هفته پیش بود که لندروور تیزر تبلیغاتی مدل جدید رنجروور خود را منتشر کرد و سرو صدای زیادی به راه انداخت. طولی نکشید که تصاویر غیر رسمی اما واضح این خودرو به بیرون درز کرد. عکس هایی که ابهامات را از دل مردم پاک کرد. البته باید گفت که رسانه ها و پایگاه های خبری نیز این تصاویر را معتبر دانسته اند.
مدت زیادی تا نمایشگاه بین المللی نیویورک نمانده است و انتشار عکس های این خودرو در این زمان حاکی از آن است که رنجروور اسپرت مدل 2014 طبق اعلام قبلی در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد.
بزرگترین تحول این خودرو در سال گذشته میلادی با عرضه مدل رنجروور 2013 اتفاق افتد زیرا لندروور زبان طراحی جدید رنجروور را پیدا کرد و حالا همان طور که در تصاویر پیداست این مدل از طراحی جدید مدل 2013 اما با تغییرات جزئی بهره می برد.
به طور کلی تغییرات این خودرو را می توان در چند جمله خلاصه کرد: جلو پنجره جدید کوچکتر، تغییرات اساسی در فرم سپر جلو، ورودی هوای کوچکتر جانبی و تعبیه ورودی هوا روی کاپوت از تغییرات این خودرو بشمار می روند. اما اگر نگاهی به عقب بیاندازیم، بیشترین تغییرات این مدل جدید را می بینیم.
چراغ های کوچک،اسپویلر سقفی و سپر جدید اسپرت از ویژکی های این خودروی بیابانی است تا ظاهر خودرو حتی المکان متمایز تر از مدل قدیمی شود. اگر منتظر مشخصات فنی این خودرو هستید باید تا باز شدن درب های نمایشگاه نیویورک صبر کنید.
***************************************************
بروز رسانی – نمایشگاه نیویورک 2013:سرانجام زبان طراحی اووک 2013 نیز دامن گیر مدل های رنجروور اسپرت شد که برای نخستین بار در اتوشوی نیویورک در معرض دید همگان قرار گرفت.مدل های 2014 رنجروور اسپرت را باید سریع ترین و چالک ترین رنجروور ساخته شده لقب داد.
این خودرو ضریب درگ 0.34 داشته؛ یعنی حدود 0.08 کمتر از سابق است. مدل 2014 با 4.85 متر طول در مقایسه با مدل های سابق رنجروور اسپرت 62 میلیمتر بزرگتر شده اما در عین حال هنوز هم 149 میلیمتر کوچکتر از نسخه های استاندارد رنجروور است. افزایش 178 میلیمتری فاصله محوری خودرو نیز فضا را برای چیدمان صندلی ها برای قرارگیری 5+2 سرنشین بازتر کرده و فضای پای سرنشینان را نیز حدود 2.4 سانتیمتر افزایش داده است.
برای جاگیری بیشتر بار نیز می توان صندلی های برقی عقب را خواباند.طبق گفته کمپانی، دومین نسل رنجروور اسپرت حدود 500 کیلوگرم از مدل های V8 دیزلی سابق و حدود 420 کیلوگرم از مدل های V6 بنزینی سابق سبکتر است.
برای پیشرانه رنجروور اسپرت فعلا دو موتور آماده شده که بر روی هر دو سیستم استارت/استاپ پیشرانه بصورت استاندارد وجود خواهد داشت؛ همچنین قرارست در اواخر 2013 پیشرانه هیبریدی آن (دیزلی/الکتریکی) نیز معرفی شود:
- 3.0 لیتریSDV6 دیزلی با قدرت 288 اسب بخار.
- 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ بنزینی با قدرت 503 اسب بخار.
- 3.0 لیتری TDV6 دیزلی با قدرت 254 اسب بخار (برای سال 2014).
- 4.4 لیتری SDV8 بنزینی با قدرت 334 اسب بخار (برای سال 2014).
قدرت به کمک گیربکس هشت سرعته اتومات ZF به همه چرخ های خودرو منتقل شده؛ گشتاور تولیدی موتور نیز می توان به نسبت 42 به 58 یا 50/50 به ترتیب به محورهای جلو و عقب منتقل نمود.
قیمت رنجروور اسپرت 2014 برای مدل هایSDV6 مابین59,995 تا74,995 پوند (حدود 91,000 تا 114,000 دلار) خواهد بود که البته سال آینده با آمدن مدل هایTDV6 قیمت پایه ای این خودرو از51,550 پوند (حدود 78,300 دلار) آغاز می شود. گرانترین مدل نیز مثل همیشه مربوط به نسخه های سوپرشارژ Autobiography بوده که81,550 پوند (حدود 123,800 دلار) قیمت خورده اند.