رنو ZOE e-Sport کانسپت، کوچولوی الکتریکی 460 اسبی!

رنو ZOE e-Sport کانسپت، کوچولوی الکتریکی 460 اسبی!

رنو در نمایشگاه ژنو امسال از یک نمونهٔ بسیار خاص و کانسپت از هاچ‌بک الکتریکی ساب‌کامپکت Zoe خود رونمایی کرد که Zoe e-Sport نام دارد. این کانسپت که به دو موتور الکتریکی مجهز است، 460 اسب بخار قدرت و 640 نیوتن متر گشتاور دارد. Zoe e-Sport با اتکا بر سه سال موفقیت رنو در مسابقات فرمول E ساخته شده و طراحی آن انعکاسی از ویژگی‌های ظاهری و رنگ‌های خودروهای مسابقه‌ای فرمول E رنو است.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-06

بدنهٔ سبک‌وزن Zoe e-Sport از فیبر کربن ساخته شده که وزن کلی ماشین را به کمتر از 1400 کیلوگرم رسانده است که البته 450 کیلوگرم آن به باطری‌ها اختصاص دارد. بدین ترتیب این هاچ‌بک تندوتیز الکتریکی می‌تواند ظرف تنها 3.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. در ظاهر این کانسپت نیز از عناصر خودروهای تیم مسابقه‌ای Renault e.dams استفاده شده است که شامل رنگ آبی بدنه و رنگ زرد در آینه‌های جانبی و سپرها می‌شود. علاوه بر این، در سپرها، اسپویلر عقب، دریچه‌های روی کاپوت و ورودی‌های هوای جانبی نیز از فیبر کربن استفاده شده است درحالی‌که رینگ‌ها هم از نوع اسپرت آلیاژی 20 اینچی مشکی‌رنگ هستند.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-01

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-0e

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-0f

در داخل نیز بیشتر از رنگ مشکی استفاده شده است اما قسمت‌هایی هم به رنگ آبی درآمده‌اند. همچنین در بعضی جاها از آلومینیوم هم استفاده شده است درحالی‌که صندلی‌ها، غربیلک فرمان و رو دری‌ها همگی با آلکانترا پوشیده شده‌اند. Zoe e-Sport در این قسمت به دو صندلی ریکارو مجهز شده است که کاملاً بدن را در خود حفظ می‌کنند و برای رانندگی در پیست ایده آل هستند.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-09

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-0a

در جاده‌ها یا به‌طور دقیق‌تر پیست‌ها، ساختار سبک‌وزن این کانسپت برای آن عملکرد بالا و همچنین سطح بالایی از چسبندگی و هندلینگ را پدید می‌آورد. این در حالی است که یک رول کیج با لوله‌های فولادی و پانل‌های محافظ کولار از سرنشینان محافظت می‌کنند. این رول کیج به‌طور کامل با استانداردهای ایمنی فیا سازگار است. برای بهبود آئرودینامیک ماشین نیز از یک بالهٔ جلو، کف تخت، یک دیفیوزر الهام گرفته‌شده از فرمول E و یک اسپویلر فیبر کربنی بزرگ در عقب استفاده شده است.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-04

در Zoe e-Sport درست مانند خودروهای فرمول E، راننده می‌تواند تنظیمات قوای محرکهٔ را تغییر داده و مصرف انرژی را کنترل کند. بدین منظور در پانل داشبورد سه قسمت مجزا تعبیه شده است که به راننده امکان مدیریت گیربکس، انتخاب حالات رانندگی مختلف و حتی توزیع نیروی ترمز را می‌دهد؛ اما بهتر از همهٔ این‌ها، وجود دو موتور الکتریکی قدرتمند در این هاچ‌بک الکتریکی کانسپت است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و مجموعاً حدود 460 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. قدرتی که تقریباً دو برابر قدرت خودروهای مسابقه‌ای فرمول E است و عملکردی روان را ارائه می‌کند. تأمین انرژی موردنیاز این موتورها نیز از سوی باطری‌هایی با ظرفیت 40 کیلووات ساعت انجام می‌گیرد.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-03

گذشته از شتاب صفرتاصد تنها 3.2 ثانیه‌ای Zoe e-Sport، حداکثر سرعت آن نیز روی 210 کیلومتر در ساعت محدود شده است که برای رسیدن به آن به کمتر از 10 ثانیه زمان احتیاج دارد. گشتاور کلی 640 نیوتن متری آن نیز تقریباً بلافاصله پس از شروع حرکت در دسترس است و موتورهای الکتریکی تنها در چند دهم ثانیه به دوران 4300 rpm می‌رسند. همچنین مانند خودروهای فرمول E، تنها صدایی که درون کانسپت Zoe e-Sport به گوش می‌رسد صدای گیربکس و تایرها است.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-02

رنو در نسخهٔ معمولی و تولیدی هاچ‌بک Zoe از باطری‌هایی بنام Z.E. 40 استفاده کرده است که چگالی-انرژی بالایی دارند؛ بنابراین از همین باطری‌ها در این نسخهٔ کانسپت هم استفاده شده است که با استانداردهای NEDC بُردی برابر با 400 کیلومتر را برای آن فراهم می‌کند. این رقم در دنیای واقعی به 300 کیلومتر در تابستان و 200 کیلومتر در زمستان می‌رسد.

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-08

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-0c

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-0d

renault-zoe_e-sport_concept-2017-1024-0b

پوشش کامل جدیدترین خبرها و رویدادهای نمایشگاه خودروی ژنو 2017 در پدال. همراه شما خواهیم بود…

geneva-motor-show-2017

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *