 519600 کرون (80 هزار دلار استرالیا) در سطح خرده فروشی قیمت خورده که دولت در حدود 200 هزار کرون به عنوان مالیات به رقم فوق می افزاید.
این تعرفه ها بر اساس وزن و مقدار تولید گاز CO2 است. به علاوه این، یک مالیات دیگر به مقدار خروجی گاز Nox در تمام وسایل نقلیه مجهز به قوای محرکه احتراق داخلی تعلق می گیرد.
در نقطه مقابل، کسانی که یک خودروی الکتریکی یا پلاگ-هیبرید می خرند تخفیف قابل توجهی دریافت خواهند کرد. قیمت یک میتسوبیشی اوتلندر پلاگ-هیبرید با همان سطح آپشن مدل تمام بنزینی در حدود 461.700 کرون است و تنها 5000 کرون بر روی آن مالیات گرفته خواهد شد.
پارکینگ رایگان، هزینه کمتر نام نویسی خودرو، زیرساخت های بزرگ خودروهای برقی، خطوط اختصاصی و سریع برای این گونه خودروها از دیگر مشوق های در نظر گرفته شده توسط دولت است.
دولت نروژ موفق خواهد شد که در تمام جاده های اصلی به ازای هر 50 کیلومتر یک ایستگاه شارژ سریع تا پایان سال 2017 میلادی راه اندازی کند.
تا سال 2020 میلادی این کشور امیدوار است تا به ازای هر 10 دستگاه خودروی الکتریکی، یک ایستگاه شارژ داشته باشد. که به معنی 25 هزار ایستگاه شارژ برای 250 هزار خودروی الکتریکی تا پایان دهه جاری خواهد بود.
بنابراین برای بسیاری از شهروندان نروژ تسلا مدل S به عنوان یک خودروی مقرون به صرفه به شمار می رود، مسئله ای که در دیگر نقاط جهان کاملا معکوس است.
بسیاری از مردم محلی اعتقاد دارند که تنها معافیت های مالیاتی باعث نشده تا به سوی خرید این گونه وسایل نقلیه بروند، بلکه خودرو های سبز اساسا انتخاب هایی مقرون به صرفه تر هستند و این مورد در بازار سرمایه هم مشاهده می شود.