رنو مگان با پیشرانهی بنزینی کمحجم جدیدی عرضه شده است اما آیا این فرانسوی زیبارو میتواند رقبای خود یعنی واکسهال آسترا و پژو 308 را شکست دهد؟
پیشرانههای بنزینی کمحجم شده این روزها فراگیر شدهاند چراکه هدف آنها ارائهی کارایی خوب بدون صرف هزینهی زیاد است؛ بنابراین جای سورپرایزی نیست که بدانیم رنو اخیراً پیشرانهای 1.2 لیتری و توربو را در جدیدترین نسل مگان بکار برده است.
زمانی که این پیشرانه با تریم GT Line ترکیب شود شاهد خودرویی هیجانانگیز، کممصرف، مجهز و کاربردی هستیم. پیشرانهی 4 سیلندر 128 اسب بخاری این خودرو از نظر قدرت کم نمیآورد. جزئیات اسپورت داخل و خارج خودرو جذابیتهای ظاهری این خودرو را دوچندان کردهاند.
این خودرو تنها گزینهی دوستدار خانوادهها نیست. واکسهال آسترا SRi نیز در جای خود مدلی برجسته است. زیر پوست این خودرو شما پیشرانهی 3 سیلندر 1 لیتری توربو را خواهید یافت که نسبت به وزن خود بسیار آرام و قوی است.
تکمیلکنندهی رقابت ما هموطن رنو یعنی پژو 308 است. با پیشرانهای توربو، ظاهری شیک و لیست بلندبالای تجهیزات، این خودرو مدلی سرسخت در برابر مگان است. خب کدامیک از این سه هیجانانگیزترین مدل بوده و کمترین تأثیر را روی حسابهای بانکی دارند؟
شاخبهشاخ
پیشرانهها
هر شرکت با روش خود کم کردن حجم پیشرانهها را در پیش گرفته است. همهی پیشرانهها از نوع توربو هستند اما واحد قدرت 1.2 لیتری 128 اسب بخاری رنو تنها نسخهی 4 سیلندر است. پیشرانهی پژو نیز 1.2 لیتری است اما قدرت 108 اسب بخاری دارد. پیشرانهی 1 لیتری آسترا کوچکترین پیشرانه مصاف است اما دندههای کوتاه کمک میکنند تا آسترا نسبت به وزن خود قوی عمل کند.
اطلاعات سرگرمی
حالتهای رانندگی
سیستم Multisense رنو به شما اجازه میدهد تا بین حالتهای خنثی، اکو، کامفورت و اسپورت یکی را انتخاب کنید. در مقابل آسترا تنها از گزینههای نرمال و اسپورت استفاده میکند درحالیکه سیستم مشابه در پژو بهای 370 پوندی دارد.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: واکسهال آسترا
آسترا برندهی این مصاف است. مدل 1 لیتری Sri بیشک یکی از بهترین مدلها به لطف ترکیب مناسب کارایی، هندلینگ فرز، ظاهر تیز و تجهیزات استاندارد سخاوتمندانه است. این خودرو به اندازهی مگان جادار و راحت نیست اما به عنوان یک هاچبک خانوادگی هیجانانگیز و مقرونبهصرفه انتخابی مناسب است.
رتبهی دوم: رنو مگان
مگان هنوز هم یکی از هاچبک های مورد علاقهی ماست اما این نسخهی GT Line با پیشرانه 1.2 لیتری آنگونه که بایدوشاید عمل نمیکند. درحالیکه مگان از ظاهر اسپورت سود میبرد اما سواری آن با مدلهای استاندارد تفاوتی ندارد و پیشرانه باید به سختی کار کند؛ اما نیمهی پر لیوان شامل تجهیزات مناسب، جاداری، راحتی و خرید با روشهای متفاوت و آسان است.
رتبهی سوم: پژو 308
رتبهی سوم برای پژو رسوایی نیست. جذابیت، کیفیت خوب و سواری مناسب از 308 خودرویی شیک و توانا ساخته است. تریم Allure با همهی تجهیزات اضطراری عرضه میشود به علاوه ویژگیهای مناسبی چون چراغهای جلوی LED نیز به آن اضافه شدهاند. هرچند قیمت بالا، ارزش کم مدل دستدوم و سیستم اطلاعات سرگرمیای که پشت سر رقبا قرار میگیرند از نقاط ضعف این خودرو به شمار میروند.
دیگر گزینهها با بهایی مشابه
جدید: فورد فوکوس 1.0T ST-Line
قیمت: 20845 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری 123 اسب بخاری
فورد از پیشرانهی کمحجم اما قدرتمند 1 لیتری اکوبوست سود برده و تریم نام برده نیز جذابیتهای مسابقهای را به فوکوس اضافه کرده است. این هاچبک همیشه سبز از نظر فضا یا جذابیت زیاد با رقبا قابل مقایسه نیست اما هنوز هم سواری خوبی دارد.
کارکرده: سئات لئون کوپرا 280
قیمت: 20 هزار پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری 276 اسب بخاری
لئون جدید به تازگی رونمایی شده اما نمونهی کم کارکرد کوپرای فعلی اگر نگران مصرف سوخت و مالیات نباشید گزینهای مناسب است. این خودرو هنوز هم کاربردی و خانوادگی است.
واکسهال آسترا 1.0i Turbo SRi Nav |
رنو مگان 1.2 TCe GT-Line |
پژو 308 1.2 e-THP Allure |
|
قیمت مدل تست شده (پوند) |
21830 | 22495 |
21020 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) |
4370/1809/1485 | 4359/1814/1447 |
4253/1804/1457 |
پیشرانه |
3 سیلندر خطی، 999 سیسی | 4 سیلندر خطی، 1198 سیسی |
3 سیلندر خطی، 1199 سیسی |
قدرت (اسب بخار) |
104 | 128 |
108 |
گشتاور (نیوتون متر) |
170 | 205 |
205 |
گیربکس |
5 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو |
5 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو |
حجم باک سوخت (لیتر) |
48 | 47 |
53 |
ظرفیت محفظه بار (لیتر) |
370/1210 | 434/1247 |
420/1228 |
وزن خالص (کیلوگرم) |
1188 | 1340 |
1345 |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
10.5 | 10.2 |
10.6 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
195 | 196 |
188 |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) |
5.3/4/4.5 | 6.7/4.6/5.4 |
5.8/4/4.6 |