خودروهای اقتصادی در سراسر دنیا از فروش قابل وجهی برخوردارند، به طور کلی در تمامی جوامع، خودروهایی که با عنوان اقتصادی در بازار عرضه می شوند برای اقشار متوسط جامعه از جمله کارمندان ادارات مورد استفاده قرار می گیرد.
قبل از گرانی دلار قیمت خودروهای اقتصادی کشور در حدود 10 تا 20 میلیون تومان بود که خودروهایی از جمله پراید،پژو 405 و …. را شامل می شد اما پس از افزایش نرخ ارزمحدوده قیمت این خودروها به زیر 50 میلیون تومان افزایش یافت.
اما از آن طرف ماجرا خودروهای هاچ بک به دلیل طول و عرض مناسب هموارهدر زمره خودروهای محبوب بانوان محسوب می شوند، مضاف بر اینکه به طور کلی اکثر جوانان و نوجوانان به دلیل اسپرت تر بودن اینگونه خودروها نسبت به خودروهای سدان علاقه مند به کلاس خودروهای هاچ بک هستند.
از مزیت های خودروهای هاچ بک می توان به مصرف کم در شهر، پیدا کردن جای پارک در زمان مناسب و …. اشاره کرد.
پس از واردات گسترده خودروهای چینی و عرض اندام رنو ساندرو در بازار، ایران خودرو که حس می کرد ممکن است از بازار پر فروش خودروهای زیر 50 میلیون جا بماند، اقدام به پیش فروش پژو 207 جدید نمود.
ثبت نام پژو 207 از اواخر سال 94 آغاز و مشخصات آن تیرماه روی سایت ایران خودرو قرار گرفت.
مدتی است که پژو 207 های جدید که تغییرات آن شامل چراغ های جدید در جلو وعقب، ابرویی چراغ جلو (چراغ روشنایی در روز) ،آینه های جانبی تغییر یافته و چراغ عقب دارای LED می باشد به دست مشتریان رسیده است.
ما نیز تصمیم گرفتیم یک دستگاه برلیانس H220 را در کناره پژو 207 جدید گذاشته تا ببینیم اختلاف سن و طراحی این دو هاچ بک نه چندان محبوب چقدر مشخص است و تازه واردهای چینی، شانسی برای عرض اندامدر برابر خودرو فرانسوی ایرانیزه شده ای چون 207 دارند یا خیر؟
سایپا پس از عرضه ی مدل های H320 و H330 برلیانس به بازار تشنه ی کشور و موفقیت اولیه آن ها تصمیم گرفت مدل های H220 و H230 را هم به عنوان نمونه ای ارزان تر از سری اچ 300 برلیانس وارد بازار کند.
با این وجود در طول سال 95 حضور برلیانس در خطوط تولید سایپا چندان پر رنگ نبود و در نهایت تصمیم بر آن شد تا با بکار گیری پتانسیل خطوط تولید سایپا برای مونتاژ مدل های سیتروئن، عرضه برلیانس به پارس خودرو واگذار شود.
پژو 207 جدید علیرغمچهره پردازی آشنای خود، با تغییراتی مختصر توانسته متفاوت از مدل های اولیه ظاهر شود؛ چراغ های روشنایی در روز در جلو و تغییر کلی چراغ های عقب از نکاتی است که چهره ی 207 جدید را به روزتر از سری قبل نشان می دهد.
در آن طرف گود برلیانس H220 با چهره ای چینی می تواند بیشتر جلب توجه کند،فرم طراحی کلی بدنه شباهت زیادی به حشره دارد و در نگاه اول اگر پیش فرض بدی از خودروهای چینی نداشته باشید برای شما جذاب خواهد بود که چگونه طراحان برلیانس ریسک تولید چنین محصولی را پذیرفته اند.
یکی از نکات جالب و عجیب طراحی این خودروبه نمای جانبی آن باز می گردد که آینه ها به جای قرار گرفتن روی ستون،روی درها قرار دارند و راهنمای استفاده شده روی آینه های جانبی در زیر ستون دیده می شود که جای مناسبی برای آن نیست!
از آن جایی که مقوله ی زیبایی شناختی، امری سلیقه ای است نمی توان به صورت کلی راجع به زیبایی ظاهری دو خودرو نظر داد و قضاوت در این خصوص را به شما واگذار می کنیم، اما به اعتقاد نگارنده پژو 207 از طراحی پخته تر و زیباتری برخوردار است در دراز مدت بیشتر می تواند جذاب باشد.
فضای کابین
تغییرات داخلی 207 جدید نسبت به مدل اولیه 207 شامل تفاوت غربیلک فرمان می شود و دکمه های کنترل سیستم صوتی و قطع و وصل تلفن و کروز کنترل روی آن به چشم میخورد، علاوه بر اینکه نمایشگر لمسی مجهز به سیستم چند رسانه ای کاملا فارسی در بالاترین قسمت داشبورد دیده می شود که کار با آن بسیار راحت است.
از نظر کیفیت کابین نیز،قطعات این قسمت در حالی که در ابتدای تولید این محصول قرار دارد،در مقایسه با پژو 206 های خروجی سال 95 به شدت بهتر به نظر می رسند و به راحتی می توانند رضایت خاطر شما را تامین کنند.
ارگونومی کابین نیز در حالی که پس از سال ها سوار شدن به پژو 206،همانند لقمه ی جویده شده می باشد که فقط باید آن را قورت داد.
فضای کابین برای افراد بلند قد چندان مناسب نیست و فضای پا برای سرنشینانردیف دوم، درست مانند 206 بسیار کم است.
استفاده از دوربین دنده عقب در پژو 207 در حالی که خودرویی هاچ بک و کوچک است می تواند نکته ای مثبت باشد که در هنگام پارک به خوبی به کمک شما می آید.
ارگونومی ضعیف صفحه LCD از جمله نکاتی است که باید به آن اشاره کرد، در واقعهنگامی که راننده می خواهد از آن استفاده کند باید مقداری به جلو خم شود تا قابلیت لمس صفحه ی LCD فراهم شود.
طول، عرض، ارتفاع و فاصله ی بین دو محور پژو 207 جدید به ترتیب عبارت است از 2443،1468،1680،3900 که در مقام مقایسه با برلیانس H220 در هر چهار آیتمخودرو کوچک تری محسوب می شود.
حال سوار بر برلیانس می شویم، فضای بیشتر کابین، چه در ردیف جلو و چه عقب در مقایسه با 207 کاملا محسوس است، از نظر کیفی و زیبایی پژو 207 در جایگاه بالاتری قرار می گیرد. هرچند بهتر است که در این خصوص در دراز مدت قضاوت شود.
از نظر ارگونومی نیز، پشت فرمان برلیانس در طول زمانی کم می توانید با کلیه ادوات و دکمه های این خودرو ارتباط برقرار کنید و از آن ها استفاده نمایید، کمتر بودن آپشن های برلیانس در مقایسه با پژو 207 محسوس به نظر می رسد.
به گونه ای که برخلاف پژو 207 تهویه اتوماتیک نیست و از LCD بزرگ، رنگی و لمسی استفاده نشده است و غربیلک فرمان فاقد هرگونه دکمه ای از جمله تنظیمات سیستم صوتی، قطع و وصل تلفن و کروز کنترلطراحی شده است.
طول 4170 میلی متری عرض 1703 میلی متری ،ارتفاع 1482 میلی متری و فاصله ی بین دو محور 2570 متری موجب می شود در مقایسه با 207 کمتر از کمبود جا گلایه مند باشید.
حجم فضای بار برلیانس اچ 220، در حدود 250 لیتر اندازه گیری شده است که در مقابل 207 با حجم 245 لیتر،بیشتر است اما این اختلافبه چشم نمی آید.
آینه های بزرگتر برلیانس دید بهتری را هنگام پارک کردن به شما هدیه می دهند، در حالی که 207 این نقیصه را با نصب دوربین دنده عقب جبران کرده است.
از نظر ایمنی هر دو خودرو از 2 ایربگ بهره می برند که در زمان تصادف از راننده و سرنشین کناری محافظت خواهد کرد. برلیانس اچ 220 برخلاف مدل h300 موفق به کسب 5ستاره ایمنی از سازمان امنیتی c ncap شده است، اما پژو 207 که ظاهرا تنها در نسخه های ویژه بازار آمریکای لاتین مورد بررسی قرار گرفته نتیجه ای بهتر از 3 ستاره را کسب نمی کند.
تجربه رانندگی
به رسم ادب برای رانندگی ابتدا 207 را برمی گزینم، پس از نشستن پشت فرمان و تنظیم صندلی محصول جدید ایران خودرو با درگیر کردن گیربکس شروع به حرکت می کنیم.
مشخصات فنی پژو 207 عبارت است از موتور 1587 سی سی 4 سیلندر 16 سوپاپ با حداکثر توان 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه که قادر است ظرف مدت 11.6 ثانیه این گربه سان فرانسوی را به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند.
لازم به ذکر است 206 در تیپ 5 با مشخصاتی مشابه خرید و فروش می شود با این تفاوت که در سایت ایران خودرو و مشخصات فنی نوشته شده توان خروجی آن 110 اسب بخار می باشد!
بنابراین مشخص نیست اختلاف 5 اسب بخاری 206 تیپ 5 و 207 جدید با عنایت به مشخصات فنیاز کجا ناشی می شود و این احتمال وجود دارد که اختلاف عددی مذکور ناشی از بی دقتی تنظیم کنندگان جدول مشخصات فنی ایران خودرو باشد.
از نظر رانندگی نکته ی خاصی در مقایسه با پژو 206 دیده نمی شد و همه چیز مشابه 206 است، ضربات بدنه زیاد، شتاب گیری مناسب، هندلینگ نسبتا خوب، گیربکس ایده آل و ترمزهای قدرتمند مواردی هستند که پس از کمی رانندگی باپژو 207 توجه شما را به خود جلب می کنند اما در عین حال تفاوت خاصی از نظر فنی بین این خودرو و یژو 206 وجود ندارد.
پشت فرمان برلیانس، صندلی های بزرگتر و فضای پا و سر بیشتر در کابین برلیانس محسوس است.
مشخصات فنی برلیانس H220 عبارت است از موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم 1500 سی سی که توان خروجی 102 اسب بخاری آن در 5800 دور در دقیقه بدست می آید و حداکثر گشتاور 138 نیوتن متری آن نیز در 4000 دور درجثه نه چندان جذاب برلیانس را به پیش می راند.
گیربکس اتوماتیک برلیانس (در مقابل گیربکس دستی 207)را درگیر کرده و شروع به حرکت می کنیم، شتاب گیری بسیار کند انجام می شود و عملکرد گیربکس به شدت ضعیف و تنبل به نظر می رسد.
عدم هماهنگی گیربکس و موتور به گونه ایست که ابتدایی ترین راننده هم متوجه آن می شود،با افزایش سرعت و نفوذ صدای موتور به کابین گیربکس نمی تواند تصمیم واضحی در خصوص تعویض دنده بگیرد و این شرایط مدام تکرار می شود.
دید بهتر عقب به لطف آینه های پهن پیکر بهتر از 207 بوده و نقطه ی کوری وجود ندارد، پس از طی مسیری طولانی حال زمان آن فرا رسیده بود که ترمزها را تست کنیم، علکرد ترمزها نیز خوب بود هرچند با توجه به کاسه ای بودن ترمزها در محور عقب برلیانس H220 در مقابل ترمزهای چهارچرخ دیسک 207 حرفی برای گفتن ندارد.
در یک جمع بندی کلی می توان از نظر ظاهری و زیبایی کابین پژو 207 را برتر دانست،مضاف بر اینکه از نظر رانندگی نیز پژو 207 در جایگاه بالاتری قرار می گیرد، اما برلیانس فقط از نظر فضای بیشتر در قسمت کابین و صندوق بار می تواند برنده ی ماجرا باشد.
از این رو امیدوارم روزی برسد که مدیران و مسئولان صنعت خودرو کشورمان به خود بیایند و در عوض عرضه خودروهای بی نام و نشان، ضعیف و کم کیفیت که حتی در مقایسه با محصولات قدیمی هم شانسی برای موفقیت ندارند، به عرضه خودروها به روز و کار آمد اهتمام ورزند، بلکه شرایط غم انگیز بازار خودرو کشورمان کمی کمرنگ شود.